تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

کاهش ۱۲.۵ درصد کشت گندم پاییزه در ابرکوه

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان کشت پاییزه گندم گفت: امسال گندم در ۲ هزار و ۸۸۰ هکتار اراضی شهرستان کشت شد که این عدد نسبت به سال گذشته، ۱۲.۵ درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۱۲۵۵۵
تغییر الگوی کاشت محصولات ، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی از جمله دلایل کاهش سطح زیرکشت است.

وی بابیان اینکه کاشت گندم با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در شهرستان آغاز شد و تا اوایل آذرماه ادامه داشت ، اظهار کرد: هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان و گندمکاران در کاشت محصول مشارکت داشتند.

وی بابیان اینکه برای کشت پاییزه بیش از هزار تن کود فسفاته و اوره نیاز بود ، ادامه داد:  در اجرای این طرح  ۴۰۰ تن کود شیمیایی و ۶۳ تن بذر گندم گواهی ‌شده از نوع سیستان ، نارین ، برزگر و طلایی بین کشاورزان توزیع شد.

به علت گرانی مصرف کودشیمیایی به نصف کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی قیمت کودشیمیایی کشاورزان میزان مصرف خود را به کمتر از نصف کاهش دادند و کاهش مصرف کود علاوه بر کاهش سطح زیرکشت ، ۲۰ درصد نیز کیفیت گندم را در سال آینده کاهش می دهد.

این مسوول بوجاری بذور کشاورزان ، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و «خاک ورز» حفاظتی را بخشی از حمایت‌های جها کشاورزی به گندمکاران ذکر کرد.

غیب الهی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۲۵۴ تن گندم مازاد بر مصرف تولید کنندگان از سوی سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر افزایش دارد.

تولید بیش از چهار تن گندم در هکتار

این مسوول اضافه کرد: از سه هزار و ۲۹۰ هکتار زمین‌های شهرستان که در سال ۱۳۹۸ به کاشت گندم اختصاص داشت ، امسال ۱۴ هزار تن محصول برداشت شد که متوسط تولید در هر هکتار چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تا پنج تن بود .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در شهرستان ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات با کیفیت گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز