تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
سیروس میمنت بازیگر،

کار در شرایط بحرانی وظیفه هنرمندان است

بازیگر سریال نون.خ ، با تاکید بر برنامه‌سازی در دوران کرونا ، گفت:‌ وظیفه هنرمندان در چنین شرایط و ایامی که اکثر مردم در خانه مانده و قرنطینه هستند مضاعف شده و نقش آنها برجسته می‌شود و پروتکل‌ها به شدت رعایت می‌شود و حتی سرو غذا با نظارت تیم پزشکی صورت می‌گیرد و شرایط خوبی را در این روزها می‌گذرانیم.
کد خبر: ۱۳۳۹۳
پس از شیوع کرونا و تأخیری که در تولید کارهای سینمایی و تلویزیونی رخ داد با اندکی وقفه پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی از سرگرفته شد و پس از ابتلای برخی از هنرمندان در پروژه‌های تولیدی و صحبت‌های سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر لزوم برنامه سازی در این ایام واکنش‌هایی از سوی برخی هنرمندان مبنی بر مخاطرات کار در این زمان صورت گرفت.

برخی این دوران را مناسب بازی و حضور بر صحنه تولید فیلم و سریال ندیده و قرنطینه خویش را حفظ کردند و برخی دیگر با دلایل مختلف (مباحث اقتصادی و معیشتی و یا علاقه به کار) بر سر تولید آثار حضور یافتند.
پروتکل‌ها به شدت رعایت می‌شود

سیروس میمنت (۱۳۳۹ در کرمانشاه) بازیگر نقش کیوان در سریال نون.خ که این روزها مشغول بازی در فصل سوم این سریال پرمخاطب است بیان کرد: این روزها مشغول تولید فصل سوم نون خ و فیلم‌برداری این فصل از این سریال هستیم.

وی ادامه داد: پروتکل‌ها به شدت رعایت می‌شود و عوامل تولید این سریال موارد و موازین بهداشتی را دقیقاً رعایت می‌کنند، یک پزشک به نام آقای فرجی بر سر صحنه حضور دارد و حتی سرو غذا با نظارت تیم پزشکی صورت می‌گیرد و شرایط خوبی را در این روزها می‌گذرانیم.

به شخصه خیالم از این شرایط راحت است؛ اتفاقاً وقتی تنها هستم بیشتر نگران هستند و ممکن است حواسم به چیزی نباشد و یا سهواً رعایت نکنم اما در سر صحنه فیلم‌برداری دست‌کم ۲، ۳ نفر هستند که همواره حواسشان هست و همه چیز را کنترل می‌کنند؛ درنتیجه خدا رو شکر شرایط خوبی را پشت سر می‌گذاریم.

میمینت گفت: هر کدام از وسایل صحنه را می‌خواهم بردارم، قبل از برداشتن ضدعفونی شده و حتی اگر سهواً از دستمان بیفتد قبل از استرلیزه شدن دوباره در اختیار ما قرار نمی‌دهند، به همین دلیل شرایط بسیار تحت کنترل است.
کار در شرایط بحرانی وظیفه هنرمندان است

بازیگر فیلم‌های سینمایی معجزه خنده، فوتبالی‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا کار کردن در ایام کرونا را همانند مخالفان خطرناک یا مانند موافقان ضروری می‌داند، تصریح کرد: البته در مورد این موضوع عقیده‌ها مختلف است؛ اما به شخصه عقیده دارم که در هر برهه زمانی وظیفه بخشی از مردم و افراد، بیشتر برجسته است؛ و این روزها وظیفه ما هنرمندان است که در این شرایطی که مردم خانه‌نشین شده‌اند و در قرنطینه قرار دارند بیشتر فعالیت کنیم و دل مردم را شاد کنیم و ایشان را سرگرم سازیم.

ممکن است که کار کردن در این روزها خطر داشته باشد و بله خطر دارد اما مگر سربازی که به جبهه رفته و می‌جنگد درگیر خطر نیست؟ کار کردن در این شرایط خطر دارد اما امروز وظیفه ما این است و باید به هر شکلی که شده این کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: باید آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد و مردم بدانند که باید چطور رفتار کنند اما جلوگیری از حضور مردم در مکان‌هایی مانند مترو، اتوبوس و مکان‌های عمومی خارج از دست هنرمندان است و مگر هنرمند چگونه می‌تواند به مردم بگوید که برای معاششان تلاش نکنند و به شهرداری و دولت بگوید که این فضای تنگ و نفس کشیدن در آن آلودگی و بیماری را تشدید می‌کند و نیاز دارد که فکری برای آن اندیشیده شود.

هنرمندان تلاش خود را کرده‌اند

هنرپیشه مجموعه‌های تلویزیونی خانه‌به‌دوش، سه دونگ، سه دونگ، نون خ١ و نون خ ۲ در پاسخ ب این پرسش که چرا در این ایام شاهد حضور پررنگ هنرمندان در کنار مردم نبوده ایم گفت: هنرمندان در این مدت تلاش کرده‌اند تا شرایط را بهبود ببخشند و حتی در هر جایی و فرصتی که برایشان فراهم شده دراین‌باره صحبت کرده‌اند؛ منتها به نوعی شرایط از دست هنرمندان هم خارج است؛ این‌ها سیاست‌های خود دولت است و دولت باید بداند که جاهایی مانند اتوبوس و مترو و مکان‌های عمومی که ضروری است حضور مردم تا به سر کارشان برود باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: ایراد کار ما اینجاست که دیر اقدام می‌کنیم و جایی که باید شروع کنیم دیر متوجه می‌شویم؛ مثلاً کمک گرفتن وزارت بهداشت از هنرمندان و فعالان فرهنگی باید پیش از این‌ها صورت می‌گرفت، بودجه تخصیص می‌یافت و شرایطی فراهم می‌شد که پیش از این‌ها گروه‌هایی که می‌توانستند تأثیرگذار باشند و به نوعی مرجع بودند وارد میدان شوند.

اما دریک سالی که گذشت ما شاهد چنین موضوعی نبودیم؛ برهمین اساس هنرمند صرفاً به گفتن جمله‌ای یا دیالوگی در بین مصاحبه‌ای یا در میانه نقشی برای آگاه‌سازی مردم استفاده کرده است. باید اتاق فکری در این زمینه وجود می‌داشت، سریالی ساخته می‌شد (ترکیبی یا…) برای این‌که این موضوعات را روشن کنند در حالی که این کار نشده و یا اگر در حال کار شدن هست بسیار دیر است.
صددرصد موافق برنامه‌سازی در ایام کرونا هستم

میمنت در انتها و در تاکید نقش تولید برنامه در روزهای کرونا گفت: صددرصد موافق برنامه‌سازی در این دوران هستم و فکر می‌کنم وظیفه ما در چنین شرایطی است که برجسته می‌شود.

ضمن این‌که سفارشی را هم به همکاران عزیزم دارم؛ وقتی صبح تا شب در رادیو و تلویزیون در تاکسی و در سراسر شهر آمار مرگ‌ومیر و بیماری و نشان دادن بیمارستان و قبرستان وجود دارد، می‌شود فضای کار را متفاوت کرد؛ بدین مفهوم که وقتی فرد خسته از کار روزانه به خانه می‌آید و می‌خواهد تا برای دقایقی استراحت کند و لازم است که از این فضا بیرون بیاید ما با سریال یا خبر یا برنامه‌های ترکیبی و گزارش‌ها این نکات منفی را نشان ندهیم؛ حداقل می‌توانیم دیگر در سریال‌های موضوع را به تصویر نکشیم.

وی ادامه داد: این‌که در تولیدات تلویزیونی تمام صحنه‌ها بیمارستان و گورستان باشد مردم را بیش از پیش دل‌زده می‌کند و اگر قرار است ما این‌گونه کار کنیم کار نکردن ما بهتر است.

بازیگر فصل سوم سریال نون.خ در مورد حال و هوای این مجموعه یادآور شد: به مردم این مژده را می‌دهم که کار بسیار خوب شیرین و قوی از تیم نون.خ در ایام عید از تلویزیون خواهند دید.

وی افزود: ما این روزها در مکان‌های مختلفی در تهران در حال فیلمبرداری هستیم و حدود سه هفته دیگر به سمت بندر ترکمن می‌رویم و جاهای مختلف و مکان‌های جغرافیایی مختلفی را به تصویر می‌کشیم.

هر جایی که قابل دیدن باشد، زیبایی‌هایی داشته باشد و به کار ما مربوط باشد، در آن‌جا هستیم؛ همچنان که فضای کردستان زیبا و قشنگ است با دشت‌های بکر و فضایی دل‌نواز که مقرر است در آن منطقه کار کنیم.
نون.خ سریالی که موفق بود

نون خ نام مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی امیر وفایی است که در نوروز ۱۳۹۸ از شبکه یک پخش شد. نون خ مخفف نام نقش اصلی این سریال، نورالدین خانزاده (با بازی سعید آقاخانی) است. سریال نون خ پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۳۹۸ بود.

این سریال، داستانی اجتماعی و آمیخته با طنز دارد. نورالدین خانزاده (سعید آقاخانی) صاحب یک کارگاه فرآوری تخمهٔ آفتاب‌گردان است. کشاورزان هم‌محلی نورالدین، محصول تخمهٔ آفتاب‌گردان خود را به نورالدین فروخته‌اند. نورالدین این محصول را به شخصی ساکن تهران به نام میرزایی فروخته‌است تا او این محصولات را در کشور ترکیه به فروش برساند.
در همین حین، خبر می‌رسد که میرزایی از دنیا رفته‌است و کشاورزان که از این خبر مطلع می‌شوند هر یک به نحوی سعی می‌کنند تا پول محصولاتی را که به نورالدین خانزاده فروخته‌اند، از او بگیرند.
نورالدین هم طی گفتگوهای متفاوت با اطرافیان میرزایی متوجه می‌شود که او در اواخر زندگی‌اش آه در بساط نداشته‌است. ادامه این داستان در فصل دوم سریال طی می‌شود.

داستان فصل دوم با مرگ مه‌لقا خانم شروع می‌شود و او به دلیل بدهکار بودن وصیت می‌کند که خانه‌اش را بعد از مرگش بفروشند و پول طلبکاران را بدهند. در همین حین مهیار در سایتی غیرقانونی کار می‌کند که مشکلاتی را برای خانواده به وجود می‌آورد. پس از آن اهالی روستا به دلیل زلزله به صحرا می‌روند و در آن‌جا تا عادی شدن اوضاع صبر می‌کنند.

فصل سوم این مجموعه تلویزیونی دنبالۀ ای بر دو فصل قبلی است که عید ۱۴۰۰ روی آنتن تلویزیون می‌رود.

هنرمندان و کار در ایام کرونا

به رغم آنچه برخی مخاطرات کار در این دوره دانسته و عطای هنر و درآمد را به لقای سلامتی بخشیده اند و موافق کار در این دوران نیستنند اما برخی دیگر از هنرمندان این زمان را به مثابه میدانی برای حضور و رسالتی برای انجام می‌دانند.

چنانچه مسعود روشن پژوه مجری قدیمی تلویزیون در گفت وگو با ایرنا، کار و برنامه سازی در این دوران برای مردم را به رغم تمامی مخاطرات، به مثابه باقیات و صالحاتی خواند که شاید روزی به کار آید.

در نمونه ای دیگر محمد مسلمی بازیگر و کارگردان تلویزیونی در گفت وگو با ایرنا کار در ایام کرونا و روزهایی که مردم بیش از گذشته نیاز به استفاد از برنامه‌های شادی، سرگرمی و آموزش محور دارند را رسالتی خواند که که به عنوان یک هنرمند بر عهده داشت و به عنوان فرزند ایران موظف است که رسالت خود را محقق سازد.

بر این اساس به نظر می رسد که رویکردی فارغ از بحث کار و شغل پیرامون فعالیت هنرمندان در ایام کرونا شکا گرفته که به نوعی آنان را به حضور و فعالیت به رغم تمامی خطرها فرامی خواند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز