تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
رییس نظام پرستاری شیراز:

با لغو دورهمی یلدا، به پرستاران هدیه دهید

محمدی، رییس نظام پرستاری شیراز گفت: لغو دورهمی ها در شب یلدا بهترین هدیه ای است که مردم می توانند به کادر درمان در روز پرستار هدیه دهند.
کد خبر: ۱۳۸۸۰
بارها و بارها، تصاویر بیمارستان‌های مرجع کرونایی در شهرهای مختلف را دیده‌ایم، وجه اشتراک این تصاویر، حضور عزیزانی است که همچون پروانه به دور شمع و بیماران کرونایی می‌گردند، خود را در معرض بیماری هولناک و کشنده قرار می‌دهند تا ناجی جامعه باشند.
امسال سی‌ام آذرماه که گفته می‌شود کوتاه‌ترین روز سال است و شامگاه آن، بلندترین شب سال؛ در تقویم قمری، همزمان است با سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار؛ موضوعی که شیرینی شب یلدا را دوچندان کرده است اما این همزمانی بی‌پیام و حکمت نیست: مراقب پرستاران و کادر درمان باشیم.
در روزهایی که تحلیل وضعیت شیوع کرونا، انگشت اتهام را به سوی دورهمی‌ها و محافل خانوادگی نشانه رفته است، می‌توان یلدایی متفاوت را تجربه کرد و با بهره‌گیری از فناوری نوین، بزرگترها و دیگر عزیزان را در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار نداد.
یلدای امسال؛ دورهمی خانواده، نه دورهمی خانواده‌ها
رییس نظام پرستاری شیراز و شهرستان‌های تابعه در این باره بگفت: انتظار و خواسته تمام پرسنل و کادردرمانی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند و تاکنون تعداد زیادی از آنها به این بیماری مبتلا شده و یا در این راه به شهادت رسیده‌اند از مردم این است که در شب یلدای امسال به جای دورهمی‌های گسترده خانوادگی، به این اکتفا کنند که در کنار اعضای خانواده کوچک و محدود باشند.
بهبود ترابی افزود: گسترش این دورهمی‌ها و برگزاری میهمانی‌های خانوادگی باعث افزایش مجدد آمار مبتلایان خواهد شد و این مساله در این شرایط که کادر درمان خسته و بی رمق هستند، خستگی و فشار وارده بر آنها را تشدید خواهد کرد و مشکلات بسیاری برای همه ایجاد خواهد شد.
او ادامه داد: اعمال محدودیت‌های اخیر موجب شد روند ابتلا به کرونا و فوت ناشی از این بیماری در کشور و استان نزولی شود و هرگونه بی‌احتیاطی و کوتاهی دوباره آن ایام و روزهای تلخ که شاهد فوت روزانه چند صد نفر از هموطنانمان بودیم را باز خواهد گرداند.
وی اظهار داشت: هرچند به این موضوع که اکثر مردم فهیم ما تمام توصیه‌ها را جدی گرفته و رعایت خواهند کرد اعتقاد داریم اما معتقدیم هنوز هستند عده‌ای محدود که این بیماری را جدی نگرفته و توصیه‌ها را هم جدی نمی‌گیرند و بنابراین برای حفظ جان اکثریت افراد جامعه، قدردان تصمیم‌های صورت گرفته از سوی ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا در زمینه اعمال محدودیت تردد در شب یلدا و شب قبل از آن هستیم.
 اگر شب یلدا فاصله‌گذاری را رعایت نکنیم، وارد بحران می‌شویم
مریم محمدی پرستار بخش درمان کرونا بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) است که به اتفاق همسرش در این مرکز مرجع درمان بیماری کووید ۱۹ در شیراز برای نجات بیماران مبتلا تلاش می‌کند.
مریم محمدی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اثربخشی محدودیت‌های جامع کرونایی در کاهش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ گفت:‌ انتظار داریم که مردم در شب یلدا هم اصول فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از دورهمی ها به طور جدی پرهیز کنند؛ در غیر این صورت، باری دیگر به شرایط بحرانی ابتلا باز می‌گردیم.
این پرستار بیمارستان مرجع درمان کرونا در شیراز افزود:‌ تحلیل ۱۰ ماه گذشته وضعیت شیوع بیماری نشان می‌دهد که اگر از سوی مردم سهل انگاری شود دوباره با بحران جدی مواجه خواهیم شد؛ این وضعیت ابتدا برای خود افراد مشکل ساز می شود و سپس کار را برای کارکنان بیمارستان‌ها دشوارتر می‌کند. 
وی با اظهار رضایت از نتیجه دوران محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونا که از ابتدای آذرماه جاری شروع و مردم نقش اساسی در اجرای آن ایفا کردند، اظهار داشت : در این دوران، مراجعه بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافت؛ به طور کلی، هر زمان که مردم اصول بهداشتی و پیشگیری را رعایت و از دورهمی ها و مسافرت ها پرهیز می‌کنند، شاهد کم شدن آمار ابتلا بوده‌ایم.
محمدی  تاکید کرد : از مردم می خواهیم تا زمان ریشه کن شدن این بیماری که مشخص نیست، تمام نکات بهداشتی توصیه شده به ویژه زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها را رعایت کنند زیرا تجربه نشان داده است هر وقت نکات بهداشتی را رعایت نکرده‌ایم، این بیماری دوباره اوج گرفته و بسیاری از هموطنانمان جان خود را از دست داده‌اند.
این بانوی پرستار با بیان اینکه  بهترین خاطرات ما در این دوران زمانی بود که بیماران با  سلامتی از بیمارستان مرخص می شدند، افزود : انها وقتی مراجعه می کردند شرایط سخت و نا امیدکننده ای داشتند اما پس از خوب شدن آنها، حال ما هم خوب می شد و مرخص شدن بیمار قشنگ‌ترین خاطره ما است.

ماسک سپر بلا
این فعال حوزه سلامت از ماسک به عنوان یک سپر بلا برای محافظت از جان انسان ها اشاره کرد و گفت: این بیماری با کوچکترین غفلت و بی احتیاطی امکان زیادی دارد که اسیر آن شویم از این رو ماسک را به عنوان یک سپر بلا  از ان استفاده کنیم ضمن اینکه همه مردم نکات هایی که باید مراعات شود به خوبی می دانند.
محمدی ادامه داد : بیماری به بیمارستان مراجعه کرد که خودش می گفت زمانی که این ویروس مطرح شد من آن را مسخره می کردم اما پس از اینکه دوران بیماری را با سختی پشت سر گذاشت گفت ، دیگر هیچ وقت ماسک را از روی صورتم بر نمی دارم.
عشق، بهای جانمان است
راضیه ذنوبی دیگر پرستار بیمارستان شهید دستغیب شیراز است. او هرچند در بخش اطفال این بیمارستان شاغل است اما تاکنون حدود چهار ماه در بیمارستان‌های حضرت علی اصغر (ع) و شهید فقیهی در بخش درمان کووید ۱۹ حضور یافته و در فرایند درمان بیماران مشارکت داشته است.
او هم درخواست مشابهی از مردم دارد که در شب یلدا، خویشتنداری کنند و برای گذر از شرایط کرونایی، امسال را به مانند سال‌های گذشته در محافل و دورهمی‌ها حضور نیابند.
ذنوبی گفت:  ویروس کرونا بر بسیاری از کسب و کارها و مشاغل اثر منفی گذاشته است، از این رو، هم اینک که شرایط بهتری نسبت به ماه‌های گذشته از نظر شیوع کرونا داریم، حیف است نتیجه تلاش جمعی در کشور را هدر دهیم.
وی ادامه داد:‌ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پدرها و مادرها برای همه ما عزیز هستند اما جان و سلامت آنها از دیدن آنها مهمتر است؛ نمی گویم که احوالپرسی از آنها نداشته باشیم بلکه در شبکه‌های اجتماعی با آنها دیدار کنیم و محبت خود را نثار آنها نماییم و از آنها بخواهیم که دعا کنند این شرایط دشوار پایان یابد.
ذنوبی درباره شرایط دشوار پرستاری در شرایط کرونا گفت:‌ به قول معروف، عشق به مردم بهای جانمان است، ایستاده ایم به حرمت عهدی که بستیم؛ حال دلمان خوب نیست ، خسته ایم اما با تمام نگرانی و دلهره‌ها، لبخند می‌زنیم به مادری که چند روز بعد از شرکت در میهمانی بی رمق بر روی تخت بیمارستان افتاده است.
وی ادامه داد: با توجه به زدن ماسک و پوشیدن لباس مخصوص، گاه تشنگی امان ما را می برد اما دستان سرد بیمارم را که حس می‌کنم، خود را از یاد می برم و تلاش می‌کنم گرمابخش و ناجی بیمار شوم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز