تهران ۱۸.۷۳° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
آمار نگران كننده كسري موجودي در بانك‌ها

سونامي چك برگشتي در آخرين ماه پاييز

آمار نگران كننده چك برگشتي در كشور يكي از نشانه‌هاي شرايط نامناسب اقتصادي است كه اين روزها رو به افزايش گذاشته است و نشان مي‌دهد كسب و كار در مشاغل گوناگون با مشكلات عديده‌اي دست به گريبان است.
کد خبر: ۱۶۹۴۴
به گزارش پايگاه خبري معاصر، تازه‌ترين آمار منتشر شده از سوي بانک مرکزي نشان مي‌دهد که حدود 9 ميليون و 500 هزار فقره چک به ارزشي بيش از 1859 هزار ميليارد ريال در آذرماه 1399 در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 18 درصد افزايش و از نظر مبلغ 2/2 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

همچنين، در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود دو ميليون و 900 هزار فقره چک به ارزشي بيش از 893 هزار ميليارد ريال مبادله شد. در اين ميان، حدود 893 هزار فقره چک به ارزشي حدود 233 هزار ميليارد ريال در آذرماه 99 در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب 1/31 درصد و 6/5 درصد افزايش نشان مي‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌هاي مبادله شده در ماه مذکور به ترتيب 4/9 درصد و 5/12 درصد برگشت داده شده است.

بر اساس تصميمات جديدي که در ارتباط با قانون چک گرفته شده، تا پايان سال ثبت چک‌ها در سامانه صياد، اختياري است، اما از سال 1400 ثبت چک در اين سامانه اجباري خواهد شد. جزئيات اين تصميم نشان مي‌دهد که درباره اجراي تمام مفاد قانون چک زيرساخت‌هاي لازم از سوي بانک مرکزي و نظام بانکي آماده شده است اما در جهت کاهش ميزان مراجعات مردم به شعب بانک‌ها، طبق تبصره يک ماده 21 مکرر که بانک‌ها و موسسات اعتباري مکلف شدند تا به هنگام پردازش و کارسازي چک اطلاعات را در سامانه صياد کنترل و سپس کارسازي کنند، اين اقدام عقب افتاد.

محدوديت‌هاي شديدي نيز براي صادرکنندگان چک برگشتي در قانون جديد صدور چک در نظر گرفته شده که از جمله آنها مي‌توان به عدم افتتاح حساب و کارت بانکي جديد، عدم گشايش اعتبارات اسنادي و عدم اعطاي تسهيلات بانکي اشاره کرد. در همين زمينه، سخنگوي اجراي قانون چک از ممنوعيت ارائه خدمات بانکي به افراد داراي چک برگشتي خبر داد و گفت: نگاه قانونگذار بر انجام اقدامات پيشگيرانه متمرکز شده است.

تعداد و مبلغ چک‌هاي برگشتي

درصد تعداد و مبلغ چک‌هاي برگشت داده شده در آبان ماه 99 به ترتيب معادل 5/8 درصد و 6/11 درصد و در آذرماه سال 98 به ترتيب برابر 3/8 درصد و 5/10درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود 261 هزار فقره چک به ارزشي حدود 99 هزار ميليارد ريال برگشت داده شد که از نظر تعداد 9 درصد و از نظر ارزش 11 درصد از کل چک‌هاي مبادله‌اي برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بين ساير استان‌هاي کشور، بيشترين نسبت تعداد چک‌هاي برگشتي به کل چک‌هاي مبادله‌اي در استان، به ترتيب به استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد (6/17 درصد)، کردستان (5/13 درصد) و لرستان (1/13درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي گيلان (6/6 درصد)، مازندران (8/7درصد) و گلستان (2/8 درصد) پايين‌ترين نسبت تعداد چک‌هاي برگشتي به کل تعداد چک‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
در ماه مورد بررسي در بين ساير استان‌هاي کشور، بيشترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در استان به ترتيب به استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد (1/19 درصد)، خراسان جنوبي (9/17درصد) و لرستان (5/17 درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي گيلان (7/9درصد)، البرز (6/11 درصد) و خوزستان (8/11 درصد) کمترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

دلايل برگشت‌خوردن چک‌ها

در آذر ماه امسال در کل کشور بـالغ بـر 864 هـزارفقـره چـک بـه ارزش 22 هزار ميليارد و 400 تومان به دلايل کسري يـا فقـدان موجـودي برگشـت خورده است که در واقـع از نظـر تعـداد 96.8 درصـد و از نظر ارزش 2/96 درصد از کل چک‌هاي‌برگشتي به دلايل کسري يا فقدان موجودي بوده است.
از سوي ديگر، در استان تهران 250 هزار فقره چک به ارزشي حدود 9 هزار و 400 ميليارد تومان به دلايل کسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد 8/95 درصد و از نظر مبلغ 95 درصد از کل چک‌هاي برگشتي به دلايل کسري يا فقدان موجودي بوده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز