تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

صعود ناگهانی قیمت دلار موقتی است یا ادامه دارد؟

قیمت دلار امروز برای دومین روز متوالی ۵۰۰ تومان افزایش داشت و به ۲۲۵0۰ تومان رسید. این می‌تواند یک فرصت فروش حداقل برای آن دسته از بازیگران بازار ارز باشد که افق سرمایه‌گذاری چندان بلندمدتی ندارند.
کد خبر: ۲۲۳۷۹
به گزارش معاصر به نقل از بورسان، دلار که دیروز با رشد ۵۰۰ تومانی به کانال ۲۲ هزار تومان صعود کرد، امروز هم همین میزان افزایش داشت و به ۲۲۵0۰ تومان رسید. بازارساز نیز با افزایش 720 تومانی نرخ صرافی ملی و 580 تومانی نرخ بازار متشکل، انگیزه کسب سود از اختلاف قیمت‌های آزاد و رسمی را کاهش داد.

ورود دلار به ایستگاه تعادلی؟

پس از فشار فروش سنگینی که اخیرا پس از خوشبینی‌ها به برجام رخ داده بود، بسیاری انتظار متعادل شدن بازار و بازگشت دلار به محدوده ۲۲ هزار تومان را داشتند. از نظر این دسته از فعالان بازار، تا زمانی که اتفاق مثبت خاصی در وین نیفتد، نرخ ارز می‌تواند در این سطح آرام گیرد.

فرصت فروش ایجاد شد؟

اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد بخشی از صعود فعلی ناشی از جوسازی معامله‌گرانی باشد که در ریزش اخیر ضرر زیادی کرده‌اند. حتی دیروز پس از آنکه بخش مهمی از اظهارات همتی سیگنال کاهشی به بازار ارز داده بود برخی دلالان، دلار را با آنچه رئیس کل درباره درآمدها و ذخیره‌های ارزی و مسائل بودجه و نقدینگی گفت، داغ می‌کردند. از این رو می‌توان صعود کنونی به نیمه کانال ۲۲ را به نوعی فرصت فروش برای بازیگرانی دانست که حداقل افق سرمایه‌گذاری چندان بلندمدتی در بازار ارز ندارند.

مذاکرات وارد دور تند می‌شود

در واقع می‌توان انتظار داشت دلار که تنها با کمی خوشبینی به رفع تحریم‌ها به نیمه کانال ۲۰ هزار تومان سقوط کرده بود، در دو هفته باقی مانده که مذاکرات در وین احتمالا حداقل به طور موقت روی دور سرعت بیافتد، همچنان امکان افت بیشتر را داشته باشد و چندان محرکی برای رشد نیابد. امروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات هسته‌ای به سمت مرحله‌ای حساس حرکت می‌کند و هفته‌های آینده برای نجات برجام هفته‌هایی حیاتی است. وی گفت خوشبین است و پنجره فرصتی وجود دارد که تا دو هفته باز خواهد ماند.

علت صعود نرخ دلار

اما فارغ از مطالبی که در بالا گفته شد، برخی خبرها امروز هیجان را در بازار ارز بیشتر کردند از جمله:

1) آمریکا: احتمالا مذاکرات چند دور باشد. چالش‌های مهمی باقی است. همچنان ایران را در خصوص مسائل غیرهسته‌ای تحریم می‌کنیم
2) اخطار سپاه به ۷ شناور آمریکایی در تنگه هرمز
3) حملات سهمگین موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی
4) پالتیکو: احتمال دارد برجام هرگز احیا نشود
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز