تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادر

صندوق سرمایه گذاری سپیدار تأسیس می شود

رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج گفت: صندوق سرمایه گذاری سپیدار یک صندوق تحت نظارت بورس است که موافقت اصولی خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نموده و در حال اخذ مجوز پذیره نویسی است.
کد خبر: ۱۳۱۸۳
مریم رمضانیان رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست خبری آنلاین، درباره تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی سپیدار گفت: این صندوق، یک صندوق تحت نظارت بورس است که موافقت اصولی خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نموده و در حال اخذ مجوز پذیره نویسی است.

وی حوزه فعالیت صندوق سپیدار را صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و کشاورزی دانست و گفت: نوع سرمایه‌گذاری این صندوق به صورت تملک سهام مدیریتی در شرکت‌های خصوصی خارج از بورس است و سعی می‌کند با تزریق منابع مالی و دانش مدیریتی به بهبود عملکرد و سودآوری این شرکتها کمک نماید.

رئیس هیئت مدیره شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج، عمر صندوق‌های خصوصی را بر اساس آئین‌نامه‌های سازمان بورس، حداکثر ۷ سال عنوان و اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی تنها در چهار سال نخست فعالیت خود می‌توانند در سهام شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنند و سه سال پایانی را به توسعه و خروج از شرکت‌های تابعه صندوق می‌پردازند. پس از این چهار سال، صندوق دیگرسرمایه‌گذاری جدیدی نمی‌کند و تمام فعالیت خود را صرف توسعه و رشد شرکت‌های هدف خواهد کرد.

رمضانیان درباره زمان پذیره‌نویسی گفت: هنوز مجوزهای لازم برای شروع پذیره‌نویسی از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نشده ولی پیش‌بینی ما این است که در دی ماه روند پذیره‌نویسی آغاز شده و ۱۰ تا ۱۵ روز به طول می‌انجامد.

به گفته مدیر صندوق خصوصی سپیدار، در حال حاضر این صندوق در حال مذاکره با سرمایه گذاران عادی است و در دوره زمانی تا آغاز پذیره‌نویسی قرار است ۳۵ درصد اولیه سرمایه مؤسسان تأدیه شود.

در ادامه رضا درخشان‌فر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با تأکید بر اینکه ساختار صندوق سپیدار، تعهدی است، گفت: یونیت‌های صندوق ۱۰۰ هزار تومانی است و با توجه به اینکه این صندوق، یک صندوق ویژه است، سرمایه‌گذاری در آن به صورت سنگین نخواهد بود و مناسب سرمایه‌گذاران خرد نمی‌باشد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج ادامه داد: بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل هزار یونیت برای سرمایه‌گذاری این صندوق تعیین شده ولی مدیران صندوق سپیدار تصمیم گرفتند تا حداقل سرمایه‌گذاری اولیه را به جای ۱۰۰ میلیون، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کنند بنابراین مناسب سرمایه‌گذاران خرد محسوب نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یونیت‌های صندوق سپیدار دارای بازار ثانویه بوده و در فرابورس قابل خرید و فروش است، گفت: بازارگردان برایصندوق‌های خصوصی در نظر گرفته نشده و صندوق‌های خصوصی برخلاف ETFها، بازار ثانویه روان و نقدشوندگی بالا ندارند.

درخشان‌فر با بیان اینکه صندوق‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری خرد ابزار مناسبی محسوب نمی‌شوند، گفت: یونیت‌های این صندوق در بازار ثانویه، ابزاری برای نوسان‌گیری نیست. با اینکه این صندوق‌ها ریسک‌بالاتری نسبت به صندوق‌های بورسی دارند اما بازدهی آنها در طولانی‌مدت بیشتر از این صندوق‌ها خواهد بود.

رمضانیان در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات صندوق سپیدار گفت: یکی از مؤسسان عمده این صندوق مجموعه ویتانا است، سرمایه اولیه آن ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۳۰ درصد توسط مؤسسان صندوق تأمین شده و ۷۰ درصد توسط سرمایه‌گذاران عادی در زمان پذیره‌نویسی تأمین خواهد شد.

مدیر صندوق خصوصی سپیدار ادامه داد: بر اساس قوانین سازمان بورس در رابطه باصندوق‌های خصوصی، در صورتی که رقم سرمایه اولیه در دوره پذیره‌نویسی تأمین نشود، کل پذیره‌نویسی صندوق ابطال شده و منابع به سرمایه‌گذاران بازگشت داده می‌شود به همین دلیل جلساتی با سرمایه‌گذاران برگزار کرده‌ایم و خیالمان از این بابت راحت است که می‌توانیم به کل رقم اعلام شده به سازمان بورس در زمان پذیره‌نویسی دست یابیم.

رمضانیان، صندوق سپیدار را بزرگترین صندوق سرمایه گذاری خصوصی تا کنون دانست و گفت: در یک سال اخیر دو صندوق خصوصی دیگر پذیره‌نویسی داشته‌اند که به ترتیب با ۵۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام به جذب سرمایه کرده بودند بنابراین صندوق سپیدار بزرگترین صندوق خصوصی بورسی است که با ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه، اقدام به پذیره‌نویسی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: شناسایی شرکت‌های هدف را آغاز کرده و با آنها به وارد مذاکره شده‌ایم.

مدیر صندوق خصوصی سپیدار بیان کرد: مدیریت صندوق سپیدار با مشاور سرمایه گذاری ترنج بوده و ویتانا یکی از سرمایه‌گذاران اصلی صندوق سپیدار است.

در ادامه درخشان‌فر در پاسخ به پرسشی درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی از سوی مجموعه ترنج گفت: این شرکت از سال ۹۵ اقدام به جذب سرمایه‌گذار خارجی برای شرکت‌های ایرانی کرده ولی با توجه به پر نوسان بودن نرخ ارز در سال‌های اخیر، ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج درباره ریسک اُفت ارزش ریال اظهار کرد: سال گذشته به دلیل تثبیت نرخ ارز و رشد شاخص بورس، شاهد بازدهی بالای سرمایه‌گذاری خارجی در صندوق‌های ایرانی بودیم اما در یک سال اخیر و با سقوط ارزش ریال، بازگشت سرمایهصندوق‌های خارجی کاهش یافته است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز