تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
آغاز رفو كردن آبروي ايالات متحده توسط رئيس جمهور جديد

نقشه بايدن براي بازگرداندن آمريكا به 4 سال قبل

رئيس جمهور جديد آمريكا خيلي زود كار بازنگري در سياست‌هاي ترامپ را آغاز كرد و با 17 فرمان اجرايي از جمله بازنگري در فرمان‌هاي مربوط به سياست خارجي تلاش كرد وضعيت ايالات متحده را به 4 سال قبل بازگرداند.
کد خبر: ۱۶۲۷۰
به گزارش پايگاه خبري معاصر، «جو بایدن» در بخش اول این دستور، تلاش کرد برخلاف «ترامپ» که با خروج از سازمان بهداشت جهانی، امریکا را از مشکل جهانی کرونا دور نگه دارد، خواهان بازنگری در تحریم‌هایی شد که طی 4 سال گذشته اعمال شدند.
او به این ترتیب تلاش دارد تا به نیازهای جهان در مقابله با کووید19 پاسخ دهد. او این دستور را مستقیم به اداره دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که وظیفه اعمال تحریم‌ها را در وزارت خارجه امریکا بر عهده دارد، فرستاد. به گزارش سایت رسمی «کاخ سفید»، «بایدن» که در روز نخست کار خود امریکا را به سازمان جهانی بهداشت بازگرداند، در این دستور خواهان آن شده است که سیاست‌های تهیه و تولید واکسن در کشورش مورد بازنگری قرار گیرد تا امریکا در کنار سازمان جهانی بهداشت، بتواند گام‌های مؤثری در زمینه مبارزه با کرونا بردارد.
او از وزارت خارجه خود نیز خواست با مدیران بخش‌های مختلفی که وظیفه کمک به کشورهای نیازمند را دارند و همچنین مسئولان خارجی مثل نمایندگان سازمان ملل وارد مذاکره شود تا کمک‌ها به این کشورهای کرونا زده روی ریل بیفتد.
بايدن در بخش دیگری از این دستور نیز از وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و وزارت بازرگانی خواست ضمن مذاکره با مدیران بخش کمک‌های خارجی، تحریم‌های مالی، اقتصادی و چند جانبه امریکا را که در طول 4 سال گذشته اعمال شده بودند، بررسی کنند تا با تخفیف احتمالی، مانع آسیب مردم کشورهایی که تحت این تحریم‌ها هستند، شوند. از جمله این کشورها، کوبا، ونزوئلا و ایران هستند. او همچنین از وزارت خزانه‌داری امریکا نیز خواست با بررسی بودجه سعی کند، پاسخگوی امنیت بهداشت و درمان در جهان باشد.

بازنگری در توافق با طالبان
«دونالد ترامپ» امضای توافق بین امریکا با «طالبان» را یکی از دستاوردهای مهم دولت خود می‌دانست و معتقد بود، این توافق باعث شد دولت افغانستان و طالبان پای میز مذاکره بنشینند. مذاکراتی که با گذشت بیش از 3 ماه، هنوز به بار ننشسته است.
«بایدن» با دستوری که جمعه شب صادر کرد، نشان داد ممکن است این توافق از طرف امریکا ملغی شود. به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری جدید امریکا، جمعه شب اعلام کرد که دولت جدید این کشور قصد بازنگری در توافق با طالبان را دارد و برای تأیید آن، باید بررسی کرده و اطمینان یابد که طالبان به تعهدات خود در متن این توافق پایبند بوده است یا خیر.
این در حالی است که یکی از بندهای مهم این توافقنامه، کاهش خشونت‌ها و حملات و پایان دادن به فعالیت‌های تروریستی که منجر به کشتار مردم می‌شود، است. این تصمیم با توجه به این مسأله گرفته شده است که در ماه‌های اخیر و همزمان با برپایی نشست‌ها بین نمایندگان دولت کابل و نمایندگان طالبان در قطر، موجی از خشونت‌ها سراسر افغانستان را در بر گرفته و به طور مشخص جمعی از اهالی رسانه و فعالان اجتماعی در این کشور نیز هدف ترورهای هدفمند بوده‌اند.
در توافق دولت «ترامپ» با طالبان همچنین از طالبان خواسته شده بود، نه تنها به‌همکاری با سایر گروه‌های تروریستی مثل القاعده پایان دهد که مانع فعالیت‌های آنان در مناطقی که تحت کنترل دارد، شود. به‌گفته منابع آگاه طالبان به این بخش از تعهد خود نیز عمل نکرده و سایر گروه‌های تروریستی همچنان در بخش‌های نفوذ طالبان فعال هستند.
در حال حاضر شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به 2 هزار و 500 نفر می‌رسد که کمترین میزان آن در طول 20 سالی است که از جنگ امریکا در افغانستان می‌گذرد. این در حالی است که طالبان پیشتر به «بی‌بی‌سی» گفته بودند که اگر امریکا به تعهد خود در توافق با آنان یعنی خروج همه نیروهای خارجی تا آغاز بهار، پایبند نباشد، آنها حمله به نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان را از سر خواهند گرفت.

بازنگری در سیاست های ضد یمنی
بخش دیگری از اقدامات «دونالد ترامپ» که «بایدن» در بازنگری در آن است، یکی از آخرین اقدامات دولت قبل یعنی تروریستی اعلام شدن انصارالله یمن است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا جمعه شب اعلام کرد: «هرچند برخی اقدامات حوثی‌ها در یمن را خلاف موازین خود می‌دانیم، اما طبقه‌بندی نام انصارالله در فهرست تروریسم باید بازبینی شود. زیرا معتقدیم باید اطمینان یابیم این کار باعث اختلال در روند کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن نشود.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز