تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

کسری بودجه 2 میلیارد دلاری عربستان

بنابر اعلام وزارت دارایی عربستان سعودی، این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی حدود 2 میلیارد دلار کسری بودجه داشته است.
کد خبر: ۲۱۹۸۵
به گزارش معاصر به نقل از رویترز و بنابر اعلام وزارت دارایی عربستان سعودی، درآمدهای نفتی عربستان سعودی در این دوره در مقایسه با سه ماهه پایانی سال 2020، 9 درصد کاهش داشته و به رقم 117 میلیارد ریال (31.1 میلیارد دلار) رسیده است.

بر اساس این گزارش، در مقابل درآمدهای غیر نفتی عربستان 39 درصد افزایش داشت و به رقم 23.5 میلیارد دلار رسید که دلیل آن افزایش مالیات بر ارزش افزوده در این کشور از 5 درصد به 15 درصد است.

درآمد کل سالانه هم 7 درصد افزایش یافت.

در سه ماهه اول سال گذشته کسری بودجه عربستان تقریباً 9 میلیارد دلار بود.

بدهی های عمومی عربستان سعودی هم 6 درصد افزایش را نشان می دهد و به رقم 240 میلیارد دلار رسیده که در مدت مشابه سال گذشته میلادی این رقم 227.6 میلیارد دلار بوده است.

دولت عربستان 212 میلیارد ریال در سه ماه نخست سال جاری هزینه کرد که سالانه 6 درصد کاهش تا حدودی به دلیل کاهش قابل توجه هزینه های سرمایه ای بود.

هزینه های نظامی نیز تقریباً 10 میلیارد ریال کاهش یافت.

پیش تر صندوق بین‌ المللی پول اعلام کرده بود پیش‌ بینی می‌ شود تولید ناخالص داخلی نفتی عربستان 0.5 درصد در 2021 کاهش یابد.

این نهاد این هفته اعلام کرد انتظار دارد که عربستان در سال 2021 کسری 4.2٪ از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد - که کمی بهتر از پیش بینی بودجه عربستان خواهد بود.

طبق اطلاعات صندوق بین المللی پول، عربستان در سال جاری میلادی به نفت بشکه‌ ای 76.20 دلار نیاز خواهد داشت در حالی که این رقم در 2020 برابر با 77.90 دلار بود.

قیمت نفت مورد نیاز عربستان در سال آینده میلادی تا 65.70 دلار در هر بشکه پایین می‌ آید.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد:«حساب های مالی در سراسر منطقه خاورمیانه در 2020 شرایط بدی پیدا کرد که نشان دهنده درآمد پایین‌ تر به دلیل کاهش تقاضای داخلی و سقوط قیمت نفت و همچنین سیاست دولت ها برای مهار تاثیرات بحران کرونا بود. منابع مالی صادرکنندگان نفت نسبت به وارد کنندگان کاهش چشمگیرتری داشت که نشان از درآمد پایین‌ تر نفتی آنها بود».

اوپک و متحدانش توافق کرده‌ اند تولید نفت خود را از ماه مه افزایش دهند. این گروه تا ماه ژوئیه دو میلیون بشکه در روز بر تولید خود می‌ افزاید.

هدف بودجه عربستان در 2021 کاهش کسری سالانه آن است. کسری بودجه عربستان از 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی در 2019 تا 11.3 درصد در 2020 افزایش داشت که نتیجه کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه‌ ها بود.

طبق گزارش صندوق بین‌ المللی پول، عربستان این کسری بودجه را با وام‌ های جدید و برداشت از ذخایر دولتی تأمین کرده است.

دولت عربستان برای تامین هزینه‌ های خود از ژوئیه گذشته نرخ مالیات ارزش افزوده را سه برابر کرد و به 15 درصد رساند که موجب کاهش قدرت خرید عمومی و رشد تورم شده است.

تقریباً دو سوم سعودی‌ ها در استخدام دولت هستند و هزینه دستمزد آنها تقریبا نیمی از هزینه‌ های دولت را تشکیل می‌ دهد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز