تهران ۱۴.۸۴° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

کاهش مرسولات پستی به یک سوم در حوادث اخیر

در دوران کروناویروس مرسولات پستی در کشور به شدت افزایش یافت.
کد خبر: ۴۸۹۷۱

کاهش مرسولات پستی به یک سوم در حوادث اخیر

به نقل از ایسنا؛ مدیرکل پست استان سمنان از خودپستچی‌گری ۵۰ تا ۶۰درصدی به عنوان یکی از آفت‌های پست در این استان نام برد.

حمیدرضا آقاجانی ۱۸ مهرماه به بهانه هفته پست در گفت‌وگو با خبرنگاران از سرانه پستی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در توسعه کشورها نام برد و اظهار کرد: ترافیک مرسولات پستی در کشورهای توسعه‌یافته دنیا سالانه افزون بر ۶۰۰ مرسوله به ازای هر شهروند است و این در حالی‌ست که این سرانه در کشورهای حوزه خلیج فارس ۱۵ تا ۲۰ مرسوله در سال است که گویای شکاف فاحش بین آن در منطقه و جهان است.

وی با بیان اینکه ترافیک مرسولات پستی در ایران و استان سمنان نیز به مراتب کمتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس است ادامه داد: ترافیک مرسولات پستی در کشور ما بین پنج تا ۱۰ مرسوله به ازای هر شهروند در سال است که رقم بسیار پایینی است چرا که این شاخص در کشورهای توسعه یافته به ازای یک خانواده سه نفره حدودا ۶ مرسوله در روز است!!..

مدیرکل پست استان سمنان با اشاره به برخورداری پست ایران از یک شبکه مویرگی جابجایی مرسولات افزود: مردم باید از این ظرفیت مهم در کشور استفاده بیشتری کنند.

افزایش سه برابری مرسولات پستی در دوران کرونا

وی از دوران شیوع کرونا به عنوان یک دوره موفق در پست کشورمان نام برد و خاطرنشان کرد: در دوران کروناویروس مرسولات پستی در کشور و استان به شدت افزایش یافت.

آقاجانی با بیان اینکه پست در دوران کرونا نقش مهمی در مهار بیماری و کاهش مبتلایان داشت اضافه کرد: در دوران کرونا حجم خریدهای اینترنتی از طریق پست در سراسر کشور و استان سمنان به شدت افزایش یافت و خوشبختانه با کنترل بیماری خریدهای مجازی نه تنها کاهش نیافته که افزایش بیشتری نیز یافته است.

وی از افزایش ۲.۵ تا سه برابری مرسولات پستی در دوران کرونا خبر داد و گفت: خوشبختانه کماکان حجم خریدهای اینترنتی و مجازی از طریق شرکت پست رو به تزائد است و همین علاوه بر کمک به افزایش درآمدهای پست به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک شهری، بهبود مسائل زیست‌محیطی و...نیز کمک می‌کند.

مدیرکل پست استان سمنان از کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک شهری، بهبود مسائل زیست‌محیطی و آلودگی و..به عنوان هزینه‌های پنهان ناشی از کم‌توجهی به ظرفیت های بالقوه پست نام برد و اظهار کرد: پست در دوره های دیگری علاوه بر دوران کرونا نظیر ایام اربعین، ثبت‌نام نهضت ملی مسکن و..با توزیع سریع پاسپورت و ثبت نام ها و...نشان داد که از توان و پتانسیل بالایی برخوردار است.

انجام خدمات نیابتی ۱۱ دستگاه اجرایی

آقاجانی از پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال نام برد و تصریح کرد: پست استان سمنان نیز از دستگاه های پیشرو و پیشگام در این بخش بوده است.

وی از انجام خدمات نیابتی ۱۱ دستگاه اجرایی استان در پست سمنان خبر داد و گفت: شرکت پست در همین راستا تفاهمنامه هایی با دستگاه هایی نظیر  مسکن و شهرسازی استان، جهادکشاورزی، دانشگاه‌ها، تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و...امضا کرده و خدمات آنها را به مردم استان ارائه می دهد

مدیرکل پست استان سمنان از ارائه بیش از ۲۷۰ خدمت در پست این استان خبر داد و افزود: پست استان در مجموع دارای ۲۴۱ واحد پستی است که ۱۰۱ واحد آنها واحد پست شهری و ۱۴۰ واحد پستی روستایی هستند.

آفت خودپستچی‌گری در این استان

وی از خودپستچی‌گری ۵۰ تا ۶۰درصدی به عنوان یکی از آفت‌های پست در این استان یاد کرد و گفت: استان سمنان از نظر وسعت هفتیمین استان پهناور کشور است و از طرفی تراکم پایین جمعیتی در استان نیز سبب شده که هزینه های پست در استان بسیار بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه پست به عنوان یک دستگاه دولتی و اجرایی موظف به ارائه خدمات پستی در روستاهای دورافتاده و کم جمعیت نیز هست ادامه داد: انتظار می رود که زیان ناشی از خدمات دهی در این روستاها در مناطق پرترافیک تر شهری جبران شود اما متاسفانه وجود واحدهای پستی بدون مجوز و خودپستچی گری سبب شده که پست استان در این مناطق نیز سود چندانی نبرد.

آقاجانی با بیان اینکه برخی دستگاه ها اصرار دارند که فرآیندهای پستی درون شهری را نیز خود انجام دهند افزود: این در حالی است که همین دستگاه ها مرسوله های پستی در مناطق دورافتاده را از طریق پست انجام می دهند.

وی از پست به عنوان دستگاه تخصصی فرآیندهای پستی نام برد و گفت: برخی دستگاه ها مرسولات پستی مناطق سودآور را به شرکت های فاقد مجوز داده و یا از طریق نیروهای خود انجام می دهند اما مرسولات مناطق دورتر و کمتربرخوردار را به پست می دهند و همین به زیان‌ده شدن پست در کشور و استان انجامیده به طوری که ضریب اثربخشی هزینه های پست در استان به ۶ تا ۷دهم رسیده است.

مدیرکل پست استان سمنان با اشاره به حوادث اخیر و قطعی اینترنت گفت: در روزهای اخیر ترافیک پستی در استان و کشور حدودا یک سوم کاهش یافته است.

وی با اشاره به زیان ناشی از قطعی اینترنت ادامه داد: در روزهای اخیر مرسولات پستی و خصوصا خریدهای مجازی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

آقاجانی اضافه کرد: برخی تکانه های اجتماعی نظیر کرونا سبب افزایش مرسولات پستی و متعاقب آن افزایش درآمدهای شرکت پست شده و برخی تکانه ها نیز به زیان و کاهش مرسولات در پست منجر می‌شود.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز