تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

بيانيه نمايندگان مجلس درباره فاجعه منا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امروز در بیانیه‌ای از سازمان همکاری اسلامی درخواست کردند یک گروه حقیقت‌یاب با عضویت دولت‌های داغدار به عربستان اعزام، و علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی کند.
کد خبر: ۲۵۱۰
اخبار معاصر:نمایندگان مجلس در این بیانیه همچنین از مقامات قضایی کشور درخواست کردند ابعاد حقوقی و قضایی این فاجعه را در مراجع حقوقی بین‌المللی به منظور پاسخگو و مسئولیت‌پذیر کردن عاملان پیگیری کنند.
در متن این بیانیه که ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی آن را در صحن علنی مجلس قرائت کرد آمده است:
فاجعه منا در مراسم حج امسال که منجر به کشته شدن مظلومانه تعداد زیادی از ضیوف الرحمان شد شادی عید قربان را برای حجاج بیت‌الله الحرام، خانواده‌های آنها و امت اسلامی به عزا مبدل نمود.
پس از حادثه سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام حلقه حوادث غمبار حج امسال را تکمیل نمود، هر چند ادعا شد که باد و باران عامل سقوط جرثقیل و فاجعه مسجدالحرام بوده ولی مسلما در مورد حادثه روز عید قربان منا که قربانگاه جمع کثیری از حجاج گشت به روشنی سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان سعودی در شکل گیری این فاجعه و حوادث پس از آن نمایان است.
متاسفانه پس از این حادثه مشاهده می‌شود حکام بی‌کفایت آل سعود به جای پذیرش مسئولیت این تقصیر خود با فرافکنی و طرح ادعاهای واهی و تبلیغات رسانه‌های وابسته درصدد به فراموشی سپردن این گناه بزرگ از اذهان امت اسلامی می‌باشند.
امروز این خواست بحق در میان مسلمانان شکل گرفته که مقدس‌ترین اماکن جهان اسلام که نه متعلق به یک کشور خاص بلکه متعلق به جهان اسلام است تا چه زمانی باید با مدیریت ضعیف و ناکارآمد فعلی اداره شود و شاهد حوادث غمبار و فجایع خونبار باشد.
بدون شک ظرفیت بالای جهان اسلام این امکان را دارد که همایش جهانی حج را به امن‌ترین صورت و بالاترین بهره برای مسلمین مدیریت نماید.
از این رو ما نمایندگان ملت مسلمان ایران در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، جانباختگان این واقعه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی از سازمان همکاری اسلامی درخواست می‌نماییم تا یک گروه حقیقت‌یاب با عضویت دولت‌های داغدار به عربستان اعزام و علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی نماید.
از مقامات قضایی کشور نیز درخواست داریم ابعاد حقوقی وقضایی این فاجعه در مراجع حقوقی بین‌المللی به منظور پاسخگو کردن و مسئولیت‌پذیر نمودن عاملان پیگیری نماید تا خون حجاج بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی در زیر سایه سنگین دلارهای نفتی و تبلیغات سعودی به هدر نرفته و به فراموشی سپرده نشود.
از دولت جمهوری اسلامی نیز موکدا می‌خواهیم به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی موضوع مدیریت جمعی اماکن مقدسه مکه و مدینه را با استفاده از ظرفیت دولت‌های اسلامی در موسم حج در دستور کار و بررسی قرار دهد.
این بیانیه به امضای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده که برای طی مراحل قانونی ارسال می‌گردد.

منبع:خانه ملت
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز