تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)

او سی دی چیست؟اختلال وسواس فکری-اجباری

او سی دی چیست؟اختلال وسواس فکری-اجباری
اگر مبتلا به OCD هستید، مشکلات روانی دیگری مانند اضطراب یا افسردگی نیز رایج است. این گاهی اوقات می تواند تشخیص یا درمان OCD را دشوار کند.
کد خبر: ۷۶۲۹۸

به گزارش معاصر، او  سی دی (OCD) چیست؟ اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک مشکل سلامت روان است.

دو بخش اصلی دارد که به هم متصل هستند، وسواس و اجبار.

وسواس و اجبار چیست؟

 
وسواس فکری، احساسات، تصاویر، اصرار، نگرانی ها یا تردیدهای ناخواسته ای هستند که مدام به ذهن شما خطور می کنند.
 
آنها ممکن است احساس کنند در ذهن شما گیر کرده اند، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید.
 
شما ممکن است نگران منظور آنها باشید یا اینکه چرا آنها از بین نخواهند رفت و از آنها بسیار ناراحت شوید.
 
اجبارها کارهای تکراری هستند که برای کاهش ناراحتی یا عدم اطمینان ناشی از وسواس انجام می دهید.
 
اجبارها می توانند کارهایی باشند که شما به صورت فیزیکی انجام می دهید، مانند چک کردن مکرر قفل درب.
 
یا می توانند کارهایی باشند که در ذهن خود انجام می دهید، مانند تکرار یک کلمه خاص برای خودتان.
 
یا ممکن است دیگران را درگیر کنند، مانند درخواست اطمینان از مردم. درباره اجبار بیشتر بخوانید.

هرکسی ممکن است گاهی افکار وسواسی یا رفتارهای اجباری را تجربه کند. اما اگر مبتلا به OCD هستید، تردیدها و ترس‌های شما در مورد افکارتان و کارهایی که برای احساس بهتر انجام می‌دهید، می‌توانند شما را بسیار مضطرب کنند. و می توانند تاثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشند.

چرخه اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)

اجبار ممکن است در ابتدا احساس بهتری به شما بدهد. اما ممکن است متوجه شوید که هر چه بیشتر یک اجبار را انجام دهید، اصرار برای انجام مجدد آن بیشتر می شود. این می تواند منجر به چرخه غیر مفیدی از افکار، احساسات و رفتارها شود.

چرخه OCD چگونه می تواند احساس شود. تجربه همه افراد از OCD متفاوت است، بنابراین ممکن است به شما مربوط نباشد. یا ممکن است بخش هایی وجود داشته باشد که به نظر شما مفید باشد و برخی دیگر مفید نباشند.

وسواس می تواند با یک فکر یا احساس دشوار یا ناخواسته شروع شود. گاهی اوقات به این یک فکر مزاحم می گویند. همه افکار مزاحم دارند. و اگر آنها را بپذیریم و آنها را به حال خود رها کنیم، معمولاً از بین می روند.

اما برای  کسانی که مبتلا به OCD هستند، ممکن است این افکار را زیر سوال ببریم یا نگران معنای آنها باشیم.

این بدان معناست که ما زمان بیشتری را صرف توجه به آنها می کنیم. و هرچه زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد آنها کنیم، ممکن است احساس کنیم که آنها چیزی معنی دارند. این می تواند باعث شود ما احساس ناراحتی، اضطراب یا عدم اطمینان کنیم.

اجبارها زمانی شروع می شوند که احساس کنیم نمی توانیم با ناراحتی یا شک خود کنار بیاییم. ممکن است میل شدیدی برای خلاص شدن از شر افکار یا ایجاد احساس بهتر یا مطمئن‌تر در مورد چیزی داشته باشیم.

سپس ممکن است کاری انجام دهیم، بگوییم یا فکر کنیم تا تلاش کنیم و احساس بهتری داشته باشیم.

و این ممکن است در ابتدا کار کند. ممکن است از کاری که انجام دادیم احساس آرامش کنیم. و این ممکن است باعث شود ما احساس کنیم کاری که انجام دادیم مفید بوده است.

اما تسکین دوام نمی آورد. این فکر یا احساس دوباره به ذهن ما باز می گردد. و دوباره احساس ناراحتی می کنیم. ممکن است احساس بدتری داشته باشیم زیرا نمی‌دانیم چرا این فکر دوباره برگشته است.

بنابراین ما کاری را که دفعه قبل انجام دادیم انجام می دهیم تا احساس بهتری داشته باشیم. و دوباره کار می کند. اما پس از آن این فکر برمی گردد، شاید این بار حتی سریعتر.

با گذشت زمان، می توانیم زمان بیشتری را صرف نگرانی در مورد وسواس هایمان و انجام اجبارهایمان کنیم. و ما می توانیم احساس کنیم در این چرخه گیر کرده ایم.

او سی دی چیست؟اختلال وسواس فکری-اجباری

چه مشکلات روانی مشابه OCD است؟

برخی دیگر از مشکلات سلامت روان مشابه OCD هستند زیرا شامل افکار، رفتارها یا اصرارهای تکراری هستند.

  • OCD پری ناتال زمانی است که شما OCD را در دوران بارداری یا پس از تولد تجربه می کنید.
  • اختلال بدشکلی بدن (BDD) شامل نگرانی وسواسی در مورد یک یا چند نقص در ظاهر فیزیکی شماست. و ایجاد روال های اجباری برای مقابله با نگرانی های مربوط به ظاهرتان.
  • کندن اجباری پوست (CSP) یا درماتیلومانیا  برداشتن مکرر پوست شما برای تسکین اضطراب یا اضطرار است. می توان آن را به عنوان بخشی از اختلال بدشکلی بدن (BDD) تجربه کرد.
  • تریکوتیلومانیا یک تمایل اجباری برای کندن موهایتان است. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد تریکوتیلومانیا را اینجا  بخوانید.
  • احتکار زمانی است که خلاص شدن از شر چیزها برای شما سخت است، تا جایی که بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.
  • اختلال شخصیت وسواسی جبری (OCPD) نوعی اختلال شخصیت است. برخی از ویژگی های مرتبط با OCD دارد، اما یک وضعیت متفاوت و جداگانه است.
  • مشکل خوردن هر رابطه ای با غذا است که برای شما مشکل است. اینها گاهی اوقات به عنوان اختلالات خوردن تشخیص داده می شوند. اگر مشکل خوردن دارید، ممکن است با افکار مزاحم دست و پنجه نرم کنید.یا ممکن است برای شما سخت باشد که با عدم اطمینان کنار بیایید. مشکلات خوردن همچنین می تواند شامل رفتارهای اجباری باشد.

اگر مبتلا به OCD هستید، مشکلات روانی دیگری مانند اضطراب یا افسردگی نیز رایج است. این گاهی اوقات می تواند تشخیص یا درمان OCD را دشوار کند.

زندگی با OCD چگونه است؟

برای ما مبتلا به OCD، وسواس ها و اجبارهای ما می تواند تاثیر زیادی بر زندگی ما داشته باشد. اینها برخی از تجربیات روزمره زندگی با OCD هستند.

اختلال در زندگی روزمره شما

تکرار اجبارها می تواند زمان زیادی را ببرد. و ممکن است از موقعیت های خاصی که باعث OCD شما می شود اجتناب کنید. این می تواند به این معنی باشد که شما نمی توانید به محل کار بروید، خانواده و دوستان خود را ببینید، بیرون غذا بخورید یا بیرون بروید.

افکار وسواسی می تواند تمرکز را سخت کند و باعث شود شما احساس خستگی کنید.

روی روابط شما تاثیر بگذارد

ممکن است احساس کنید که باید OCD خود را از افراد نزدیک خود پنهان کنید. یا تردیدها و نگرانی های شما در مورد یک رابطه ممکن است ادامه آن را بسیار دشوار کند. ممکن است برای شما دشوار باشد که با هر مشکلی در روابط خود کنار بیایید.

یا ممکن است برای کنار گذاشتن مشاجرات یا مشکلات با مشکل مواجه شوید.

احساس خجالت یا تنهایی

ممکن است از افکار وسواسی خود خجالت بکشید یا نگران باشید که به این معنی است که شما فرد بدی هستید. ممکن است بخواهید این قسمت از خود را از دیگران پنهان کنید و برایتان سخت باشد که در کنار مردم باشید یا بیرون بروید. این می تواند باعث شود شما احساس انزوا و تنهایی کنید.

تاثیر بر عزت نفس

ممکن است در مورد افکار یا احساسات خود احساس گناه کنید. هنگامی که با OCD خود دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است کارهایی انجام دهید یا بگویید که پشیمان شوید.

یا OCD ممکن است شما را از دستیابی به چیزهایی که می خواهید انجام دهید باز دارد. همه اینها می تواند بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر بگذارد.

احساس اضطراب

ممکن است متوجه شوید که وسواس ها و اجبارهای شما باعث ایجاد احساس اضطراب و استرس در شما می شود. به عنوان مثال، برخی افراد احساس می کنند که مجبورند آنقدر اجبارهای خود را انجام دهند که کنترل کمی بر آنها ندارند.

او سی دی چیست؟اختلال وسواس فکری-اجباری

 

روش های درمان اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)

شیوه های درمان با توجه به شدت و نوع آن، نیازهای فردی و تجربیات گذشته متغیراست و نیاز به مشاوره تخصصی دارد تا راه‌های مناسب و کارآمد برای هر فرد تعیین شود. اما به طور کلی موثر ترین روش های درمانی  شامل موارد زیر است:

 

۱- درمان رفتاری-شناختی (CBT)

این روش به افراد آموزش می‌دهد چگونه با وسواس‌ مقابله کنند و الگوهای منفی تفکر خود را تغییر دهند.

۲- دارودرمانی

برخی از داروهای اعصاب به تجویز متخصص معمولا برای کاهش علائم وسواس فکری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- درمان ترکیبی

استفاده همزمان از CBT و داروها و همچنین مشاوره به عنوان یک رویکرد ترکیبی برای درمان وسواس فکری بهترین نتیجه را دارد.

۴- پذیرش و تعهد (ACT)

این روش به فرد آموزش می‌دهد که افکار ناخواسته را بپذیرد و به جای مقابله مستقیم با آنها، به سمت اهداف و ارزش‌های زندگی حرکت کند.

۵- درمان با رویکرد ERP

این درمان شامل آموزش به افراد برای انجام عملیات مکرر و کاهش ترس‌ متناسب با وسواس می‌شود.

۶- شناخت در مورد افکار منفی

مشاهده و ثبت افکار وسواسی به منظور شناخت الگوهای تفکر مخرب و ایجاد تغییر در آنها یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در درمان است.

۷- مدیریت استرس

آموزش به افراد برای مدیریت نمودن استرس و اضطراب در کاهش علائم وسواس فکری تاثیر به سزایی دارد.

۸- مراقبت از سلامت روانی

کمک به ارتقاء سلامت روانی به ویژه از طریق تمرینات تنفسی و مدیتیشن نیز در مسیر درمان اختلال وسواس فکری مفید است.

۹- شرکت در جلسات مشاوره گروهی

شرکت در مشاوره گروهی با افرادی که با مشکل مشابهی مواجه هستند به بیمار یادآور می شود که تنها نیست و انگیزه‌ای مضاعف برای پیشبرد درمان خواهد بود.

۱۰ – آموزش به افراد در مورد OCD

کسب اطلاعات در مورد وسواس فکری و درک بهتر از این اختلال به خود بیمار و اطرافیان اون کمک می‌کند تا برخورد بهتری با این بیماری داشته باشند.

تعین وقت ملاقات از روانشناس

تهیه : امیر عباس رحیمی
منبع:
https://dralirezajabbari.com/
مایند
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز