تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

آغاز رزمایش نظامی چین در نزدیکی مرز تایوان

چین هشدار داد که ملاقات مک کارتی با سای اینگ ون، به صلح و ثبات منطقه کمکی نمی کند و تنها مردم چین را علیه یک دشمن مشترک متحد و وحدت ملی را در چین تقویت می کند.
کد خبر: ۶۱۵۱۶

 

به گزارش معاصر به نقل از تسنیم؛ ارتش چین از آغاز یک رزمایش نظامی سه روزه در نزدیکی مرز تایوان خبر داد.

دولت چین در واکنش به دیدار رئیس جمهور تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز شنبه رزمایش نظامی سه روزه‌ای را در نزدیکی مرز تایوان آغاز کرد.

براساس این گزارش، این رزمایش پس از آن انجام شد که سای اینگ ون رئیس جمهور تایوان به رغم هشدارهای چین با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در لس آنجلس دیدار کرد و همین موضوع خشم مقامات پکن را برانگیخت.

ارتش آزادی بخش خلق چین در بیانیه ای اعلام کرد گشت های آمادگی جنگی و تمرینات جنگی مشترکی را در نزدیکی تایوان آغاز کرده است. در حالی که پیش از این نیز گفته بود رزمایشی را در شمال، جنوب و شرق تنگه تایوان طبق برنامه ریزی های انجام شده برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است این رزمایش هشداری جدی به نیروهای جدایی طلب تایوان و توطئه و فتنه نیروهای خارجی است و اقدامی لازم برای دفاع از حاکمیت ملی و وحدت منطقه ای چین است.

کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه گذشته( 5 آوریل) با استقبال از رئیس دولت تایوان در خاک ایالات متحده بر افزایش حمایت قانونگذاران آمریکایی از تایپه تاکید کرد.

پیشتر چین به کوین مک کارتی هشدار داده بود که با ملاقات با رئیس جمهور تایوان «اشتباهات مهلک گذشته» سلف خود را تکرار نکند.

چین هشدار داد که ملاقات مک کارتی با سای اینگ ون، به صلح و ثبات منطقه کمکی نمی کند و تنها مردم چین را علیه یک دشمن مشترک متحد و وحدت ملی را در چین تقویت می کند.

پس از این دیدار وزارت خارجه چین، آن را به شدت محکوم کرد و متعهد شد که به آن قاطعانه پاسخ دهد.

وزارتخانه یادشده افزود: «در واکنش به اقدامات توطئه‌آمیز و نادرست تبانی بین ایالات متحده و تایوان، چین اقدامات قاطع و مؤثری را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اتخاذ خواهد کرد».

چین هرگونه تعامل بین مقام‌های آمریکا و تایوان را به عنوان یک چالش برای حاکمیت خود بر این جزیره می‌داند و به دیدارهای قبلی مقامات طرفین واکنش تندی نشان داده است.

پکن در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت سال گذشته میلادی چندین رزمایش بزرگ از جمله شلیک موشک بر فراز حریم هوایی تایوان، انجام داد.

42 فروند جنگنده چینی حریم هوایی تایوان را نقض کردند

همزمان وزارت دفاع تایوان اعلام کرد 42 فروند هواپیمای جنگنده چین وارد حریم هوایی تایوان شدند.


در بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است این جنگنده های چینی از خط میانی تنگه تایوان که به صورت عادی به عنوان مرز غیررسمی بین دو طرف درنظرگرفته می شود، عبور کردند.


علاوه بر این 8 فروند کشتی جنگی نیز حریم آبی تایوان را زیر پا گذاشته اند.


تایوان در بیانیه خود افزود: چین از دیدار رئیس جمهور کشورش با کوین مک کارتی به عوان بهانه ای برای این رزمایش نظامی استفاده کرده است و این امر به شکلی جدی صلح و ثبات و امنیت منطقه ای را تحت تاثیر قرار می دهد.


براساس این بیانیه، ارتش چین می تواند با آرامش، عقلانیت و دیدگاهی منطقی پاسخ دهد و بر طبق اصول «نه تشدید و نه اختلاف» اوضاع را ارزیابی و از حاکمیت و امنیت منطقه ای خود دفاع کند.


روزنامه دیلی چین امروز در مقاله ای نوشت پکن توانایی زیادی برای مقابله و خنثی کردن تحرکات استقلال طلبانه تایوان دارد. تمام اقدامات متقابل دولت چین، حق قانونی چین برای دفاع از حاکمیت و وحدت منطقه ای این کشور است.


دولت چین همواره ادعا می کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از سه سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده تا تایوان را تحت سلطه خود در آورد. اما دولت تایوان همواره اعلام کرده که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.


آمریکا در سال 1979 درحالی که رسما روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تاکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تایید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : رزمایش چین
ارسال نظر

آخرین اخبار روز