تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°

۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
معاون وزیر خارجه آمریکا:

هز زمان لازم باشد روند لغو تحریم‌‌ها را متوقف می‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات بی اساس خود ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی گفت: ماجراجویی های ایران را تحت نظر داریم و لغو تحریم های علیه این کشور در دست آمریکاست.
کد خبر: ۵۸۹۷
هز زمان لازم باشد روند لغو تحریم‌‌ها را متوقف می‌کنیماخبار معاصر: به نقل از رسانه های آمریکا، " آن پترسون" با مطرح کردن ادعاهای بی اساس درباره ایران اعلام کرد: واشنگتن اقدامات تهران را در منطقه تحت نظر دارد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور غرب آسیا و شمال آفریقا، که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سخن می گفت، اضافه کرد: منطقه خاورمیانه دچار مشکلات و چالش های بسیار عمیق و جدی است. در کل آمریکا چند اصل را برای این منطقه در سیاست هایش مدنظر دارد. اصل نخست، سیاست ضدتروریستی آمریکا در منطقه است.

چالش دوم ما درباره منطقه، دموکراسی و حقوق بشر و رشد اقتصادی است. درمجموع باید بگویم که بحرانهای کنونی در منطقه، دولت کنونی آمریکا را کاملا درگیر خودش کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر سیاستهای آمریکا در منطقه گفت: چند سال پیش ، نگرشهای بسیار خوشبینانه ای درباره نوع نگاه آمریکا به تحولات منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و ترویج دموکراسی در این منطقه و رسیدن به رشد اقتصادی در برخی از کشورهای این منطقه وجود داشت. در سه سال گذشته، تمرکز ما در این منطقه تغییر کرده و به سمت مقابله با تروریسم چرخش داشته و این مسئله به اولویت اصلی ما درمنطقه تبدیل شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه مدعی شد: روسیه به علت ضعیف شدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، وارد این کشور شد.  به نظر می رسد روسها متوجه شده اند که ورود به سوریه، آن گونه که تصور می کردند خوب از آب درنیامده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایران در دوره پسابرجام ادعا کرد: مسئله هسته ای فقط یکی از نگرانی های جدی ما درباره اقدامات ایران است. فعالیتهای منطقه ای ایران نیز برای ما نگران کننده است.

وی در این خصوص گفت: یکی از کارهایی که انجام داده ایم این بوده است که با اسرائیل و شرکایمان در جمع کشورهای حوزه خلیج (فارس) همکاری کنیم تا با «خطر» ایران مقابله کنند. ما درباره اقدامات ایران در منطقه دچار هیچگونه توهمی نیستیم. درواقع، برخی از اقدامات ایران در منطقه در ماههای اخیر شدت پیدا کرده است.

 وی با مطرح کردن ادعاهای بی اساس درباره ایران گفت: ما با همکاران خودمان در جمع کشورهای عضو شورای همکاری  خلیج (فارس) در حوزه هایی از قبیل محافظت درمقابل حملات سایبری همکاری می کنیم. ما با آنها درباره سامانه دفاع ضدموشک های بالستیک و در حوزه هایی ازقبیل آموزش دادن به نیروهای ویژه نیز همکاری می کنیم. ما برنامه های قوی و جدی برای تبادل اطلاعات نیز با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) داریم. درعین حال، ما به آنها برای مقابله با  برخی از اقدامات تروریستی و افراطی ایران در منطقه کمک می کنیم.

پترسون در بخش دیگری گفت: ما حضور نظامی گسترده ای در منطقه خلیج فارس و خلیج عدن داریم. بنابراین، می بینید که ما ماجراجویی های ایران را در این منطقه کاملا تحت نظر داریم. در بعد مالی کنترل ایران نیز باید توجه داشت که ما از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ، ۴۴  نام دیگر (را در فهرست تحریمهای ایران) مشخص کرده ایم.

وی در ادامه  افزود: با برداشته شدن تحریم ها و ازادشدن منابع مالی، پول زیادی نصیب ایران می شود. ایران مجبور خواهد شد این پول را برای اقتصاد خودش صرف کند. ما از نزدیک این اقدامات را زیرنظر داریم و بسیار آماده هستیم تا در صورت لزوم، اقدام کنیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان گفت: تردیدی نیست که اقدام اخیر ایران در آزمایش موشک دوربردش ، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.  باید به مسئله بازگشت پذیری تحریمهای ایران توجه داشت.

پترسون در ادامه ادعاهای خود گفت: ما می توانیم روند برداشته شدن تحریمهای ایران را هرزمان که لازم باشد متوقف کنیم. بی تردید، اگر ایران تعهداتش را نقض کند، این کار انجام خواهد شد.
ماون وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: ما گامهایی برداشته ایم تا متحدان ما اطمینان حاصل کنند که می توانند درمقابل اقدامات تجاوزگرانه ایران بایستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران به سوریه  در ادعایی بی اساس گفت:من نمی دانم که آیا ایران به دنبال سوریه سکولار است یا سوریه دینی. سوریه ای که ایران می خواهد وجود داشته باشد کشوری است که منافعش را حفظ کند و سبب شود امکان دسترسی ایران به حزب الله در لبنان همچنان محفوظ بماند. ایران می خواهد نقش حزب الله در منطقه همچنان محفوظ بماند. این مسئله اولویت اصلی ایران در سوریه است.

این مقامات در پاسخ به سوالی به اقدامات آینده آمریکا علیه ایران گفت: اگر ایران از تعهداتش تخطی کند، ما از طریق فرایند شورای امنیت سازمان ملل متحد و کمیته کارشناسان اقدام خواهیم کرد و بعدا از آن تصمیم گرفت که چه کاری انجام بدهیم.

پترسون در پاسخ به سوالی درباره حضور روسیه در سوریه نیز ادعا کرد: اهداف ایران و روسیه در سوریه متفاوت است. ایران می خواهد بتواند همچنان از حزب الله حمایت کند. بی تردید روسیه هم مانند ایران می خواهد از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت کند اما در عین علت به اعمال نفوذ منطقه ای مبادرت کند و پایگاه های دریایی خودش را در بندر طرطوس حفظ کند. درمجموع باید بگویم درباره میزان نفوذ روسیه در منطقه ، بسیار اغراق می شود. ما نمی گوییم که منافع ما با منافع ایران و روسیه در سوریه همگرایی دارد بلکه می گوییم که ممکن است منافعی به صورت موقت با هم تلاقی داشته باشد.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز