تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

فضاپیمای باری چینی در مدار قرار گرفت

کد خبر: ۲۳۵۷۵
چین فضاپیمای باری حامل تجهیزات، سوخت و اقلام مورد نیاز ایستگاه فضایی "تیان‌گونگ ۲" را با موفقیت به فضا فرستاد. پرتاب به دلایل فنی یک هفته دیرتر انجام شد. سه فضانورد به زودی برای سه ماه به این ایستگاه می‌روند. 

به گزارش معاصر به نقل از دوچه وله، سفینه‌ای که سوخت و اقلام مورد نیاز برای ساخت ایستگاه فضایی "تیان‌گونگ ۲" را حمل می‌کند، روز شنبه ۲۹ مه با موفقیت به فضا پرتاب شد. احداث این ایستگاه که معنای آن در  زبان چینی "کاخ آسمانی" است، قرار است اواخر سال ۲۰۲۲ پایان یابد. سه فضانورد در ماه ژوئیه به این ایستگاه می‌روند و سه ماه در آن خواهند ماند.

فضاپیمای باری چینی ۱۴ تن وزن دارد. آژانس سفینه‌های حامل سرنشین (CMSA) گفته که محموله تدارکاتی  فضاپیما با موفقیت از موشک جدا و وارد مدار شد. محل پرتاب فضاپیما، سکوی پرتاب ونچانگ در جزیره جنوبی هی‌نان بوده است.

خوراک سه فضانوردی که بعدا به ایستگاه می‌روند، از جمله اقلام فضاپیمای باری است؛ غذاهایی از گوشت خوک و مرغ با انواع سس‌ها و چاشنی‌های متداول در زمین.

خبرگزاری دولتی شینهوا اعلام کرده که تکمیل ایستگاه فضایی تیان‌گونگ ۲، مستلزم ده ماموریت تدارکاتی دیگر است. پیش‌بینی شده که این ایستگاه دستکم ۱۵ سال در مدار نزدیک زمین Low Earth Orbit باقی بماند. 

چنانچه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کار خود را طبق برنامه از پیش تعیین‌شده در سال ۲۰۲۸ متوقف کند، چین تنها کشور دنیا خواهد بود که هم‌چنان یک ایستگاه دائمی در فضا دارد. به این ترتیب، "کاخ آسمانی" می‌تواند تنها پایگاه انسان در مدار زمین باشد.

پکن برای جبران عقب‌ماندگی خود از پروژه‌های فضایی روسیه و آمریکا، میلیاردها دلار روی طرح‌های جاه‌طلبانه سرمایه‌گذاری کرده است؛ طرح‌هایی در مدار زمین یا فرود سفینه‌های بدون سرنشین بر ماه و مریخ.

چین اوایل ماه مه نیز موفق شد مریخ‌نورد ژورونگ را بر سطح سیاره سرخ فرود آورد و سومین کشور دنیا شود که چنین دستاوردی داشته است. 

اما ایالات متحده و بسیاری متخصصان علوم فضایی هشدار می‌دهند که بی‌توجهی چین به استانداردهای لازم، خطرآفرین است. یک مصداق این انتقاد، سانحه‌ای بود که برای ماژول ایستگاه فضایی در ماه آوریل پیش آمد. قسمت اصلی موشک پس از پرتاب در مسیری نامنظم دور زمین چرخید و سپس ارتفاع خود را به صورتی کنترل نشده از دست داد. در حالی که بیم می‌رفت قطعات موشک روی مناطق مسکونی سقوط کند و آسیب‌های جانی به بار آورد، بقایای آن در اقیانوس هند و نزدیک کرانه‌های سریلانکا افتاد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز