تهران ۱۱.۹۹° كمينه ۱۱.۹۹°  بیشینه ۱۲.۷۹°
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

شپش درمدارس دخترانه مازندران

همزمان با فرا رسیدن فصل سرما و رعایت نکردن بهداشت سر ، وجود حشره شپش در بعضی از مدارس دخترانه مازندران گزارش شده است .
کد خبر: ۶۹۰۷
مربی بهداشت در حال بررسی موی سر دانش آموزاخبار معاصر: بیشتر مدارس دخترانه و حتی بعضی از مدارس پسرانه در مناطق شهری و روستایی درگیر شیوع حشره شپش شده اند.
این مشکل بهداشتی در مدارس شهرستان های ساری ، بابل و بعضی از شهرستان های شرق مازندران بیشتر گزارش شده است.
اگر چه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اجرای طرح غربالگری و تجهیز مراکز بهداشتی در قالب طرح پزشک خانواده مبارزه با شپش را در مدارس دخترانه آغاز کرده است ، ولی رعایت نکردن دوره درمان دو هفته ای می تواند این حشرات را همچنان به عنوان میهمان ناخوانده در مدارس ماندگار کند .
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش مازندران وجود شپش در بعضی از مدارس دخترانه و تعدادی از مدارس پسرانه را تایید کرد و آن را ناشی از رعایت نکردن بهداشت فردی بویژه موی سر دانست.
محمد بابایی گفت : هم اکنون آموزش و پرورش استان با کمک دو دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل طرح مبارزه با این حشره را شروع کرد و ریشه کنی این مشکل از مدارس نیز بسته به رعایت دوره درمان و بهداشت فردی و گروهی دانش آموزان و خانواده آنهاست.
وی افزود : حدود 300 مربی بهداشت در مدارس شهری و بهروزان در روستاها کار را به صورت میدانی شروع کرده اند و از سایر نیروهای بهداشتی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نیز برای اجرای این طرح استفاده می شود.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش گفت: شیوع حشره شپش در مدارس استان ارتباطی به دولتی و یا غیر انتفاعی بودن و وضعیت اقتصادی دانش آموزان ندارد و فقط رعایت نکردن بهداشت فردی و گروهی می تواند زمینه ساز حضور این میهمان ناخوانده در مدارس و یا خانواده شود.
وی افزود : در مدارس دخترانه به خاطر بلندی موی سر دختران نسبت به پسران ، شپش بیشتر نفوذ کرده است .
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با تایید شیوع شپش در مدارس استان، از اجرای طرح غربالگری با مشارکت آموزش و پرورش در مدارس دخترانه خبر داد و گفت : این طرح در سال های گذشته نیز اجرا می شد و در سال تحصیلی جاری به دلیل وجود شپش تشدید شده است .
نادر آهنگر افزود : هم اکنون با کمک مربیان بهداشت خانواده توزیع تجهیزات مورد نیاز از جمله شامپو مخصوص مبارزه با این حشره در مدارس شهری شروع شده و ریشه کنی این مشکل هم نیازمند همکاری اولیای مدارس و خانواده هاست.
وی ادامه داد : شامپوی مورد نیاز برای مبارزه با این حشره در قالب طرح بهداشت خانواده و مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
آهنگر توصیه کرد در صورت مشاهده شپش در بین یکی از اعضای خانواده ، سایر اعضا نیز باید بهداشت فردی را برای کنترل و از بین بردن این حشره در دستور کار قرار دهند.
وی مهم ترین راه مبارزه با شیوع شپش بویژه در مدارس دخترانه مازندران را با توجه به وضعیت جوی حاکم ، رعایت کردن بهداشت فردی از جمله استحمام و شست و شوی درست موها و شانه کردن منظم آن دانست .
آهنگر از خانواده ها خواست تا نسبت به رعایت بهداشت فردی فرزندانشان در خانه و مدرسه ، بویژه شست و شوی درست موی سر دختران و پسرانی که موهای بلندتر از حد معمول مدسه ای دارند ، حساس باشند .
** شناخت شپش **
شپش سر ، حشراتی شش پا و کوچک است که به پوست سر و گردن چسبیده و از خون انسان تغذیه می کنند.
هر شپش اندازه ای در حدود یک دانه کنجد دارد و تشخیص آن ممکن است دشوار باشد.
تخم شپش که رشک (nit) نامیده می شود به موهای نزدیک به پوست سر می چسبد و دیدن آن دشوارتر است.
شانه ریز دنده بویژه از جنس چوب یکی از راه های درمان غیردارویی برای مبارزه با شپش سر است .
این نوع شانه ها به خاطر ریز بودن دندانه هایشان شپش و رشک ها را بیرون می رانند. استفاده از شانه ریز دندانه چوبی از قدیم الایام در مناطق روستایی مازندران رواج داشت .
500 هزار دانش آموز استان مازندران در مقاطع مختلف چهار هزار مدرسه شهری و روستایی تحصیل می کنند. نیمی از این دانش آموزان بر اساس آمارهای رسمی آموزش و پرورش دختر هستند .



انتهای پیام /
انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز