تهران ° كمينه °  بیشینه °
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهور؛

واحد بخار نیروگاه گازی در مشهد افتتاح شد

نخستین واحد بخار نیروگاه گازی فردوسی با اعتبار ۳۴ هزار میلیارد ریال امروز با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور در مشهد افتتاح شد.
کد خبر: ۱۲۷۹۷
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در این آیین گفت: در راستای افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، ساخت سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه فردوسی مشهد در قالب طرح‌های بیع ‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

محسن طرزطلب افزود: ماموریت اصلی طرح‌های بیع متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

وی اضافه کرد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد. 

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: بر همین اساس با تکمیل واحدهای بخار این نیروگاه نیز سالانه ۷۵۶ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و از طرفی در حال حاضر نیروگاه فردوسی دارای ۶ واحد گازی به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات است که با تکمیل سه واحد بخار نیروگاه، ظرفیت این مجموعه به هزار و ۴۳۱ مگاوات و بهره‌وری آن به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.
نیروگاه گازی فردوسی در کیلومتر ۱۵ جاده مشهد – قوچان در مجاورت نیروگاه قدیم توس قرار گرفته است. سوخت مورد نیاز نیروگاه فردوسی شامل گاز و گازوئیل است که گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل نقش جایگزین را دارد.

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه فردوسی پنجم اسفند سال ۸۳ آغاز شد و تمامی واحدهای این نیروگاه تا سال ۱۳۸۷ وارد مدار شده است و تا سال ۱۳۸۸ به طور کامل تحویل دائم شدند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز