تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶

کاخ سفید کشته شدن دومین آمریکایی در سودان را تایید کرد

۳۰ فروردین ماه آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.
کد خبر: ۶۲۹۸۴

کاخ سفید کشته شدن دومین آمریکایی در سودان را تایید کرد

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که دومین شهروند آمریکایی در سودان کشته شده است.

 جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، مرگ دومین شهروند آمریکایی در سودان در روز سه شنبه را تایید کرد و گفت که آمریکا فعالانه به آمریکایی هایی که می خواهند سودان را ترک کنند، کمک می کند.

کربی در مورد آتش بس در سودان با میانجیگری آمریکا گفت: اگرچه گزارش هایی از خشونت، گلوله باران و تیراندازی پراکنده وجود دارد، اما خوشحالیم که سطح خشونت به طور کلی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. ما از هر دو طرف نظامی می خواهیم که به طور کامل از آتش بس حمایت کنند.

او اضافه کرد:کاخ سفید همچنان به خروج آمریکایی هایی که می خواهند از طریق مسیرهای زمینی سودان را ترک کنند، کمک می کند. کشتی های نیروی دریایی در سواحل و بندر سودان منتظر آمریکایی ها هستند.
کربی تخلیه سفارت آمریکا در خارطوم را با عملیات خروج دیپلمات های آمریکایی در کی یف مقایسه کرد و توضیح داد: ما قصد داریم این دیپلمات ها را به سفارت آمریکا در سودان بازگردانیم و فعالیت این سفارت را از سر بگیریم تا به روابط بلندمدت خود با سودان ادامه دهیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری آتش بس ۷۲ ساعته در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبردها در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد. درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «الخرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان وجود دارد.

نیروهای ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» یکدیگر را به نقض آتش بس سه روزه اعلام شده متهم کردند. نیروهای پشتیبانی سریع سودان، ارتش این کشور را به بمباران مواضع وابسته به آنها در کاخ ریاست جمهوری واقع در خارطوم متهم کردند.

از سوی دیگر، ارتش سودان اعلام کرد که از ساعات آغازین امروز شاهد نقض آتش بس گسترده از سوی شبه نظامیان سرکش بودیم و حق ما در تعامل با نقض آتش بس محفوظ است.

پیش از این نیز، ۳۰ فروردین ماه آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز