تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

چاووش‌اوغلو: پیوستن سوئد به ناتو منوط به اجرای شروط ترکیه است

برای بررسی پرونده درخواست الحاق سوئد به ناتو تاکنون دو جلسه مشترک برگزار شده و جلسه سوم نیز به علت اقدام افراط گرایان در اهانت غیرقابل قبول به قرآن، به تعویق افتاد ولی امیدوارم که برگزاری سومین نشست در این باره در شهر بروکسل مفید باشد.
کد خبر: ۵۸۸۸۶

چاووش‌اوغلو: پیوستن سوئد به ناتو منوط به اجرای شروط ترکیه است

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا در صورت اجرای شروط و تعهدات اعلام شده، با درخواست الحاق سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) موافقت خواهد کرد.

 مولود چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با پیتر شیارتو وزیر خارجه مجارستان گفت: پیوستن سوئد به ناتو جز از طریق اجرا و پایبندی آنها به تفاهم‌نامه مادرید، ممکن نیست.

وی بیان کرد: برای بررسی پرونده درخواست الحاق سوئد به ناتو تاکنون دو جلسه مشترک برگزار شده و جلسه سوم نیز به علت اقدام افراط گرایان در اهانت غیرقابل قبول به قرآن، به تعویق افتاد ولی امیدوارم که برگزاری سومین نشست در این باره در شهر بروکسل مفید باشد.

وزیر امور خارجه ترکیه از برگزاری جلسه سوم بررسی درخواست عضویت سوئد در ناتو در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱ خبر داد و بیان کرد: سوئد در اجرای تفاهم‌نامه مشترک سه جانبه گام‌های رضایت بخشی برنداشته است.

وی اضافه کرد: دبیرکل ناتو و برخی دیگر از مقامات می گویند که قوانین اهانت به ارزشها و مقدسات ادیان در سوئد تغییر کرده است و بگذارید آنها عضو شوند و آنکارا نیز برخی تغیرات قوانین، اظهارات و اراده دولتمردان جدید سوئد را بررسی می‌کند.

چاووش اوغلو تروریسم را یکی از دو تهدید ناتو برشمرد و اظهار کرد: مبارزه با تروریسم در اسناد تفاهم‌نامه مادرید و تمامی اسناد ناتو مورد تاکید قرار گرفته و بر این اساس، نگرانی‌های ترکیه در مورد تروریسم باید توسط سوئد و فنلاند برطرف شود.

وی توهین به ارزشهای اسلامی و آتش زدن قرآن در سوئد را غیرقابل قبول خواند و گفت: این اقدام جنایت علیه بشریت و نفرت علیه انسانیت است و صرف نظر از اینکه چه دین و چه کتاب مقدسی باشد، چنین اقداماتی غیرقابل قبول بوده و ترکیه با این گونه اقدامات مبارزه می کند.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: کمیته‌ ای در چارچوب تفاهم‌نامه مادرید ایجاد شده و ترکیه در صدد است تا در نشست سوم مشترک در بروکسل، میزان اجرای تعهدات و شروط تعیین شده را بررسی کند ولی شواهد نشان می دهد که سوئد تعهدات خود را اجرا نکرده است.

وی همچنین با اشاره به نگاه مثبت کشورش به عضویت فنلاند در ناتو گفت: در چارچوب تفاهم نامه مادرید، سوئد باید تروریست‌ها را از کشور خود بیرون کند.

چاووش اوغلو افزود: ترکیه می‌تواند روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را به طور جداگانه بررسی کند و با توجه به وجود کمترین مشکل برای عضویت و اجرای شروط ترکیه، موافق عضویت فنلاند است.

وی بیان کرد: روابط دوجانبه ترکیه با فنلاند و سوئد بد نیست و دشمن هم نیستیم، اما تا زمانی که سوئد به تعهدات خود در قبال موافقت با عضویت در ناتو عمل نکند، آنکارا با درخواست استکهلم موافقت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ترکیه چند روز پیش نیز با اعلام وجود مشکل کمتر برای موافقت با عضویت فنلاند در ناتو اعلام کرد که سوئد به جای رفع نگرانی ترکیه اقدامات تحریک آمیزی انجام داده است.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ.‌ک.‌ک در کشورشان میزبانی نکرده و از آنها حمایت نکنند و افراد مظنون را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندرو مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و آتش زدن قرآن در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبهه جزیره اسکاندیناوی افزود.

پس از این اقدام موهن، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه از پیوستن این کشور به ناتو را داشته باشد.

به دنبال این موضع، «ینس‌ استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو انتقاد کرد.

هم اکنون مذاکرات سوئد و ترکیه برای پیوستن به ناتو متوقف شده و آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو معارضان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز