تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

آخرین نفس‌های" سیب"در کهگیلویه و بویراحمد

یک ماه از فصل برداشت سیب در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد اما باغداران به دلیل پایین بودن قیمت رمقی برای چیدن محصول خود ندارند زیرا دخل 19 و خرج را 20 می‌دانند.
کد خبر: ۴۹۲۰

اخبار معاصر: استان کهگیلویه و بویراحمد با هفت هزار هکتار باغ سیب به عنوان پنجمین تولید کننده سیب کشور سالانه 100 هزار تن سیب به بازار عرضه می‌کند.

فاصله قیمت تولید تا مصرف یکی از شاخص‌های ارزیابی بازار محصولات کشاورزی است، اما هم اکنون وضعیت بازارهای کشاورزی به گونه‌ای بوده که  به رغم فاصله زیاد قیمت تولید تا مصرف، سود محصولات کشاورزی به کشاورزان و مصرف کنندگان نمی‌رسد.

واسطه‌هایی در این میان قرار گرفته‌اند که رمق بازار و کشاورز را گرفته و سود بازار را به جیب می‌زنند.

یکی از محصولات باغی مورد علاقه واسطه‌ها سیب است. سالانه در کشور بیش از 3 میلیون و 35 هزار تن سیب تولید می‌شود که سبب شده کشور ایران در این زمینه رتبه سوم را در جهان داشته باشد.

بالا رفتن حجم تولید  سیب دولت را در ساماندهی این بازار ناتوان‌تر کرده است و اینجاست که نقش واسطه‌ها پر رنگ تر شده و سیب تولیدی باغداران را با کمترین قیمت خریداری می‌کنند و با بالاترین قیمت ممکن به دست مصرف کننده می‌رسانند.

اما این نابسامانی‌های در شهرستان‌های بویراحمد و دنا که " سیب " مهمترین محصول تولیدی باغدران این منطقه است، بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

در این گزارش قصد داریم به بررسی وضعیت بازار سیب و راه حل برون رفت از مشکلات آن بپردازیم.


آخرین نفس‌های


بیش از یک ماه از برداشت سیب از باغات استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و این محصولات برای فروش به میادین میوه و تره‌بار استان‌های فارس و خوزستان فرستاده شده و به گفته باغداران بهترین سیب در میادین شیراز،کازرون و بهبهان به قیمت 700 تا 900 تومان به فروش می‌رسد.

برخی از این باغداران عنوان می‌کنند چون توان نگهداری از سیب را ندارند مجبور به فروش آن با چنین قیمتی می‌شوند، چرا که قیمت فعلی در برابر هزینه‌هایی که در طول سال باغدار متحمل می شود بسیار ناچیز است با این حال به دلیل اشباع بازار گفته می شود در بسیاری موارد  محصولات با همین قیمت ناچیز هم در میادین به فروش نمی‌رسد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم از باغات سیب شهرستان‌های بویراحمد و دنا شامل مناطق کاکان، سی‌سخت، مارگون، دشتروم، سپیدار و تنگ سرخ نشان می‌دهد هنوز سیب باغ خود را نچیده‌اند و بنا به گفته برخی‌ از این باغداران دخل و خرج این محصول با هم هم‌خوانی ندارد.

حال آنکه کارشناسان کشاورزی معتقدند ارزانی سیب سبب شده برخی باغداران به امید بهبود بازار، سیب‌های خود را روی درخت نگه دارند در حالی در اینصورت دوره خواب درختان کوتاه‌تر می‌شود و سال آینده نیز شاهد پایین آمدن کیفیت محصول تولیدی هستیم.

در این زمینه خبرنگار تسنیم گفت‌وگوهای با مسئولان متولی ساماندهی این بازار انجام داده که در این زمینه اقداماتی انجام شده ولی به دلیل طولانی شدن پروسه تصمیم گیری تا اقدام، برخی از کشاورزان زیان دیده‌اند و با فرا رسیدن فصل سرما و برداشت محصول در ماه قبل به نظر نمی‌رسد این تصمیمات و اقدامات حداقل  برای سال 94 موثر واقع شود.

حجم سیبی که به صورت تضمینی قراره از باغداران خریداری شود در نسبت به کل تولید بسیار ناچیز است.  

10 میلیارد ریال برای خرید سیب کشاورزان بویراحمد و دنا اختصاص یافت

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده مقرر شد 10 میلیارد ریال با کارمزد صفر درصد برای خرید تضمینی سیب باغدارات شهرستان‌های بویراحمد و دنا در اختیار سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد قرار بگیرد.

غلام‌محمد زارعی اظهار داشت: از هیچ تلاشی برای رفع مشکل باغداران سیب شهرستان‌های بویراحمد و دنا کوتاهی نمی‌کنیم و انتظار می‌رود مسئولان متولی در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

خرید سیب باغداران برای اولین‌بار توسط تعاون روستایی/اعتبارمان ناچیز است

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد از خرید سیب باغداران این استان برای اولین بار توسط تعاون روستایی خبر داد و گفت:دست دلالان به سیب باغداران استان را کوتاه می‌کنیم.

هوشنگ جهانبخش افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده بنا داریم از محل منابع داخلی تشکل‌های وابسته به تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد سیب مورد نیاز شب عید مردم استان را در این فصل خریداری و ذخیره‎سازی کنیم تا هم مشکل کنونی باغداران سیب را حل کنیم و در شب عید نیز در زمینه تامین میوه مشکلی نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سیب باغداران را بالاتر از قیمت کنونی بازار خرید می‌کنیم، عنوان کرد: همه ساله سیب باغداران استان با کمترین قیمت ممکن در دست دلالان سایر استان‎ها می‌چرخید.

جهانبخش ابراز کرد: در سنوات گذشته دلالان سیب باغداران استان را با کمترین قیمت خریداری و در سایر استان‌ها نگهداری می‌کردند و برای تامین میوه شب عید دوباره همان سیب را با قیمتی گزاف برای تامین میوه شب عید خریداری می‌کردیم.

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه با ورود این اداره برای خرید سیب باغداران بازار به نفع باغدار متعادل شده و حتی قدرت چانه‌زنی‌اش را برای افزایش قیمت بالا برده است، افزود: بنا داریم 700 تن سیب باغداران استان را خریداری کنیم تا بتوانیم 300 تن سیب شاخص شب عید مردم را تامین کنیم.

جهانبخش با بیان اینکه مدیران استانی دیگر دغدغه تامین سیب شب عید مردم را نداشته باشند، گفت: سیب تولیدی باغداران این استان برای مردم سایر استان‌های کشور ناشناخته است و حتی در صورت برخی اقدامات لازم ظرفیت صادرات به خارج از کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شهریورماه امسال از مدیران تعاون روستایی و مدیرعامل اتحادیه‌های روستایی استان‌های کرمان، خوزستان، هرمزگان، یزد و بوشهر برای بازدید از باغات سیب استان دعوت کردیم که بعد از این دیدار این افراد در نشست تامین میوه شب عید در سازمان تعاون روستایی از محصول تولیدی استان دفاع کردند و خواستار اختصاص سهمیه شدند که هم اکنون برخی از این استان‌ها در حال خرید سیب استان هستند و بزودی برخی دیگر نیز ورود پیدا می‌کنند.

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باغداران سیب این استان در صورت تحقق برنامه‌های این اداره طی چند روز آینده منتظر افزایش قیمت محصول خود باشند.


آخرین نفس‌های


سیب دنا ماندگاری ندارد؛ جهادکشاورزی پاسخگو باشد

 گفته می‌شود محصول" سیب " باغداران شهرستان دنا کیفیت و ماندگاری لازم را ندارد و به همین دلیل اداره تعاون روستایی تمایلی برای خرید این محصول ندارد

سازمان جهاد کشاورزی باید مشخص کند مشکل سیب شهر سی‌سخت از کیفیت کود، سم و آب آن بوده و یا نژاد این درختان بی‌کیفیت است. هرچند هر کدام از این موارد نیز تایید شود باز هم خود جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد چرا که  بر اساس قانون مسئولیت از مزرعه تا بازار محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

میوه شب عید مردم کهگیلویه و بویراحمد یک درصد سیب تولیدی باغداران است

سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد قرار است میوه مورد نیاز شب عید مردم یعنی 300 تن سیب خرید کند که این میزان یک درصد محصول تولیدی سیب باغداران این استان است.

به طور حتم با خرید محصول سیب باغداران این استان کمی بیش از قیمت دلالان یعنی 1200 تومان آن هم 300 تن زیاد مرحمی بر زخم عمیق باغداران نیست و باید در این زمینه دولت تدبیری بیندیشد.

سردخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در بازی دلالان کیش و مات شدند

به طور حتم در صورت وجود سردخانه کافی و با ظرفیت بالا در استان کهگیلویه و بویراحمد تا حدودی مشکلات باغداران این استان کاهش داشت هرچند طبق بررسی‌های انجام شده ظرفیت سردخانه‌ای این استان کافی نیست.

جهانشاهی مدیر سردخانه هزار تنی کاکان بویراحمد به تسنیم گفت: نگهداری سیب در سردخانه برای ما زمانی می‌تواند سود داشته باشد که خود ما به صورت مستقیم محصول را از باغدار خریداری کنیم و پس از شش ماه به بازار عرضه شود.

وی می‌گوید: هم اکنون این سرمایه را نه تنها ما بلکه بسیاری از سردخانه‌های استان ندارند و مجبوریم سردخانه را به صورت اجاره در اختیار دیگران که برخی از آنان واسطه‌های سایر استان‌ها هستند، بگذاریم.

جهانشاهی افزود: البته نمی‌توان همه ظرفیت سردخانه‌های استان را فقط با یک محصول پر کرد.

وی تصریح کرد: برای اینکه به بازاری مانند سیب کمک کنیم باید سرمایه‌ای افزون بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان داشته باشیم تا بتوانیم محصولی مانند سیب را به قیمت منصفانه کیلویی هزار و 500 تومان از باغداران خریداری کنیم و پس از شش ماه با دو برابر قیمت به بازار عرضه شود.

جهانشاهی گفت: در این صورت هم برای ما و هم برای باغدار و هم مصرف کننده نهایی منصفانه می‌شود که برای تحقق این امر باید بانک‌ها همکاری کنند تا بتوانیم سرمایه لازم را فراهم کنیم.

تولید 100 هزار تن سیب در کهگیلویه و بویراحمد/سردخانه و صنایع تبدیلی نداریم

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از تولید سالانه 100 هزار تن سیب در این استان خبر داد و گفت: این استان پنجمین استان تولید کننده سیب کشور است.

جعفر گوهرگانی افزود: سطح باغ‌های سیب در مناطق مختلف این استان هفت هزار هکتار است و برای بیش از 7 هزار نفر در این بخش شغل ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای خرید تضمینی سیب کشاورزان چاره‌اندیشی کند، عنوان کرد: سردخانه با ظرفیت کافی در این استان برای ذخیره و نگهداری محصول تولیدی باغداران و عرضه در فصل مناسب وجود ندارد.

گوهرگانی خاطرنشان کرد: در زمینه صنایع تبدیلی نیز در این استان با مشکل روبه‌رو هستیم که انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید بویژه صندوق توسعه ملی از ایجاد طرح‌های سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی در این استان حمایت کنند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز