تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
آمارها از افول تامين منابع اقتصادي از طريق فروش نفت مي‌گويند

كرونا نفس اقتصاد نفتي را گرفت

بيماري كوويد 19 و اپيدمي ناشي از ويروس مرگبار كرونا تا چند روز ديگر يكسالگي حضور خود و گستراندن سايه‌اش روي سر سلامت و اقتصاد جهان را پشت سر خواهد گذاشت و اين در حالي‌ست كه اقتصاد جهان و به طور خاص ايران بيش از هر حوزه ديگري در اين مدت آسيب ديده است.
کد خبر: ۱۲۵۹۰
به گزارش پايگاه خبري اخبار معاصر، در این مدت بارها تحلیل‌های مختلفی از آسیب‌هایی که این ویروس به اقتصادهای جهان وارد کرده از سوی کارشناسان اقتصادی ارائه شده است. با این حال هر چه به جلو می‌رویم خسارات این اپیدمی ‌در اقتصادهای جهان به‌ویژه در اقتصاد کشورهایی که ضعیف‌ترند، بیشتر نمایان می‌شود.
افت شاخص‌های مختلف اقتصادی از بازار سرمایه گرفته تا کاهش درآمدهای داخلی و خارجی بر اثر افت تجارت بین‌المللی و تعطیلی یا نیمه‌تعطیل شدن بنگاه‌های اقتصادی و ضررهای میلیادری شرکت‌های مختلف همگی از آثار اپیدمی‌‌قرن است که شاید تا سال‌ها هم اثراتش باقی بماند.
این اثر در شرکت‌های بزرگ با اینکه بیشتر نمایان شده، اما شرکت‌های بزرگ به هر ترتیب می‌توانند بعد از مدت‌ها به روال عادی یا چیزی نزدیک به عادی پیدا کنند ولی شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک اقتصادی و کسب‌وکارهایی که توانایی خود را در برخورد با اپیدمی ‌از دست دادند برای بازگشت راه بسیار سختی در پیش دارند که شاید هم دیگر نتوانند روی پای خودشان بایستند. کرونا آسیب‌های بیشتری را متوجه بنگاه‌های خرد و کوچک کرد که همین موضوع آنها را نیازمند حمایت بیشتر کرده است.

بيكاري از مهم‌ترين معضلات
بيکاري يکي از معضلات جدي در اقتصادهاي جهان است که امروز به واسطه پديدار شدن کرونا بيش از گذشته تشديد شده و حتي اين عارضه هر چند که کم احساس شده باشد، به کشورهاي صنعتي هم رسيده است.
رويه اثرگذاري کرونا بر کسب‌وکارها از روز آغاز اين اپيدمي ‌شروع شد و تا امروز هم ادامه داشته و در آينده هم براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته ادامه خواهد داشت چراکه ضربه‌اي که اين بيماري به روند کسب‌وکارها به‌ويژه مشاغل خرد زد به دليل ناتواني مالي و کمبود يا نبود سرمايه در گردش مناسب بيش از ساير مشاغل بوده است.
کاهش درآمد در همه مشاغل به‌ويژه در مشاغلي نظير هتل‌داري، گردشگري، رستوران و غذاخوري، باشگاه‌هاي ورزشي و بسياري ديگر به شدت احساس شد. بسياري از اين مشاغل به انتهاي خط رسيدند و در اين بخش‌ها شاهد کاهش تعداد کارکنان بوديم که اين جمعيت به جامعه بيکاران قبل از بيماري اپيدمي ‌افزوده شدند و هر روز هم شاهد افزايش اين اتفاق هستيم.
برخي از کارشناسان بازار کار بارها درباره خدماتي بودن اقتصاد ايران هشدار داده و گفته‌اند که با ادامه روند کنوني اگر تغييراتي در ساختار اقتصادي کشور ايجاد نشود وضعيت وخيم‌تر هم خواهد شد ولي اين اتفاق هيچگاه نيفتاده است.

آمارها چه مي‌گويند؟
درحالي که مرکز آمار آخرين نرخ بيکاري را 8/9 درصد اعلام کرده است، برخي مي‌گويند که نرخ بيکاري بسيار بيشتر از چيزي است که اعلام مي‌شود، اما عده‌اي ديگر به دفاع از اين آمار مي‌گويند، اشتغال در مشاغل غيررسمي ‌رونق گرفته و همين مساله باعث کاهش نرخ بيکاري شده است.
روزنامه آرمان ملي گزارش كرده است با شيوع کرونا اما تعداد بيکاران بيشتر شد و در گزارش مرکز آمار نيز اشاره‌اي جزئي به آن شده است. حالا مرکز پژوهش‌هاي مجلس طي گزارشي به «تحليل شاخص‌هاي بازار کار در فصل بهار 1399» پرداخته است.
در اين گزارش آمده است در صورتي که افراد دلسرد شده يعني افراد شاغل و بيکار 1398 که در بهار1399 غيرفعال شده‌اند، همچنان در بازار کار باقي مي‌ماندند نرخ بيکاري در بهار 1399 به جاي 8/9 درصد اعلام شده توسط مرکز آمار ايران به 24 درصد مي‌رسيد.
بيکاري کارگران در شرايط کرونا يک طرف، مشکلات متعدد از نبود بيمه بيکاري، کاهش قدرت خريد، وضعيت وحشتناک سبد معيشتي کارگران از سوي ديگر باعث شده است که به اعتقاد نمايندگان کارگري آنها براي زنده ماندن تلاش کنند. حالا بماند که بسياري از کارگران درگير اين ويروس منحوس شده‌اند و براي زنده ماندن و درمان آن، هزارن قرض و بدهکاري دارند و عده‌اي نيز که آمار آنها مشخص نيست از نداشتن پولي براي درمان، تسليم مرگ شده‌اند.

سبد بي‌جان کارگران
سبد معيشت کارگران با رشد قيمت‌ها بيش از گذشته خالي و سبک شده و تنها اقلامي ‌را شامل مي‌شود که ضروري هستند و ديگر کالاها جايگاه خود را از دست داده‌اند. اين اتفاق تنها به دليل کاهش قدرت پوشش دستمزدها رخ داده است که تقارني با رشد تورم و هزينه‌هاي آنها ندارد.
اين وضعيت باعث شده تا بسياري از کارگران در شرايط سختي قرار بگيرند و وقتي دولت به‌عنوان نماينده حاکميت وظايف خود را در قبال آنها انجام نمي‌دهد اين وضعيت وخيم‌تر هم مي‌شود. البته که کاهش درآمدهاي کشور بي‌تاثير در اين موضوع نيست، اما با همه اينها اتخاذ سياست‌هاي رياضتي در کشوري که روي ثروت‌هاي طبيعي خوابيده تاسف‌بار است.
فقر دامن 90 درصد مردم اين کشور را گرفته است و مويد اين موضوع يارانه‌اي است که قرار است به 60 ميليون نفر از جمعيت 85 ميليوني ايران داده شود. اين آمار تاسف‌بار نشان مي‌دهد که بسياري از مردم که سابق بر اين در دهک‌هاي بالاتري قرار داشتند و اصطلاحا دستشان به دهانشان مي‌رسيد امروز در جمع فقرا قرار گرفته‌اند. بيکاري نقش اساسي در اين موضوع داشته است و شکل‌گيري مشاغل کاذب و رشد افراد دستفروش از هر سن و جنسي نشان از وضعيت وخيم معيشتي مردم ايران دارد.

فرصت‌هايي که از دست رفت
کرونا اثرات غيرقابل انکاري در اقتصاد کشور داشته است که نتايج آن را امروز مي‌توان در گوشه گوشه اقتصاد کشور ديد. در کنار اين از دست دادن فرصت‌هاي بالندگي در سال‌هايي که اقتصاد کشور در شرايط بهتري قرار داشت هم باعث شده تا مصائب آن امروز دامن مردم را بگيرد
 فرامرز توفيقي، رئيس کميته دستمزد کانون عالي شوراي اسلامي‌کار، درباره مشکلات و مسائل کارگران در شرايط کرونا به تسنيم گفته است: «در هفته‌هاي اخير شاهد تاثير ويروس کرونا در وضعيت اقتصادي اکثريت کشورها هستيم.
سقوط بهاي نفت در بازارهاي جهاني و به‌تبع آن کاهش درآمدهاي نفتي براي بعضي از کشورهاي صادرکننده نفت از جمله ايران بهانه‌اي شده براي افزايش سياست‌هاي رياضت اقتصادي و عدم پرداخت دستمزد برابر سبد معيشتي، به خطر انداختن بيش از پيش امنيت شغلي، به‌ويژه آن بخش از کارگران و مزدبگيران رسمي که با قراردادهاي موقت و به صورت پيمانکاري به کار مشغولند.» شايد براي همين است که تعيين خط فقر و ضريب جيني از آمار وزارت کار و مرکز آمار ايران رخت بسته و چند سالي است که جرات نمي‌کنند آن را تعيين کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز