° كمينه °  بیشینه °
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان»

جزییاتی از مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم

جزییاتی از مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم
یکشنبه؛ 7 مرداد ۱۴۰۳ مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور نهم ، در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۵۳

به گزارش معاصر، براساس قانون مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب بعد از برگزاری مراسم تنفیذ برگزار خواهد شد که قرار است فردا؛ یکشنبه؛ ۷ مرداد ۱۴۰۳ از سوی رهبر انقلاب انجام شود.

طبق قانون،‌ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور چهاردهم هم پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضا و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

این مراسم ساعت ۱۶ سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی برگز ار خواهد شد؛ بنابراین مجلس در این روز جلسه ندارد و نمایندگان استقبال از هیات های خارجی و سایر امورات برای هماهنگی را دنبال خواهند کرد.

برای این مراسم از مهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی دعوت شده است.

مقاماتی از سطوح مختلف اعم از سران کشورها، وزیران امور خارجه، روسای مجالس و فرستاده ویژه کشورها در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید شرکت می‌کنند.

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژرالدو آلکمین معاون رئیس‌جمهور برزیل ، ویاچسلاو وولودین رئیس مجلس دومای دولتی روسیه در رأس هیات روسی، رشید مردوف، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، هیاتی عالی رتبه از چین از جمله مهمانان این مراسم هستند.

طبق اعلام معاونت امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز سه شنبه به این مناسبت در تهران تعطیلی نخواهد بود و تنها محدودیت‌های ترافیکی مطرح است.

مسعود پزشکیان نهمین رییس جمهوری اسلامی ایران است که در دومین مرحله از چهار دهمین انتخابات ریاست جمهوری ؛ ۸ تیر ۱۴۰۳ با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر رقیب خود به پیروزی رسید.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، «رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزراء از ابتدای شروع به‌کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

انتهای پیام
منبع: Array
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز