تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت:

نگران تامین آب شرب تهران هستیم

با توجه به اینکه ذخایر سدهای پنج گانه تهران در مقایسه با سال گذشته ۶۹ میلیون متر مکعب کسری دارد. به این ترتیب شرایط کلی تأمین آب شرب تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ را با نگرانی‌هایی همراه کرده است.
کد خبر: ۱۹۲۸۰
به گزارش پایگاه خبری معاصر، یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران امروز در نشست خبری با بیان اینکه متوسط فرونشست دشت‌های تهران حدود ۲۰ سانتیمتر در سال است، گفت: میزان برداشت آب از آب‌های زیرزمینی در حال حاضر در تهران معادل ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که برای مدیریت فرونشست دشت‌های تهران تصمیم داریم این میزان را ۲۷۰ میلیون متر مکعب کاهش دهیم.

وی افزود: ۱۹۰ میلیون متر مکعب میزان کسری برداشت از مخازن آب‌های زیرزمینی است که در حال حاضر این رقم را به ۱۱۹ میلیون متر مکعب رسانده ایم که در حقیقت شاهد کاهش ۷۱ میلیون متر مکعبی برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی بوده ایم.

به گفته این مقام مسئول، جمعیت تهران تا سال ۱۴۱۰ به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد، بنابراین باید برای تأمین آب موردنیاز این جمعیت که تنها محدود به مصرف شرب نمی‌شود و دامنه کشاورزی و حتی صنعت را نیز دربرمی گیرد مدیریت کنیم.

رضاپور با اشاره به اینکه باید مصرف آب در تهران را مدیریت کنیم، توضیح داد: در فاز نخست طی برنامه ریزی های انجام شده باید مصرف آب تهران ۴۲۰ میلیون متر مکعب طی پنج سال کاهش یابد. این کاهش مصرف باید در زمینه مدیریت روش‌های مصرف آب برنامه ریزی شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است روند افزایش جمعیت تهران به هر شیوه ممکنی مدیریت شود، تصریح کرد: رشد بی برنامه جمعیت در تهران اگر با روند کنونی ادامه یابد بی شک تأمین آب شرب موردنیاز استان با مشکل مواجه خواهد شد. به این ترتیب وزارت کشور یا شورای ملی امنیت ملی نباید اجازه دهند تا جمعیت تهران بیش از رقم مشخصی افزایش یابد چرا که در حال حاضر نیز اگر نزولات آسمانی نباشند، از نظر تأمین آب موردنیاز در استان با مشکل مواجه می‌شویم.

رضاپور میزان بارندگی‌های تهران را از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ۲۲۶ میلیمتر دانست و اعلام کرد: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرده اما نسبت به متوسط بلندمدت ۲۷ درصد رشد داشته است. البته به طور کلی تغییر نوع بارش‌های استان به دلیل افزایش دما بوده است بنابراین طی دو سال گذشته شاهد کاهش پوشش برف در استان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان حجم ذخیره مخازن سدهای پنج گانه تهران را ۵۶۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و توضیح داد: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۶۹ میلیون متر مکعب کسری دارد. به این ترتیب شرایط کلی تأمین آب شرب تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ را با نگرانی‌هایی همراه کرده است.

این مقام مسئول میزان سرانه مصرف آب تهرانی‌ها را به ازای هر نفر ۳۴۸ لیتر در شبانه روز دانست و گفت: این رقم در کشورهای توسعه یافته که حدود دو تا سه برابر ما بارندگی بیشتری دارند، ۷۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است بنابراین باید با مدیریت مصرف تا حد امکان این رقم را کاهش دهیم.

وی اظهارداشت: یکی از راهکارهای تأمین آب شرب تهران نشتی آب سد لار است که توانسته ایم با دریافت مجوزهای لازم تا پیش از پایان سال جاری و احداث ۲۸ کیلومتر تونل تا ۱۵ سال آینده ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب سد لار را برای تأمین آب شرب شرق تهران انتقال دهیم. البته مجوزهای لازم برای انتقال آب از سد طالقان نیز با احداث تونل ۵۱ کیلومتری گرفته می‌شود.

رضاپور درباره پرونده‌های قضائی تجاوز به حریم در استان تهران گفت: تاکنون ۴۸۱ دستور قضائی دریافت کرده ایم که از این تعداد ۳۵۶ مورد به مرحله اجرا رفت و ۵۱ هکتار زمین آزاد شد، این در حالی است که تخلفات موجود در تهران بسیار بیشتر از این رقم است که برای رسیدگی به آن نیاز به نیروی بیشتری داریم بنابراین رسیدگی به این پرونده‌ها با اولویت بندی انجام می‌شود اما توانسته ایم تاکنون ۴ هزار و ۷۶۷ هکتار سند مالکیت تک برگی به نام دولت بگیریم که ۳ هزار و ۶۲۶ هکتار آن متعلق به سال جاری است.

وی تعداد چاه‌های موجود تهران را ۴۴ هزار حلقه چاه اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۳۳ هزار چاه غیرمجاز است که البته طبق قانون مجلس چاه‌های حفر شده قبل از سال ۸۵ را مجوز برداشت معادل نیم لیتر بر ثانیه ارائه می‌کنیم. البته در این راستا تاکنون سالانه هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کرده ایم که در نتیجه آن از برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعبی آب از منابع زیرزمینی جلوگیری شده است. البته امسال شاهد نصب ۲۰۰ کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی بوده ایم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز