تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

۸۰ درصد اراضی کشاورزی کشور از آبهای زیر زمینی استفاده می کنند

بر این اساس استان‌های مرکزی ایران به دلیل برخورداری از اقلیم نیمه خشک، ۱۰ درصد از آبهای سطحی و حدود ۹۰ درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنند.
کد خبر: ۵۶۶۷۱

۸۰ درصد اراضی کشاورزی کشور از آبهای زیر زمینی استفاده می کنند

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که خشک است و حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد اراضی کشاورزی آن از آب‌های زیرزمینی استفاده می کنند.

هوشنگ ملائی شامگاه دوشنبه آئین تکریم و معارفه مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: به‌طور متوسط حدود نیمی از آب کشور به‌صورت زیرزمینی و نیمی دیگر از آب سطحی تامین می‌شود .

وی اضافه کرد: بر این اساس استان‌های مرکزی ایران به دلیل برخورداری از اقلیم نیمه خشک، ۱۰ درصد از آبهای سطحی و حدود ۹۰ درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنند.

مولایی افزود: در استان‌هایی که بارش وجود دارد باید این دو عدد به هم نزدیک شده تا تعادل برقرار شود و در این میان استان زنجان یک استان متوسط از لحاظ بارندگی است و ۴۰ تا ۵۰ درصد از آب‌های سطحی و زیرزمینی در این استان مصرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد محصولات دنیا از طریق کشاورزی دیم بدست می آید اما در کشورمان این آمار برعکس است، ادامه داد: این موضوع به نوبه خود فشار مضاعفی بر منابع آب تجدیدپذیر و منابع آب سطحی وارد می کند و باید به یک خود کفایی در بحث تولید برسیم و سفره مردم را تامین کنیم.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی به بیان ارزش اقتصادی آب پرداخت و گفت: اگر در بخش آب بخواهیم یک تعریف خوب داشته باشیم، آن اقتصاد آب است و اگر به آمار استان مراجعه کنیم سهم استان از لحاظ ارزش اقتصادی پایین است.

این مسوول ادامه داد: باید بهره‌وری را افزایش داده که این مهم امکان پذیر است و علاوه بر آن، باید در بخش کشاورزی گلخانه را ترویج دهیم و کشاورزان را به حفاظت از منابع آب و بهره وری بالا و استفاده بهینه از آب سوق دهیم.

مولائی با بیان اینکه در موضوع اقتصاد آب سیاست ابلاغ شده وزارت نیرو بازچرخانی و استفاده از پساب برای صنعت است، افزود: این موضوع به نفع تعادل بخشی آب های زیرزمینی است و با سرمایه گذاری در بخش فاضلاب، می توان به ایجاد آب پایدار برای صنعت کمک کرد و موجب خیر و برکت می شود.

این مسوول از مدیر عامل جدید شرکت آب منطقه ای خواست تا پروژه های نیمه تمام را پیگیری و از همه ظرفیت ها و اعتبارات استان در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی استفاده بهینه کند استان را از این محرومیت نجات دهد.

معاون امور عمرانی استانداری زنجان در این مراسم ادامه داد: ۴۴ سال از انقلاب گذشته و در دولت‌های گذشته فعالیت های توسعه ای در مورد منابع آب وجود داشته و توسعه کشاورزی در همه دولت ها بخاطر امنیت غذایی اهمیت ویژه ای داشته است.

محمد شعاعی تاکید کرد: استان زنجان عمده منابع آب خود را از آب های زیرزمینی برای توسعه کشاورزی تامین کرده و آب زیرزمینی و تعادل آن در هر استانی یک دارایی محسوب می شود.

در پایان این مراسم از زحمات اسماعیل افشاری تقدیر و اکبر باقری به عنوان مدیر عامل جدید شرکت آب منطقه‌ای زنجان معرفی شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز