تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴

بانک مشهور در واردات پالم نقش داشت

در بخشی از گزارش بازرس قانونی گروه مالی ملت اعلام شده که بهای تمام شده این روغن برای مجموعه فوق، 273 میلیارد ریال بوده و بر این اساس، حدود 51 میلیارد ریال سود ناخالص از فروش این روغن های پالم به دست آمده است.
کد خبر: ۳۷۰۶
اخبار معاصر: روغن پالم که در سالهای گذشته کم‌ کم از دیگر صنایع مانند شیرینی‌ پزی به لبنیات نیز ورود پیدا کرد، در دولت یازدهم به عنوان یک ماده مضر در سلامت مردم حاشیه‌ ساز شد؛ به گونه ‌ای که وزارت بهداشت اعلام کرد برخی صنایع لبنی با استفاده از روغن پالم، شیر و فرآورده‌های لبنی خود را به عنوان محصول پرچرب در بازار عرضه می ‌کنند و آن را گران ‌تر می‌فروشند در حالی که باید به مردم بگویند که ترکیبات این لبنیات پرچرب چیست و آنها هزینه چه چیزی را پرداخت می ‌کنند.

این شفاف سازی وزیر بهداشت سبب شد کم‌ کم استفاده از روغن پالم در لبنیات ممنوع شود و سهم آن در واردات انواع روغن خام که بیش از این 50 درصد بود به 30 درصد کاهش یابد و مردم نیز با حساسیت، اخبار مربوط به این موضوع را دنبال کنند.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی خوارو بار و کشاورزی نشان می دهد ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم در جهان است و بر پایه جدیدترین آمار فائو که مربوط به سال 2012 است، دو درصد واردات جهانی روغن پالم به ایران اختصاص دارد. کل واردات روغن پالم در دنیا طی این سال 40 میلیون تن بوده که 812 هزار تن از این رقم به مقصد ایران ارسال شده است.

از زمان اعلام این آمارها و اخبار، حساسیت زیادی از سوی رسانه ها و افکار عمومی درباره واردکنندگان این محصول به داخل کشور به وجود آمده است و بررسی های خبرنگار ما نیز نشان از ردپای یک بانک مشهور در این موضوع دارد.

طبق اطلاعات منتشره توسط حسابرس قانونی گروه مالی ملت که شامل بانک ملت و برخی دیگر از زیرمجموعه های مهم این بانک است، مشخص شده است که یکی از درآمدهای جالب این مجموعه، تجارت روغن پالم بوده است. طبق این گزارش رسمی، گروه مالی ملت مجموعا در سال 93، بیش از 12 هزار تن روغن پالم به ارزش 325  میلیارد ریال به فروش رسانده است.


بخش دیگری از این گزارش نیز اضافه می کند که بهای تمام شده این روغن برای مجموعه فوق، 273 میلیارد ریال بوده و بر این اساس، حدود 51 میلیارد ریال سود ناخالص از فروش این روغن های پالم به دست آمده است.

اگرچه روغن پالم در صنایعی چون صابون سازی نیز استفاده دارد، اما با توجه به حساسیت ها و مشکلاتی که استفاده از این روغن در تولیدات خوراکی دارد، بهتر بود این بانک به سراغ تجارت هایی کم حساسیت تر و با مشکلات کمتر برای جامعه می رفت تا اعتبار و نامش همچنان حفظ شود.

انتهای پیام/

منبع: خط خبر
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز