تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع اصلی نزدیک شدن کشورهای عربی به ایران هستند

محمد یاس خضیر" رئیس بخش علوم سیاسی موسسه العلمین عراق نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت، ایران وزنه سنگینی در معادلات منطقه است و می تواند حلال بسیاری از مشکلات منطقه باشد.
کد خبر: ۵۳۶۴۱

 

به نقل از ایرنا؛ شماری از میهمانان عرب زبان شرکت کننده در سومین مجمع گفتگوی تهران که به میزبانی وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد ؛ در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا تاکید کردند منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی مانعی مهم در جهت نزدیک شدن کشورهای عربی مهم مانند مصر به ایران است .

"عبدالله الآشعل " معاون وزیر خارجه اسبق مصر گفت، آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر راه نزدیک شدن مصر به ایران مانع تراشی می کنند.

الاشعل افزود: از سرگیری روابط ایران و مصر باعث بهبود روابط کشورهای عربی با ایران می شود و صهیونیست ها و آمریکایی ها این را به زیان منافع خود می بینند و به همین دلیل در این مسیر مانع تراشی می کنند.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی مصر با ایران و روابط دیرینه دو کشور گفت،ایران مهد تمدن بزرگی است و از سوی دیگر اسلام رمز وحدت مسلمانان است ،نباید اجازه داد بیگاناگان میان دو کشور تفرقه ایجاد کنند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع اصلی نزدیک شدن کشورهای عربی به ایران هستند

"عبدالرضا علی الاسیری " اندیشمند کویتی نیز در حاشیه سومین مجمع گفتگوی تهران به خبرنگار ایرنا گفت، ایران یک کشور مهم و محوری در منطقه و جهان است و هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

وی با اشاره به نقش مهم و محوری جمهوری اسلامی ایران در تقویت امنیت و ثبات در منطقه گفت، افزایش همکاری و ارتباط کشورهای منطقه و بویژه ایران و عربستان می تواند باعث تقویت امنیت و ثبات در منطقه شود و هرگونه توافقی میان دو کشور باعث تسهیل وحل مشکلات منطقه می شود.

آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع اصلی نزدیک شدن کشورهای عربی به ایران هستند

"محمد یاس خضیر" رئیس بخش علوم سیاسی موسسه العلمین عراق نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت، ایران وزنه سنگینی در معادلات منطقه است و می تواند حلال بسیاری از مشکلات منطقه باشد.

وی افزود: عربستان نیز از جمله کشورهای مهم منطقه است ، همکاری ایران و عربستان اهمیت بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر دوری این دو کشور از هم باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی می شود ، عراق در این میان می تواند با ایفای نقش میانجی، سوء تفاهم ها را رفع و دو کشور را به هم نزدیک کند.

وی در پایان تاکید کرد کشورهای منطقه چاره ای جز گفت و گو و ارتباط تنگاتنگ برقرار کردن با هم ندارند زیرا آن ها دارای اشتراکات زیادی هستند و سرنوشت آن ها به هم گره خورده است.

به گزارش ایرنا، سومین مجمع گفتگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) صبح روز-دوشنبه ۲۸ آذر- با حضور ۷۰ اندیشمند از ۳۶ کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد . «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال بود.

دور اول و دوم مجمع گفتگوی تهران سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد و نقش برجسته‌ای در گردهمایی و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز