تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
حضرت آیت الله سیستانی

میزان استناد و نحوه خواندن زیارت عاشورا، جامعه کبیره و دعای کمیل

حضرت آیت الله العظمی سیستانی به استفتایی درخصوص زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و دعای کمیل و همچنین میزان استناد و مضمون این دو زیارت و نحوه خواندن دعای کمیل پاسخ گفتند.
کد خبر: ۵۷۱۰
اخبار معاصر: حضرت آیت الله العظمی سیستانی به استفتایی درخصوص  زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و دعای کمیل و همچنین میزان استناد و مضمون این دو زیارت و نحوه خواندن دعای کمیل پاسخ گفتند که به شرح زیر می آید:

سوال: از آنجا که برخی بر سند و مضمون جامعه کبیره و زیارت عاشورا اشکال می گیرند، دیدگاه حضرت عالی در خصوص زیارت جامعه کبیره و زیارت عاشورا از حیث سند و مضمون چیست ؟ چنین اشکالاتی از کجا نشات می گیرد و دیدگاه شما در این باره چیست؟

جواب: زیارت عاشورا و جامعه کبیره از مهمترین زیارت ها، نیکوترین و صحیحترین آنها از نظر سند و متن محسوب می شود و مضمون آن در بسیاری از روایات صحیح آمده است لذا مومنان نسبت به خواندن آن مداومت به خرج دهند و به گمراهی های غرض ورزان وقعی ننهند.

سوال: در شب جمعه – در صورت تداخل زیارت و دعای کمیل- برخی جامعه را مقدم بر دعای کمیل می دانند و معتقدند که دعای کمیل به صورت انفرادی و در خلوت خوانده می شود، نظر شما در این باره چیست؟

جواب: روایات بر خواندن دعای کمیل در خفا و پنهانی دلالت دارد مگر در برخی موارد که باید بلند خوانده شود و آن موارد عبارتند از:

نماز بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت مطهرشان علیهم السلام

 دعا برای مسکن و خانه ای که انسان نیاز دارد.

دعای عرفه چرا که امام حسین(ع) با صدای بلند ان را خوانده است.

پنهانی خواندن دعای کمیل مستحب است اما زیارت به منظور احیای امر امامان معصوم و بزرگ داشت مناسک، گاهی آشکارا و دسته جمعی خواندن آن از نظر شرع خواسته شده است.

انتهای پیام/

منبع : شفقنا


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز