تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°

۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
موگرینی:

درباره توافق ایران و پیامدهای منطقه‌ای آن گفت‎وگو کردیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بخش زیادی از بحران مهاجران که امروز در اروپا و خاورمیانه با آن مواجه هستیم ریشه در مناقشه‌ها در سوریه و خاورمیانه دارد
کد خبر: ۱۱۷۰
اخبار معاصر: فدریکا موگرینی در نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: ما نشست امروز را با موضوعی شروع کردیم که برای همه ما مهم است و آن روند صلح خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطین است. این مسئله همچنین به ثبات ،امنیت وصلح در خاورمیانه ربط دارد. ما از دهه ها پیش در این زمینه تلاش کردیم و من امروز می توانم به شما بگویم که ما پیشرفت هایی داشتیم.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا تلاش گروه چهارجانبه در این زمینه را این ماه احیا کرده است و بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد دعوتنامه به وزرای خارجه گروه چهارجانبه فرستاده است تا چند هفته دیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشستی در نیویورک داشته باشند. وی همچنین دعوتنامه ای به وزرای خارجه مصر، اردن و عربستان سعودی و دبیر کل اتحادیه عرب فرستاده است. ما امیدواریم شروع مجدد این روند منجر به بهبود اوضاع گردد و دورنمای گفتگوهای مجدد را فراهم کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما همچنین درباره توافق ایران و پیامدهای منطقه ای آن گفتگو کردیم.

موگرینی گفت: بحران مهاجران نیز به منطقه مربوط می شود زیرا بسیاری بحران مهاجران که امروز در اروپا و خاورمیانه با آن مواجه هستیم ریشه در مناقشه ها در سوریه و خاورمیانه دارد.این مسئله به خصوص موضوع سوریه در نشست رسمی بعدی شورای امور خارجه بررسی خواهد شد اما ما گفتگو درباره توافق ایران را با وزرا شروع کردیم.

فدریکا موگرینی گفت: کشورهای عربی پایان ماه سپتامبر در تلاش برای کمک به احیای مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان به کمیته چهارجانبه خاورمیانه ملحق خواهند شد. این بخشی از یک ابتکار دیپلماتیک اروپایی جدید است.

موگرینی در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ افزود: ما امیدواریم ازسرگیری روند صلح اسرائیل و فلسطینیان بتواند منجر به بهبود اوضاع در منطقه و باز شدن افق های سیاسی جدید شود.»
وی معتقد است اکنون که تلاش جدیدی از سوی آمریکا برای کمک به احیای روند صلح اسرائیل و فلسطین وجود ندارد ، دیپلماسی اتحادیه اروپا می تواند به این روند کمک کند.

وی ادامه داد: نقش اروپا در دستیابی به موافقتنامه هسته ای با ایران باعث تشویق اتحادیه اروپا به تلاش برای کمک به احیای روند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان شده است. اتحادیه اروپا معتقد است طیف گسترده ای از کشورها می توانند به احیای این روند کمک کنند که هم اکنون با بن بست روبرو است.

م سئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مصر، اردن، عربستان سعودی و رئیس اتحادیه عرب قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به کمیته چهارجانبه خاورمیانه ملحق شوند که متشکل از آمریکا ، سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و روسیه است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز