تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
محمد سرافراز:

انواع مستند باید در رسانه ملی احیاء شود

رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم "میم مثل مستند" گفت: ما در سازمان تصمیم گرفتیم تا شبکه مستند را به تدریج از یک شبکه تامینی به یک شبکه تولیدی حرکت و آن را ارتقاء بدهیم
کد خبر: ۱۳۷۳
اخبار معاصر: مراسم "میم مثل مستند" با موضوع نکوداشت مستند سازان و رونمایی از مجموعه "گنجینه ها" با حضور "محمد سرافراز" رئیس صدا و سیما، "علی اصغر پورمحمدی" معاون صدا و سیما، "محمد احسانی" مدیر شبکه اول سیما و "امیر تاجیک" مدیر شبکه مستند در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
 
محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در این مراسم در سخنانی گفت: این ابتکاری که در برگزاری نوع مراسم ها انجام شد قابل تقدیر است. زیرا موجب صرفه جویی در وقت و گزیده گویی و گزیده انتخاب کردن سایر بخش های این برنامه است. تقدیری که در این مراسم انجام شد مجازی بود. بر این اساس هم این نوع برنامه آدم را به یاد فضای مجازی می انداخت.
 
وی افزود: فضای مجازی مخلوق رسانه های نوین است و دنیای مجازی در حال رقابت با دنیای حقیقی است. زیرا فضای مجازی در به کارگیری عنصر زمان و هم در شکستن مرزها و قوانین داخلی و بین المللی در حال رقابت بوده و معارض فضای حقیقی است. از این جهت شما در دنیای مجازی وقتی می‌خواهید از نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر کنید دیگر زمان برایتان اهمیت ندارد و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید به سرزمین های دیگر سفر کنید و انجا را از نزدیک ببینید. حتی به حریم شخصی دیگران نیز وارد شوید.
 
رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: واقعا لازم است تا ما در این دنیای مجازی یاد بگیریم تا چگونه هویت خود را حفظ کنیم. وگرنه اگر بخواهیم در این دنیای بی مرز و بی قانون بی مکان هضم شویم حذف می شویم.
 
مستند با همه انواع و گونه های خود باید در رسانه ملی احیاء شود
 
سرافراز خاطرنشان کرد: مستند با همه انواع و گونه های خود که برای ساخت آن لازم است باید در رسانه ملی احیاء شود. به همین دلیل ما در سازمان تصمیم گرفتیم تا شبکه مستند را به تدریج از یک شبکه تامینی به یک شبکه تولیدی حرکت و آن را ارتقاء بدهیم. نکته دوم اینکه یکی از تعاریفی که برای مستند بیان می شود این است که مستند در واقع کشف حقیقت از راه و نگاه به واقعیت است.
 
مستند کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است
 
وی اضافه کرد: مستند کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است. یعنی ما وارد یک واقعیت شده و در آن عمیق می شویم و از آن طریق به آن پی می‌بریم. بر همین اساس است که گاهی اوقات این اشتباه صورت گیرد که برنامه مستند با تولیدات ترکیبی اشتباه گرفته شود. این درحالی است که مستند تفاوت بسیاری با کارهای ترکیبی از گزارش ها و صحنه ها و کارشناسان مختلف دارد.
 
رئیس سازمان صدا و سیما افزود: تشابهی که یک کار مستند با فیلم و سریال دارد این است که حتما باید روایت داشته باشد. بر این اساس یک مستند باید حتما یک آغاز و یک پایانی هم داشته باشد و صرفا صحنه های کم ارتباط و بی ارتباط با هم را به هم وصل نکند. در واقع ما با یک مستند راجع به یک تاریخ، انسان، طبیعت و زندگی عمیق می شویم.
 
سرافراز تصریح کرد: اگر دوربین یک مستند بخواهد به سمت و طرف یک واقعه و ماجرایی بپردازد باید به سوی اصل آن ماجرا حرکت کند. بر این اساس موضوع آوارگان جنگ های عراق، سوریه و لیبی چند وقتی است که مطرح است. زمانی که یک مستند یاز قصد دارد بر روی این موضوع دقیق شود باید در اول کار از خود این سوال را بپرسد که چرا بعد از 4 سال جنگ، خون ریزی و آوارگی مردم امروز این مسئله مطرح می شود.
 
وی ادامه داد: اگر اینها به عنوان مسئله اصلی باشد در آن حقایق مختلفی مطرح است که می توان به آنها توجه کرد. مثل اینکه تا به امروز جمعیت های زیادی آواره شده اند ولی تا امروز به آنها توجه نشده است. عامل اصلی آوارگی آنها چه کسانی و چه گروههایی هستند؟ اگر گروهی چون داعش وجود دارد چه کسانی و گروه هایی آن را بوجود آورده اند؟ و چه کسی از ایجاد آن حمایت کرده است؟
 
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: آمار دقیقی از آوارگانی که دچار حادثه شده و در نقاط مختلف خاور میانه و برخی از کشورهای اروپایی کشته شده اند وجود ندارد اما یکدفعه این انسان و یک بچه عکس می شود و به سوژه ای تبدیل می شود. این بخشی از حقیقت است و وظیفه مستند ساز این است که حقیقت را آنچنان که هست با تمام ابعاد آن بررسی و بیان کند.
 
 برای ساخت یک مستند نیاز به تحقیقات عمیقی وجود دارد
 
سرافراز خاطرنشان کرد: برای ساخت یک مستند نیاز به تحقیقات عمیقی وجود دارد. باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده کنیم تا راه برای نسل های جدید باز شود تا آنها هم بتوانند وارد این عرصه شوند. بر این اساس باید از مستند اولی ها و کارهای آنها حمایت کنیم برنامه داشته باشیم و آنها را نیز مطرح کنیم. در این راه باید از دانشجویان و غیر دانشجویان و تولید کنندگان مستند به شکل موردی و برنامه ای استفاده کرده تا مطرح شوند و از تجربیات آنها استفاده شود.
 
وی در پایان گفت: بخشی از کار شبکه مستند طرح موضوع مستند با نام ایران است. ما در این بخش از افرادی که به ساخت این مستند کمک کنند حمایت خواهیم کرد. بر این اساس ما در حوزه سیما از افراد با تجربه و باسابقه حمایت می کنیم. تا حوزه مستند ما با این حمایت ها در آینده وضع بهتری پیدا کند.
 
گفتنی است که در ابتدای این مراسم امیر تاجیک مدیر شبکه مستند از خانواده مستندساز شهید "باغبانی" که در کشور سوریه و به دست تکفیری ها به شهادت رسید تقدیر و تجلیل به عمل آورد.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز