تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

دبیرکل سازمان ملل: به تلاش برای برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه می‌دهیم

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به هماهنگی نزدیک با شرکای سازمان ملل برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۶۲۷۹۰

دبیرکل سازمان ملل: به تلاش برای برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه می‌دهیم

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی گفت: از انتقال موقت و امن صدها کارمند و وابستگان سازمان ملل از خارطوم و سایر نقاط در سودان استقبال می کند.

گوترش با بیان اینکه از همکاری همه طرف ها در سودان برای انجام این عملیات بدون حادثه قدردانی می کند، بار دیگر از طرفین خواست که فوری درگیری ها را متوقف کنند و به همه غیرنظامیان اجازه دهند تا از مناطق تحت تأثیر درگیری خارج شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین بار دیگر حمایت کامل از خواسته‌های مردم سودان جهت داشتن آینده‌ای مسالمت آمیز، امن و بازگشت به دوران انتقال دموکراتیک سیاسی، ادامه تعهد سازمان ملل برای حمایت از مردم سودان تکرار کرد و گفت: سازمان ملل متحد به فعالیت خود در داخل و خارج سودان ادامه خواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به هماهنگی نزدیک با شرکای سازمان ملل برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» از شنبه گذشته بویژه در شهر خارطوم آغاز شد و تمرکز درگیری ها در روزهای اخیر در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل بود و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان و ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که از صبح جمعه آغاز شد، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داده بود.

براساس اعلام رسانه ها، هم اکنون مدت آتش بس ۷۲ ساعته پایان یافته و تمدید نشده است و با این حال، آرامش شکننده ای در شهر خارطوم برقرار است. این درحالی است که کار خارج کردن اتباع خارجی از سودان همچنان ادامه دارد.

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که از آغاز درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» تاکنون ۲۷۳ نفر کشته و ۱۵۷۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز