تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با «معاصر» خبر داد:

احتمال رشد قیمت سکه در آستانه نوروز

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه جو مثبت ناشی از به توافق رسیدن مذاکرات برجام منجر به روند کاهشی قیمت طلا و ارز در کشور شده است، خبر داد که در ایام نوروز با افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت طلا افزایش نمی یابد؛ اما رشد قیمت سکه دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۳۹۳۳۱

احتمال رشد قیمت سکه در آستانه نوروز

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام گفت: هم اکنون که مذاکرات برجام کمابیش در جریان است، در این راستا خبرهایی در جامعه منتشر و مباحثی نیز مطرح شده است.


محمد کشتی آرای، در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر این موضوع تاثیر خود را روی نرخ ارز گذاشته است؛ به این معنا که شاهد کاهش قیمت ارز در کشور هستیم. به عبارتی از آنجایی که مذاکرات برجام جنبه مثبت پیدا کرده و خبرهای آن منتشر شده است؛ این مسئله باعث شده که در حالی که قیمت دلار در کانال 29 هزار تومان بود، به کانال 28 هزار تومان کاهش پیدا کرد.


کاهش قیمت دلار تحت تاثیر فضای مثبت مذاکرات برجام


وی ادامه داد: هر چه جلوتر رفتیم، این کاهش قیمت بیشتر شد و سپس به کانال 27 و 26 هزار تومان رسید و صبح روز یکشنبه نیز به کانال 25 هزار تومان رسید که این کاهش قیمت ها از تبعات مثبت بودن مذاکرات برجام است. درواقع این مذاکرات به نحوی مطرح شده که توافقات در حال انجام و مسائل مربوط به آن در حال حل است، اثرات مثبت آن موجب کاهش قیمت ارز شده است.


کشتی آرای تشریح کرد: بر این اساس به دلیل اینکه قیمت طلا و سکه متاثر از دو عامل قیمت ارز و قیمت اونس جهانی است؛ بنابراین چون قسمت اعظم این معادله مربوط به قیمت ارز می شود، به دلیل اینکه نرخ ارز در کشور کاهش پیدا کرده است، هم اکنون شاهد این هستیم که ظرف دو هفته اخیر قیمت طلا و سکه نیز کاهش پیدا کرده است.


وی اضافه کرد: این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل بحران روسیه و اوکراین به شدت افزایش پیدا کرده است؛ اما ما در ایران شاهد کاهش قیمت بوده ایم و دلیل آن نیز کاهش قیمت ارز است.
به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛ در این میان کاهش قیمت ارز ناشی از مثبت بودن مذاکرات برجام بوده است. بنابراین اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد و مذاکرات وین به توافق برسد، طبیعتا قسمتی از اثرات آن هم اکنون در بازار در حال مشاهده است و اثرات خود را گذاشته است.


قیمت طلا با افزایش تقاضا در نوروز رشد نمی کند


کشتی آرای همچنین در پاسخ به اینکه آیا نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه، منجر به افزایش قیمت طلا و سکه در بازار خواهد شد، گفت: ما در سال های گذشته نیز شاهد این موضوع بوده ایم که قیمت طلا هیچ گاه به دلیل ایام نوروز و افزایش تقاضا افزایش پیدا نمی کند؛ چون قیمت طلا با افزایش تقاضا هیچ گونه مناسبتی ندارد.


این فعال صنفی یادآور شد: بنابراین به دلیل اینکه طلا وجود دارد و رشد تقاضا باعث بالا رفتن قیمت طلا نخواهد شد، اما از طرف دیگر چون تامین کننده سکه فقط بانک مرکزی است و بانک مرکزی نیز تصمیمی برای واگذاری سکه ندارد، بنابراین اگر تقاضا برای خرید سکه افزایش پیدا کند، ممکن است نرخ سکه افزایش پیدا کند، اما قیمت طلا رشد نخواهد کرد.


نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: قیمت طلا با عرضه و تقاضا تغییری نخواهد کرد، چون قیمت طلا وابسته به قیمت ارز و نرخ اونس جهانی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز