تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°

۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

دیدار 6ساعته معاونان وزیران خارجه ایران و سوریه

معاونان وزیران خارجه ایران و سوریه شش ساعت درباره راه‌ حل سیاسی سوریه گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۵۹۷۴
اخبار معاصر: امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران، و فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، درباره جزئیات آخرين مذاكرات نشست وين، مذاكرات تهران و هماهنگ كننده ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا و همچنين مشورت‌هاي مستمر تهران و مسكو» با مقداد گفت‌وگو کرد.

 همچنین، دو طرف جزئيات بيشتر طرح‌های سياسي ايران برای حل بحران سوریه را بررسی کردند.

دیپلمات‌های 17 کشور جهان و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز جمعه (8 آبان) در وین گرد هم آمدند تا دربارۀ بحران سوریه و یافتن راه‌حلی برای برون‌رفت از آن با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

در این نشست برای نخستن بار تمام کشورهای مخالف و حامی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دور یک میز جمع شدند.

شرکت‌کنندگان در نشست وین از سازمان ملل خواستند آغازگر روند گفت‌وگوهای صلح بین دولت سوریه و مخالفان باشد تا از این راه شرایط را برای تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات با نظارت سازمان ملل فراهم کند. 

با این حال، کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین درباره آینده سیاسی بشار اسد به توافق نرسیدند

امیرعبداللهیان و مقداد در دیدار امروز «نشست وين را با ضرورت تمركز سازنده بر مبارزه با تروريسم و حل سياسي بحران سوريه و از طريق احترام به راي مردم، توجه به نقش رئيس جمهور بشار اسد و تقويت روند سياسي مورد ارزيابي قرار دادند.»

 این در حالی است که در نشست وین کشورهای شرکت‌کننده درباره آینده سیاسی بشار اسد به توافق نرسیدند.

امیرعبداللهیان دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العالم» گفته است که حضور ایران در نشست‌های آتی «به روند این گفت‌وگوها بستگی دارد» و «جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی شرکت می‌کند که نتیجه بخش و کمک کننده به حل سیاسی در سوریه باشد».

وی افزود برخی کشورها به ویژه عربستان سعودی «نقش غیرسازنده و منفی» در نشست وین داشتند  و «برخی از طرف‌ها به موضوعاتی علاقه‌مند بودند وارد شوند که اساسا در صلاحیت مردم سوریه است. ما از اینکه دیگران بخواهند در مورد آینده سیاسی سوریه تصمیم بگیرند، حمایت نمی‌کنیم».

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، نیز پس از نشست وین وزیر با تاکید بر اهمیت بندهای بیانیه وین، ابراز تعجب کرد که این بیانیه کشورهای حامی تروریسم را ملزم نکرده است که قطعنامه‌های سازمان ملل درباره مبارزه با تروریسم را اجرا کنند. [بیشتر بخوانید]

بحران سوریه که از مارس ۲۰۱۱ آغاز شد بیش از ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

 انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز