تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

یکی از استان‌های کانادا تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف می‌کند

به گفته دکتر دیوید ویلیامز، افسر ارشد پزشکی استان انتاریو، این تصمیم به دلیل افزایش موارد لخته شدن خون پس از دریافت این واکسن، اتخاذ شده است.
کد خبر: ۲۲۴۶۰
به گزارش معاصر به نقل از ایندیپندنت، اُنتاریو، بزرگترین استان کانادا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تزریق دوز اول واکسن شرکت آسترازنکا- آکسفورد را متوقف می‌کند زیرا خطر لخته شدن خون بر اثر تزریق این واکسن، از آنچه پیش‌تر تخمین زده شده بود، بیشتر است.

به گفته دکتر دیوید ویلیامز، افسر ارشد پزشکی استان انتاریو، این تصمیم به دلیل افزایش موارد لخته شدن خون پس از دریافت این واکسن، اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: «تعداد گزارش‌ها در مدت چند روز گذشته افزایش پیدا کرده‌ است. ما در حال بررسی داده‌ها هستیم تا گزینه‌های مناسب برای دوز دوم واکسن آسترازنکا در سطحی گسترده‌تر را تعیین کنیم.»

تزریق واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت آسترازنکا به دلیل نگرانی‌های مشابه در برخی از کشور‌های اروپایی محدود شده است. در کانادا از بین بیش از دو میلیون دوز ترزیق شده، حداقل ۱۲ مورد لختگی خون تائید شده است و سه زن فوت کرده‌اند.

با این حال، دکتر ویلیامز تائید کرد: «آن‌هایی که دوز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کردند، کار درستی انجام دادند و از شیوع بیماری جلوگیری کردند و از خانواده‌ها، عزیزان و جوامع خود محافظت کرده‌اند.»

وزارت بهداشت کانادا همواره تاکید کرده است که فواید واکسن از خطرهای آن بیشتر است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و داگ فورد، نخست‌وزیر انتاریو، هر دو به تازگی دوز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند.
به گفته آقای ترودو، تقریبا ۵۰ درصد بزرگسالان واجد شرایط در کانادا حداقل یک دوز واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده‌اند که بیشتر واکسن‌های فایزر و مدرنا بوده است. او گفت که تا تابستان، کلیه افراد مقیم کانادا و واجد شرایط، دوز اول واکسن خود را دریافت می‌کنند و تا ماه سپتامبر برای واکسیناسیون کل جمعیت کشور به اندازه کافی واکسن وجود خواهد داشت.

استان آلبرتا نیز تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرده  است اما دلیل آن، نبود اطمینان از دریافت محموله‌های بیشتر بوده است نه نگرانی بابت عوارض جانبی آن.

کانادا تاکنون بیش از ۲۰ میلیون دوز از واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ را توزیع کرده است که ۱۱.۶ درصد از آن‌ها واکسن آسترازنکا بوده است. مقامات این کشور در فکر تهیه واکسن‌های فایزر و مدرنا هستند که شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها متعهد شده‌اند برای تزریق هر دو دوز برای کل جمعیت این کشور به میزان کافی واکسن بفرستند. 

به دنبال انتشار خبر توقف تزریق واکسن آسترازکا در انتاریو، برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد داده‌اند واکسن‌های اضافی به هند که با موج دوم شیوع کووید-۱۹ به شدت درگیر است، ارسال شوند.

ناهید دوسانی، پزشک مراقبت‌های تسکینی ساکن تورنتو، در توییتر خود نوشت: «یک پیشنهاد متواضعانه: استان انتاریو باید دوزهای اضافی واکسن آسترازنکا را به هند ارسال کند تا جلوی یک بحران انسانی را بگیرد.»

بسیاری از افراد هم در مورد آن ۸۵۰ هزار نفری که در استان انتاریو اولین دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند سوالاتی مطرح کردند: در فکر تمام کسانی هستیم که در استان انتاریو واکسن آسترازنکا را دریافت کردند. خبری که امروز در مورد توقف تزریق دوز اول واکسن به اشتراک گذاشته شد فاقد همدلی یا احساسات بود. مطمئن باشید که همه چیز درست می‌شود و از این بحران بیرون خواهیم آمد.
احمد علی، محقق ساکن تورنتو، در تعدادی توییت نوشت که «برقراری ارتباط علمی موثر و جامع به آن اندازه که استان انتاریو جلوه می‌دهد، سخت نیست.» 

از زمان آغاز همه‌گیری، کانادا بیش از ۱.۲۸ میلیون مورد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ و بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ مورد مرگ را به ثبت رسانده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز