تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۳.۷۹°  بیشینه ۲۵.۹۹°

۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
به‌روزرسانی می‌شود/ پنجمین روز از فاجعه منا

228 جان‎باخته، 248 مفقود در فاجعه منا تا این لحظه

شمار جان‎باختگان ایرانی فاجعه مصیبت بار منا تاکنون به 228 نفر، مفقودان 248 نفر و مجروحانی که در بیمارستان بستری هستند، 27 نفر رسیده است.
کد خبر: ۲۶۲۴
اخبار معاصر: شمار جان باختگان ایرانی فاجعه مصیبت بار منا تاکنون به ۱۶۹ نفر، مفقودان ۲۹۹ نفر و مجروحانی که در بیمارستان بستری هستند، ۴۸ نفر رسیده است. پرواز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کشور عربستان هنوز انجام نشده است.

مجوز عبور از خاک کویت و فرود در فرودگاه عربستان صادر نشده است.

برای آقایان دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر اسدی لاری معاون وزیر بهداشت در امور بین الملل، قشقاوی معاون وزیر امور خارجه و دکتر ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر روادید عربستان صادر شده است.

جهانگیری: تلاشها برای رسیدگی به وضع حادثه‌ دیدگان منا، بدون وقفه ادامه می یابد

جلسه ویژه‌ی ستاد رسیدگی به حادثه دیدگان منا عصر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ وارشاد اسلامی و معاونان وزرای امور خارجه و اطلاعات تشکیل شد.

دکتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با یادآوری مسئولیت دینی، اخلاقی و سیاسی دولت عربستان در قبال حادثه دیدگان و کشورهای اسلامی، بر لزوم اهتمام جدی و سریعتر دولتمردان سعودی در تعیین تکلیف مفقودین و همکاری در شناسایی پیکرها و انتقال سریع جان باختگان به میهن اسلامی تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور اولویت اصلی همه‌ی نهادهای مسئول را رسیدگی به وضعیت مفقودین، تعیین تکلیف آنان و شناسایی پیکر جان باختگان دانست و همه‌ی دستگاه های اجرایی را به پیگیری مسئولیتهایی که در این زمینه دارند، مامور کرد و به مردم مسلمان ایران نیز اطمینان داد که تا تعیین تکلیف همه‌ی زائران، این تلاش ها بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

در این جلسه آخرین اخبار دریافتی از بعثه‌ی مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت مستقر در مکه و گزارش پیگیری های سیاسی رییس جمهور و وزیر امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت و بر بهره گیری از تمامی ظرفیت های سیاسی و مدیریتی برای رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت مفقودین تاکید شد.

در این نشست همچنین هماهنگی های لازم برای انتقال سریع پیکر جان باختگان به کشور و برگزاری مراسم استقبال رسمی از آنان به عمل آمد.

خطاب به کاردار عربستان در تهران: اقدامات ریاض، ناکافی

معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه هم خطاب به کاردار عربستان در تهران، گفت: به رغم قول مساعدت و برخی همکاری‌ها، اقدامات کنونی این کشور برای تعیین وضع مفقودان کافی نیست.

حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران، افزود: از مقامات وزارت کشور و حج عربستان انتظار داریم فوراً  امکان دسترسی کنسولی به پیکرهای دیگر جانباختگان ایرانی موجود در کانتینرهای منتقل شده به مکه را فراهم کنند.

وی گفت: از مقامات سعودی انتظار داریم در شناسایی و تعیین وضع تمام مفقودان ایرانی حادثه منا، بدون فوت وقت، به همکاری جدی، مؤثر و مسئولیت خود توجه کنند.امیرعبداللهیان اظهار داشت: کارگزاران حج ایران در مکه مکرمه همچنان آماده کمک فوری و همکاری با وزارت حج عربستان سعودی در این مسیر هستند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: تا تعیین وضع آخرین فرد موجود در فهرست مفقودان، به پیگیری جدی موضوع ادامه خواهیم داد و آماده هر گونه کمک برای تسریع در این موضوع هستیم.

کاردار عربستان سعودی نیز با تبیین آخرین اقدامات این کشور وعده داد فورا موضوع را به مقامات ارشد کشورش منتقل کند.  

وزیر کشور: تشکیل ستاد در استانها

وزیر کشور نیز گفت: بر اساس آخرین آماری که به ما اعلام شده است ،  169 نفر از حجاج هموطن در حادثه منا جان باخته ، 299 نفر مفقود و  45 نفر نیز زخمی  شده اند .

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشستی خبری افزود : شماری از مجروحان حادثه منا امروز از بیمارستان ها ترخیص شده اند .

وی گفت : از نخستین لحظات وقوع این حادثه، رئیس جمهور دستورات ویژه ای صادر کرد و هیات دولت تشکیل جلسه داد و ستاد ویژه پیگیری ها با مسئولیت وزارتخانه های کشور ، امور خارجه ، ارشاد ، راه و ترابری ، نیروی انتظامی ، سازمان هلال احمر و هواپیمایی کشوری ایجاد شد.

رحمانی فضلی افزود : متناظر با این اقدامات ، ستادی در همه استان ها با مسئولیت استانداران تشکیل شد تا کارها را پیگیری کنند که تاکنون سه جلسه اصلی و پنج جلسه فرعی این ستاد برگزار شده است  و همه استان ها نیز جلسات مشابه را برگزار و مسائل را پیگیری می کنند.

وی سرکشی از خانواده های داغدار را یکی از اقدامات در استان ها  دانست و اضافه کرد :ما برای پذیرش اجساد مطهر جانباختگان و تشییع جنازه  و دیگر اقدامات و نیز سهولت  ترخیص زائران و انتقال آنان به شهرها کارهای لازم را انجام داده ایم .

لاریجانی: لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به رؤسای مجالس کشورهای اسلامی، وقوع فاجعه مصیبت‌بار منا و جان باختن جمع زیادی از مسلمانان جهان را تسلیت گفت و تصریح کرد: بی‌تردید مسئولیت این مصیبت عظما و حوادث دیگر در مراسم حج بر عهده دولت پادشاهی عربستان سعودی است و مسئولان این کشور باید در مقابل افکار عمومی و ماتم‌زده مسلمانان جهان، بدور از هر گونه فرافکنی، پاسخگو باشند.

5 مفقود ایرانی حادثه منا زنده هستند

پنج مفقود ایرانی حادثه منا زنده پیدا شدند.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، دو نفر از زائران مفقودی حادثه منا به کاروان های خود برگشتند و دو نفر از آنان نیز مجروح هستند و در بیمارستان های سعودی پیدا شدند، همچنین یک زائر که در فهرست فوتی ها بود امروز به کاروان خود بازگشت.

محمدمهدی اکبرزاده تهمتن از کاروان 30028 و هاجر قاسمی از کاروان 12012 که پیشتر نام آن‌ها در فهرست مفقودان حادثه منا بود، امروز به کاروان های خود برگشتند.

همچنین محسن فلاحی از کاروان 13077 و صفر جان بزرگی از کاروان 29012 نیز که در میان مفقودان حادثه منا بودند در حال حاضر در بیمارستان های سعودی بستری و تحت درمان هستند.در ضمن انامحمد کر از کاروان 38002 که تا امروز در فهرست جان باختگان حادثه بود، امروز به کاروان خود برگشت.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز