تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
پروفسور گلابچی به مناسبت روز مهندس در گفت و گو با «معاصر» تاکید کرد:

نقش پررنگ نظام مهندسی و انجمن های تخصصی در ارتقای مهندسی

چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان کشور با تاکید بر اینکه جامعه مهندسان وظیفه ساختن جامعه را برعهده دارند، گفت: مهندسان چه مهندسان معمار، چه مهندسان عمران، چه مهندسان تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و حتی تخصص هایی مانند نقشه برداری، ترافیک، حمل و نقل، مکانیک خاک و... باید در یک جایگاه و منزلت مناسب خودشان به عنوان کسانی که سازندگی جامعه در دست آنها است، قرار بگیرند.
کد خبر: ۳۹۴۱۷

نقش پررنگ نظام مهندسی و انجمن های تخصصی در ارتقای مهندسی

پروفسور محمود گلابچی به مناسبت پنجم اسفند ماه «روز مهندس» در گفت و گوی اختصاصی با «معاصر» تصریح کرد: در حال حاضر تشکل هایی مثل نظام مهندسی برای ساماندهی کار مهندسان وجود دارد که تلاش می کند به لحاظ یک سازمان تخصصی و حرفه ای، مسائل و موضوعات جامعه مهندسی را مدیریت کند.

وی ادامه داد: اما امروز ما در حوزه معماری، شهرسازی و مهندسی در آن کیفیت و موقعیت مناسب خودمان قرار نداریم. به طور نمونه در هنگام وقوع زلزله می بینیم که مردم کشور صدمات زیادی می بینند و یا مشاهده می کنیم که سیمای شهرهای ما مناسب فرهنگ و تاریخ جامعه ما نیستند. همچنین در معماری نیز چالش های بسیاری داریم.

تدوین اصول و مبانی طراحی، بزرگترین کمک به جامعه مهندسی است

گلابچی تاکید کرد: کمک بزرگی که می توان به جامعه مهندسی کرد این است که ما برای مبانی طراحی در مهندسی از بعد معماری و شهرسازی و حتی حوزه های دیگر، یکسری چارچوب ها، اسناد، مبانی و اصولی را در کشور تدوین کنیم که بتواند معماری ما را با حفظ ارزش های معماری پایدار و رویکردهای امروز جهانی، در آن جایگاه مناسب خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: یا به طور نمونه در شهرسازی ضوابط و چارچوب هایی که در شورای عالی معماری و شهرسازی در شهرداری و سازمان نظام مهندسی، تنظیم می شود، به نحوی نیست که ما یک سیمای مطلوب برای شهرهای خود ایجاد کنیم. یا در حوزه های دیگر مهندسی بتوانیم با این مبانی به آن جایگاه مناسب کشورمان در معماری و مهندسی دست پیدا کنیم. درواقع این یک بخشی از ضرورت هایی است که در جامعه ما وجود دارد تا مهندسی ما در جایگاهی قرار بگیرد که شایسته آن است.

بازآموزی مهندسان رسالت مهم سازمان نظام مهندسی

این استاد دارای کرسی یونسکو در معماری ادامه داد: از یک طرف سازمان های مرتبط با فعالیت های مهندسی مثل سازمان نظام مهندسی می توانند در بازآموزی مهندسان در طول دوران فعالیت آنها موثر باشند و حتی فرهنگ سازی ها و بسترسازی هایی در جامعه انجام دهند که شناخت و آگاهی جامعه ما از مهندسی و ویژگی ها و ارزش ها و تاثیرات آن بیشتر شود.

وی در این زمینه تشریح کرد: ما در مواردی شاهد این هستیم که یک مهندس ناظر وقتی می خواهد چارچوب هایی را در اجرای ساختمان رعایت کند، اما گاهی برخی افراد آن چارچوب ها را غیرضروری تصور می کنند. به طور نمونه ما در مواردی شاهد بوده ایم که در مقابل گذاشتن میلگرد و مهاربندی مقاومت هایی صورت می گیرد که این مسئله ناشی از عدم اطلاع افرادی است که از آن وظایف و اصول و رسالت های مهندسی باخبر نیستند. وگرنه کسی که ساختمانی را برای او می سازند؛ اگر بداند که گذاشتن یک مهاربندی، جان او و افراد خانواده اش را در مقابل زلزله حفظ می کند، هیچگاه در برابر آن مقاوت یا مقابله نمی کند.

فرهنگ سازی توسط سازمان های ذیربط و دانشگاه ها

گلابچی با تاکید بر اینکه باید در سطح فرهنگ عمومی جامعه اقداماتی در این زمینه انجام شود، تصریح کرد: سازمان هایی که می توانند محتوای آن را تهیه کنند و نیز سازمان هایی مانند صداوسیما و رسانه ها و شبکه های خبری که در جهت توسعه آن می توانند اثربخش باشند، باید فرهنگ مهندسی را در جامعه ارتقا و توسعه دهند و در آن صورت، مهندسان بسیار دقیقتر و کاملتر و بهتر می توانند به آن اهدافی که در فرآیندهای طراحی ساختمان ها و مهندسی کشور تعریف شده است، دست پیدا کنند.

وی با اشاره به نقش دانشگاه ها در این زمینه ادامه داد: البته در این بین دانشگاه ها نیز باید اهتمام در آموزش های نوین داشته باشند تا مهندسی ما در مرزهای امروز علم و فناوری قرار بگیرد. امروزه متاسفانه ما در صنعت ساختمان مواجهیم با یک فاصله نسبت به آنچه که امروز در جهان رایج است. یعنی در جهان از تکنولوژی ها و فناوری ها و روش هایی استفاده می شود تا با ساخت سازه های سبک، در هنگام وقوع زلزله این همه صدمه مانند کشور ما به ساختمان ها وارد نشود.

نقش پررنگ نظام مهندسی و انجمن های تخصصی در ارتقای مهندسی

 بنیانگذار دانشگاه معماری هنر پارس افزود: اتفاقی که در ژاپن و کشورهای زلزله خیز شاهد آن هستیم که توانسته اند روش هایی را به کار بگیرند و اقداماتی انجام دهند که در حوادثی مثل زلزله صدمه عمده ای به جامعه و به ویژه به انسان ها وارد نشود و این در صورتی است که مهندسان ما کاملا به روز باشند و از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مطلع شوند.

استاد نمونه دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: طبیعتا سازمان های نظام مهندسی، انجمن های تخصصی و مجامع حرفه ای می توانند به ارتقای مهندسی کشور کمک کنند و همچنین آموزش هایی در جهت به روز نگهداشتن مهندسان در فعالیت های تخصصی خود ارائه کنند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز