تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

مقبرة الشعرای تبریز، تنها قبرستان ادبی جهان

برای تکریم زبان و ادبیات ترکی نیز باید در تقویم ایران، یک روز انتخاب شود
کد خبر: ۳۰۷۰۹
شخصیت شهریار، به عنوان شاعری ترک زبان همواره در داخل و خارج از مرزهای کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است،  این امر سبب شده که سالروز درگذشت این شاعر بزرگ بنا به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شود.  

وسعت و عمق معنای اشعار شهریار سبب شده است که صاحب نظران اشعار او را هم تراز با شاعران بزرگی مانند مولانا بدانند؛ زیرا اشعار  او محدود به قافیه و ردیف نیست و سرشار از مفاهیم عارفانه و قرآنی است. 

سید قاسم ناظمی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی- با بیان اهمیت گرامیداشت این روز، از اجرای 50 برنامه فرهنگی هنری در این استان خبر داد. وی گفت: 

کارگاه های تولید آثار هنری و ادبی، رونمایی، معرفی و نقد کتاب‌های تازه تألیف شده در حوزه ادبیات فارسی و ترکی، جلسات شهریار پژوهی، کارگاه تولید آثار هنری و تجسمی، برگزاری وبینارهای علمی در دانشگاه های استان در این رابطه و گفتگوهای زنده با برخی شهریار پژوهان در روسیه، آذربایجان و ترکیه برخی از عناوین این برنامه‌هاست.

 وی همچنین از برگزاری مراسم ترویجی فرهنگی در سنگ فرش مقبرةالشعراء با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عصر 26 شهریورماه خبر داد و افزود: 27 شهریور ماه نیز مقبر‌ة‌الشعراء پذیرای تمامی گروه‌های مردمی و مسئولین جهت گلباران و ادای احترام به شخصیت بزرگ شهریار خواهد بود.

ناظمی در پاسخ به بعضی شبهات در رابطه با چرایی نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام شهریار، پاسخ داد: شهریار ضمن آن که منافاتی با شعر و ادب فارسی ندارد، بلکه می‌توان ادعا کرد که تنها شهریار است که در قواره این روز ظاهر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: برای تکریم زبان و ادبیات ترکی نیز باید در تقویم ایران، یک روز انتخاب شود، در این خصوص اقدامات و بررسی هایی انجام خواهیم داد تا روزی را به نحو احسن انتخاب کنیم.

وی با بیان این که مقبرة‌الشعراء تنها قبرستان ادبی جهان است، ادامه داد: اینجا بیش از 400 عارف و شاعر نامدار مدفون شده اند که باید با بودجه های ملی و نه استانی و قطره چکانی آن را به نحو احسن به اتمام برسانیم، به یاری خدا بعد از استقرار دولت و شهردار جدید اقدامات اساسی در این رابطه انجام خواهد یافت، البته پیش تر 10 میلیارد تومان اختصاص یافته بود.

ناظمی ادامه داد: یکی از معایب بازسازی این مجموعه ورود همزمان چندین دستگاه و سازمان بود که باعث شد که معماری چندگانه در فضای مقبرة‌الشعراء حاکم شود، البته این نقد به معنای زیر سوال بردن اقدامات شهرداری نیست، بلکه باید از ابتدا تصمیمات اساسی در این رابطه اتخاذ می شد. 

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز