تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

مرغ روسی وارد بازار مرغ ایران می‌شود

در شرایطی که مرغداران درگیر مازاد تولید و زیان سنگین هستند، اخباری مبنی بر تلاش روسیه برای ورود به بازار مرغ ایران با رفع مسائل مالی و لجستیکی منتشر شده است.
کد خبر: ۵۲۷۵۸

مرغ روسی وارد بازار مرغ ایران می شود

بر اساس گزارش رسانه‌ها روسیه اعلام کرده است، ۵ شرکت تولیدکننده گوشت و مرغ مجوز دسترسی به بازار ایران برای عرضه گوشت مرغ را گرفته‌اند.

کنستانتین کارنیف، مدیرعامل شرکت مشاوره روسی رینکون منیجمنت در همین ارتباط گفته است؛ "در حال حاضر تقریباً تمام صادرکنندگان مرغ روسیه در حال مذاکره در مورد راه یافتن به بازار ایران هستند. انتظار می‌رود تمام مسائل مالی و لجستیکی تأثیرگذار بر صادرات گوشت مرغ، به‌سرعت برطرف شود".

تلاش روسیه برای ورود به بازار مرغ ایران و اعلام رفع موانع مالی و لجستیکی در حالی است که طبق گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در روز‌های اخیر روزانه حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تن مرغ مازاد تولید شده، قیمت مرغ افت زیادی داشته و زیان سنگین به مرغداران وارد کرده است.

در یک‌ماه گذشته با توجه به مازاد تولید، قیمت عمده‌فروشی مرغ حداکثر ۵۴ و ۵۵ هزار تومان بوده که با قیمت مصوب تا ۲۵ درصد اختلاف داشته است. تنها از دو روز گذشته، در پی درخواست اتحادیه سراسری مرغداران کشور از مردم با عنوان "مرغ ذخیره کنید تا گران نشود"، قیمت عمده‌فروشی مرغ با اندکی افزایش به ۵۷ هزار تومان رسید که همچنان ۱۱ درصد کمتر از مصوب تعیین شده است.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، زمینه چینی برای واردات مرغ در شرایطی که مازاد تولید موجب زیان مرغداران شده است را غیر قابل توجیه دانست و خواستار پاسخگویی مسئولان درباره آن شد.

چندی پیش نیز عرضه مرغ‌های منجمد وارداتی، مورد انتقاد  مرغداران قرار گرفت.

بنابر ادعای مرغداران؛ مرغ های منجمد وارداتی عرضه شده، مربوط به سال قبل بودند که تاریخ مصرف آن‌ها رو به پایان بوده است و به همین دلیل شرکت پشتیبانی امور دام مجبور بود قبل از رسیدن تاریخ انقضا مرغ‌ها را به بازار عرضه کند.

به گفته آن‌ها عرضه مرغ‌های منجمد وارداتی در شرایط مازاد تولید، زیان بیشتر مرغداران و تضعیف صنعت را به دنبال داشت.

همچنین برنامه‌ریزی دستوری تولید مرغ و زیان سنگین تولید‌کنندگان، از موارد انتقادی شدید مرغداران در ماه‌های اخیر بوده است.

طبق اعلام اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، برنامه‌ریزی نامناسب و دستوری دولت برای تولید مرغ، موجب انباشت مرغ و کاهش شدید قیمت آن شد، به گونه‌ای که روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان زیان به مرغداران وارد شد.

اما چرا در شرایط مازاد تولید و زیان مرغداران، سخن از واردات مرغ  از روسیه و آماده‌سازی زمینه‌های آن به میان آمده است؟

کارشناسان چند دلیل عمده برای زمینه چینی دولت برای واردات در شرایط مازاد تولید مرغ عنوان می کنند.

اولین دلیل اینکه، دولت نسبت به نتایج سیاست‌های اشتباه خود در تولید و بازار مرغ در چند ماه گذشته مطلع است و می‌داند که کاهش تولید و جهش قیمت در پی زیان سنگین تولیدکنندگان و کاهش عرضه اجتناب ناپذیر است، از این رو پیشگیری قبل از وقوع کرده و زمینه ورود مرغ از کشور روسیه را فراهم ساخته است.

علاوه بر آن، همانگونه که رسانه‌های نزدیک به دولت عنوان کرده‌اند، دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن، برای بهبود بخش کشاورزی و اطمینان از امنیت غذایی، یکی از راه‌حل‌های خود را کشاورزی در خارج از کشور دانسته است.

ضمن اینکه، سه برابر شدن قیمت جهانی خوراک دام تامین آن را با مشکل مواجه کرده است و به نظر می رسد ترجیح دولت در این شرایط تامین محصول از خارج است تا تولید در داخل!.

البته در پشت این اقدام دولت اهداف دیگری فراتر از آنچه عنوان شد وجود دارد که تنها مسئولان می‌توانند درباره آن روشنگری کرده و توضیح دهند.

گفتنی است؛ طبق اعلام منابع مختلف، ۷۰ تا ۸۰ درصد از خوراک دام و طیور کشور از طریق واردات تامین می‌شود که قیمت آن امروزه در بازار به دلیل جنگ اوکراین و خشکسالی چندین برابر شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز