تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°

۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

با رد توافق هسته‌ای آمریکا منزوی می‎شود

نماینده امریکا در سازمان ملل می‌گوید اگر کنگره توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، امریکا به لحاظ بین‌المللی منزوی می‌شود و دیگر در جهان نفوذی نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۳
اخبار معاصر: سامانتا پاور در یادداشتی نوشت: اگر نمایندگان امریکا این توافق را رد کنند «ما خود را فورا در میان کشورهایی که حدود دو سال همراه با مذاکره‌کنندگان امریکایی کار کردند تا با زحمت سخت‌ترین مفاد آن را تنظیم کنند منزوی خواهیم کرد.» 

به گزارش پایگاه اینترنتی (http://www.politico.com) ، پاور گفت: رای «منفی» کنگره ممکن است به میزان قابل‌توجهی توانایی امریکا را برای رسیدن به دیگر اهداف سیاست خارجی خود تضعیف کند.

وی نوشت: «از این منظر معتقدم رد این توافق، توانایی ما را برای دستیابی به اهداف گسترده‌تر در سیاست خارجی (امریکا) که برای رسیدن به بیشتر آن‌ها در سال 2015 نیازمند بسیج یک ائتلاف گسترده‌تر بین‌المللی هستیم، به میزان قابل توجهی تضعیف خواهد کرد.»

نماینده امریکا در سازمان ملل افزود: در صورت رد توافق «ما از وضعیتی که ایران در آن منزوی است به سمت شرایطی خواهیم رفت که امریکا در آن منزوی خواهد بود.»

به گفتۀ او، رای منفی کنگره به این توافق، توانایی دولت امریکا را برای جلب حمایت از تحریم‌ها علیه ایران دشوار خواهد کرد زیرا چهرۀ امریکا به «ابرقدرتی» تبدیل خواهد شد که «قصد دارد به خاطر خود درد را تحمیل کند.»

پاور نوشت: اگر توافق با ایران رد شود «ما تصویر امریکایی را به جهان ارائه خواهیم داد که به لحاظ داخلی گسسته، غیرقابل اعتماد و بی‌اعتنا به دیدگاه‌های کسانی است که ابتدا با آن‌ها معماری تحریم‌های ایران را بنا کردیم.»

بسیاری از جمهوری‌خواهان و دو سناتور دموکرات مجلس سنای امریکا با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند اما باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا می‌گوید که مطمئن است این توافق تصویب خواهد شد.

اکنون کنگره امریکا تا 26 شهریور (17 سپتامبر) فرصت داد تا درباره توافق هسته‌ای با ایران و متن طرح جامع اقدام مشترک (برجام) رای‌گیری کند.

رئیس جمهور امریکا برای آن که بتواند مصوبۀ کنگره را وتو کند به حمایت 146 عضو مجلس نمایندگان یا 34 عضو مجلس سنا نیاز دارد.

سناتورهای دموکراتی که از توافق حمایت می‌کنند اکنون به دنبال جلب 41 رای هستند تا این توافق تصویب شود و اوباما هم مجبور نباشد از اختیار خود برای وتو استفاده کند.

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به اضافه آلمان در 23 تیر در وینِ اتریش دربارۀ برنامه هسته‌ای ایران به جمع‌بندی نهایی دست یافتند.

براساس این جمع‌بندی، ایران در جامعه بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا، بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز