تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
کد خبر: ۲۸۶۶۳
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

چه کشورهایی مشغول تعطیلی سفارتخانه‌های خود در افغانستان هستند؟

همانطور که طالبان به سرعت درحال پیشروی در افغانستان است، چندین کشور غربی به دلیل هراس از سقوط احتمالی کابل، نیروهای خود را بسیج کرده‌اند تا کارمندان خود را از این شهر خارج کرده و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کنند. 

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از ایرنا، همانطور که طالبان به سرعت درحال پیشروی در افغانستان است، چندین کشور غربی به دلیل هراس از سقوط احتمالی کابل، نیروهای خود را بسیج کرده‌اند تا کارمندان خود را از این شهر خارج کرده و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کنند.

به گزارش "واشنگتن پست"، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که ۵ هزار نیروی نظامی به کابل اعزام می‌کند تا از این شهر و فرودگاه بین المللی آن محافظت کنند. 

بایدن همچنین اعلام کرده است که متعهد به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا تاریخ ۳۱ ماه اوت است تا به ۲۰ سال جنگ در افغانستان پایان دهد. 

کشورهایی از جمله آمریکا، آلمان و انگلیس که از آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ تعداد نسبتاً زیادی سرباز در افغانستان داشتند، مشغول تخیله کارمندان خود از منطقه محافظت شده سبز در کابل، جایی که سفارتخانه‌ها در آن مستقر هستند، می‌باشند. تعدادی دیگر از کشورها دیپلمات‌های خود را به حداقل رسانده، نیروهای محلی را اخراج کرده و یا سفارتخانه‌های خود را کاملا تعطیل کرده‌اند.

آمریکا 
آمریکا نیروهای خود را برای کمک به عملیات تخلیه به افغانستان اعزام کرده است و قصد دارد تعداد کمی از دیپلمات‌های آمریکایی را در کابل نگه دارد، هرچند ممکن است بسته به ارزیابی‌های امنیتی این تصمیم تغییر کند.

آلمان 
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز جمعه گفت که این کشور کارکنان سفارت خود را به "حداقل" کاهش می‌دهد.

انگلیس
انگلیس اعلام کرده است که تعداد کارکنان خود در افغانستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. وزارت دفاع انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که حدود ۶۰۰ سرباز را برای کمک به تخلیه دیپلمات‌ها به افغانستان می‌فرستد.

هلند
با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، هلند به دنبال کاهش حضور خود در این کشور و بررسی تخلیه کامل سفارت خود در کابل است. سیگرید کائگ وزیر خارجه هلند روز جمعه گفت این کشور قصد دارد سفارت را تا آنجا که ممکن است باز نگه دارد.

سوئیس
سوئیس در کابل سفارت ندارد. لیویا لو، وزیر خارجه سوئیس روز جمعه گفت که همه کارکنان وزارت امور خارجه این کشور در کابل تخلیه خواهند شد.

جمهوری چک
جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد که دو دیپلمات خود را از کابل خارج خواهد کرد.

دانمارک
جپ کوفود وزیر خارجه دانمارک، روز جمعه اعلام کرد دانمارک سفارت خود در کابل را به طور موقت تعطیل می‌کند. تخلیه دیپلمات‌های این کشور از کابل همراه با نروژ است. سفارتخانه‌های دو کشور در یک مجموعه مشترک قرار دارند.

نروژ
نروژ همچنین تصمیم گرفته است تا سفارت خود را تعطیل و دیپلمات‌های خود را از افغانستان خارج کند.

استرالیا
استرالیا سفارت خود در کابل را در ماه مه تعطیل کرد، زیرا حملات طالبان در حال پیشرفت بود و دیگر کشورها در حال کاهش حضور دیپلماتیک خود بودند. 

استرالیا یکی از کشورهایی است که تعداد زیادی نیروی نظامی در افغانستان داشت.

اسپانیا
اسپانیا روز جمعه اعلام کرد که به دلیل "پیشروی نیروهای طالبان به سمت کابل"، دیپلمات‌ها و کارمندان افغان که به این کشور کمک کرده بودند، را از کابل تخلیه می‌کند.

انتهای پیام
گزارش خطا
ارسال نظر