تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
توسط هیئت دولت؛

لایحه حمایت از مالکیت صنعتی تصویب شد

هیئت دولت عصر یکشنبه در جلسه‌ای به‌ریاست رئیس‌جمهور لایحه "حمایت از مالکیت صنعتی" را بررسی و تصویب کرد.
کد خبر: ۲۰۰
اخبار معاصر: هیئت دولت عصر یکشنبه در جلسه‌ای به‌ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور، لایحه "حمایت از مالکیت صنعتی" را بررسی و تصویب کرد.

هدف از تصویب این لایحه، حمایت از حقوق معنوی و مادی صاحبان ایده در حوزه‌های صنعتی در قالب ثبت حق اختراع، طرح‌ها و علایم تجاری و نیز بهره‌مندی هرچه بیشتر جامعه از نتایج افکار آنهاست.

در این جلسه هیئت وزیران همچنین، آیین‌نامه اجرایی موضوع قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی با هدف توسعه و ترویج طرح‌های افزایش کارآیی و بهبود مدیریت مصرف انرژی در بخش‌های صنعت، ساختمان، کشاورزی و خدمات، از طریق استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی، تصویب شد.

ایجاد انگیزه در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی ــ تعاونی در اجرا و کاهش مصرف انرژی و اشتغالزایی در کشور با ایجاد حمایت‌هایی نظیر یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه بیمه و کاهش تصدی‌گری دولت از دیگر اهداف این آیین‌نامه است.

آیین‌نامه اجرایی مربوط به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های مصوب مجامع عمومی شرکت‌های دولتی نیز در این جلسه از تصویب اعضای هیئت دولت گذشت.

به‌موجب این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی موظفند برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف آب و انرژی خود با شرکت‌های خدمات انرژی با رعایت دستورالعمل مربوطه در قانون برنامه پنجم توسعه، قرارداد منعقد و تعهدات بازپرداخت مربوطه را به‌میزان انرژی و آب صرفه‌جویی شده، از محل بودجه‌های مصوب در سالهای آتی پرداخت نمایند.

همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری مکلفند در مواردی که متقاضی بخش خصوصی وجود دارد، به‌منظور تکمیل و توسعه طرح‌های جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، نسبت به عقد قرارداد فروش و یا پیش‌فروش پساب خروجی تأسیسات موجود و یا طرح‌های توسعه آتی در قالب انواع قراردادهای مشارکتی با بخش خصوصی اقدام کنند.

دولت به‌منظور محاسبه دقیق هزینه‌های تبعی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و امکان نظارت و مدیریت بر نحوه تحقق میزان هزینه‌های یادشده، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ــ مصوب 1389 ــ را اصلاح نمود. براساس این اصلاحیه، هزینه‌های تبعی عرضه در بورس کالای ایران با پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بورس کالا و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌گردد.

اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی به‌مبلغ 2 هزار و 967 میلیارد ریال به سازمان مدیریت و بحران کشور و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام برای پیشگیری و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، از مصوبات جلسه روز یکشنبه هیئت وزیران بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز