تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°

۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

"سلمان" بالاخره به محل سقوط بالابر رفت

یک روز پس از حادثه خونین سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، سرانجام شاه سعودی به محل حادثه رفت. محل سقوط و کشته شدن حجاج به محل بازدید حجاج دیگر تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۶۳۱

اخبار معاصر : سرانجام یک روز پس از حادثه خونین مسجدالحرام، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به همراه «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد و جانشین ولی‌عهد به محل حادثه رفت.

بازدید و عیادت سلمان به همراه پسرش و ولی‌عهدش از مجروحان

خالد الفیصل، امیر مکه و مشاور شاه نیز از شاه و همراهانش استقبال کرد. سلمان به هنگام بازدید گفت که علل حادثه بررسی و نتیجه آن بزودی برای عموم اعلام می‌شود. طبق گزارش شبکه «الاخباریه» عربستان، او کشته‌ها را «شهید» خواند و برای آنان طلب مغفرت کرد.

سلمان گفت: «بازدید امروزم برای اطلاع از ماوقع و این است که چگونه وضع را به سابق بازگردانیم... این کشور در خدمت حرمین شریفین است و شاهش این افتخار را دارد که خادم این دو حرم باشد. این [افتخار] از زمان ملک عبدالعزیز تا امروز بوده و شکر خدا قبل از هر مکانی در دنیا، این [مکه] و مدینه منوره برای ما مهم است».

گاف جدید ملک سلمان

سلمان به هنگام صحبت با تلویزیون رسمی این کشور در مسجدالحرام، به هنگام ابراز تاسف از کشته شدن حجاج، این حادثه را به «شهداء تسلیت گفت». او گفت این حادثه را به شهدا تسلیت می‌گویم و برای آنان طلب مغفرت می‌کنم.

 

در حادثه روز جمعه، طبق اعلام نهاد «دفاع مدنی» عربستان، 107 حاجی، حاجیه و زائر کشته و نزدیک به 238 نفر مجروح شدند.

سلمان پس از این بازدید به بیمارستان تخصصی «النور» در مکه رفت تا از مجروحان حادثه بازدید کند. مجروحان از ملیت‌های مختلف بودند از جمله ایران، ترکیه، افغانستان، مصر و پاکستان. او در این عیادت برای مجروحان طلب شفای عاجل کرد و از کادر پزشکی خواست که همه نوع خدمات پزشکی را به آنان ارائه کنند.





 

ترخیص حدود 100 مجروح از بیمارستان

طبق گزارش روزنامه «الوطن» عربستان، اداره کل امور سلامت «ریاض» (پایتخت) اعلام کرد که 95 نفر از مجروحان حادثه سقوط جرثقیل، از بیمارستان مرخص شده‌اند و 110 نفر دیگر در حال درمان هستند.

به گفته این اداره کل، 36 تیم امداد به کار گرفته شده‌اند و بخش‌های اورژانس و فوریتی خود را تجهیز کرده و در آماده‌باش هستند. از شهر «جده» و «طائف» نیز تیم‌های امدادی جدید به مکه اعزام شده است.

طبق اعلام این اداره، وضعیت به حالت عادی بازگشته و همه بیمارستان‌ها در حال خدمات‌رسانی هستند و برای موسم حج امسال آماده می‌شوند.



 

 

درگذشتگان از چه کشورهایی هستند؟

طبق آماری که تا پایان روز شنبه، منابع زیر اعلام کرده‌اند، پراکندگی کشورهای و اتباع آنان به قرار زیر است:

کشور منبع کشته مجروح
مصر کنسول جده 2 21
ایران وزارت حج 5 25
پاکستان روزنامه دون - 47
هند روزنامه اکسپرس 2 15
مالزی خبرگزاری مالزی - 10
ترکیه روزنامه «خلق» 2 19
بنگلادش روزناتمه نیوزنکست - 40
افغانستان رسانه‌های مختلف - 1
الجزائر وزارت خارجه 1 11
اندونزی وزارت خارجه 2 31

به نظر می‌رسد هنوز آمار دقیق و کلی کشته‌شده‌ها بر حسب اینکه از چه کشوری هستند، اعلام نشده است. «مبارک عسیری» مدیر سازمان بهداشت «جده» گفته است که علاوه بر تیم‌های امداد و پزشکی، چهار تیم از پزشکی قانونی به مکه اعزام شده است تا پزشکی قانونی «ریاض» را [در شناسایی کشته‌ها] کمک کند. عملیات شناسایی کشته‌ها هنوز ادامه دارد.

پاکسازی آثار طوفان از شهر مکه

شهرداری مکه مکرمه از روز شنبه کار خود را برای پاکسازی شهر از آثار طوفان شدید آغاز کرده است. روزنامه الوطن سعودی گزارش کرد که در جاهایی که آب زیادی جمع شد یا سیل به راه افتاد پاکسازی شده و با توزیع امکانات در نقاط مختلف، وضعیت در حال بهبودی است.

تاکنون بیش از 100 اصله درخت از سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها برداشته شده است. مهندس «عبدالعزیز الصقعبی» رئیس شهردای مکه گفت که تیم‌های شهرداری همه اشیاء باقی مانده از ساختمان‌های آسیب‌دیده جمع‌آوری شده است.

در روزهای گذشته مکه شاهد باد و توفان و بارش شدید باران بود.

 

جرثقیل هنوز در جای خود است؛ محل سقوط به محل بازدید حجاج تبدیل شده است

 

روزنامه الوطن عربستان خبر داد که «محل سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به محل بازدید حجاج و زائرانی تبدیل شده است که در آنجا عکس و فیلم می‌گیرند».

در عین حال، وضعیت صحن مسجدالحرام تقریبا به حال عادی بازگشته و آثار بر جای مانده از خرابی محل حادثه برچیده شده اما جرثقیل هنوز در جای خود عنی در محل «سعی» و مطاف صحن بیرونی حرم باقی است.

«مطاف» موقت هنوز بر روی حجاج بسته است تا اینکه از وضعیت آن اطمینان حاصل شود تا حادثه جدیدی برای حجاج و زائران رخ ندهد.

 

 

آماری از طرح توسعه حرم مکی

 

اواخر ماه رمضان گذشته پنج طرح توسعه سوم مسجدالحرام آغاز شد که شامل ساختمان «توسعه»، صحن‌ها، زیرگذرها، ساختمان خدمات و مسیر دایره شکل (پیرامون صحن‌ها) است.

طبق آمار اعلام شده، مساحت کلی مسجدالحرام که توسعه نهایی به پایان برسد یک میلیون و 470 هزار متر مربع خواهد بود و مسجد گنجایش یک میلیون 600 هزار نمازگزار را خواهد داشت. درها خودکار خواهد شد که از یک اتاق کنترل هدایت می‌شود و مجموع درها 78 در سطح هم‌کف خواهد بود که دور تا دور طرح توسعه قرار دارد. در این طرح در کنار نصب 4524 بلندگو، سامانه‌های متعدد اطفاء حریق و 6635 دوربین‌ مدار بسته و سامانه‌های متعدد غبارگیر نصب خواهد شد.

این توسعه عظیم مسجدالحرام با تخریب گسترده بخش‌های تاریخی و قدیمی همراه شده است اما آل سعود مدعی است که با این کار مشکل ازدحام و کمبود جا را حل خواهد کرد.

طرح توسعه جدید شامل آبخوری‌های آب زمزم است که تعداد آن به 2528 میرسد.

گفته می‌شود که طرح توسعه اصلی شامل شش طبقه برای نماز، 680 پله برقی و 24 بالابر معلولان (آسانسور) و 21 هزار سرویس بهداشتی و وضوخانه است .








 

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز