تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

قیمت خودرو امروز 13 آذر 1400| خودرو گران شد؟

افزایش قیمت خودروی صفر داخلی همچنان وجود دارد. اما آیا این افزایش قیمت‌ در بازار موقتی است؟ برای آگاهی از قیمت خودرو گزارش زیر را بخوانید.
کد خبر: ۳۵۸۱۰

قیمت خودرو امروز 13 آذر 1400| خودرو گران شد؟

قیمت خودرو درحال‌حاضر نوسان جزئی دارند. قیمت خودرو به شکل محسوسی کاهشی بوده است. میزان قیمت خودرو به قیمت دلار بستگی دارد. قیمت خودرو در 2 هفته اخیر کاهش بیشتری داشته است.قیمت خودرو در آینده چه می شود.

 

قیمت خودرو‌های داخلی در ایران به شرح زیر است:



قیمت پراید ۱۱۱ در بازار در نرخ ۱۷۱ میلیون تومان است. پراید ۱۳۱ با نرخ ۱۵۳میلیون تومان به فروش می‌رسد.



قیمت خودرو‌های پرطرفدار

قیمت خودرو تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ با نرخ ۱۸۶ میلیون تومان معامله می‌شود.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۶۴ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ پنج در قیمت ۳۰۵ میلیون در بازار موجود است.


قیمت خودرو امروز 13 آذر 1400| خودرو گران شد؟

کدام خودرو‌ها به بورس می‌روند؟

رئیس سازمان بورس گفته است: بخشی از خودرو‌های تولیدی خودروسازان مثل خودرو‌های لوکس مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند و در حال پیگیری هستیم تا وارد بورس کالا شوند.

به گفته او، خودرو‌هایی که مصرف‌کننده عمومی بیشتری داشته باشند با مکانیزمی که در ستاد تنظیم بازار تصویب شده، عرضه می‌شوند.

البته به گفته عشقی تصمیم‌گیری در این مورد در نهایت بر عهده ستاد تنظیم بازار است، اما بر اساس شنیده‌های او طرح تصویب می‌شود.

 

قیمت خودرو تحت تاثیر چیست؟

وزیر صمت در حالی وعده کاهش قیمت خودرو در بازار را داده است که کارشناسان معتقدند کاهش قیمت نیازمند شروطی از جمله اصلاح یا حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش تیراژ تولید است.

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری مانند زمانی است که شما یک بنگاه دارید و برای تولید محصولات خود به یک قیمت تمام شده ای می رسید و به شما می‌گویند این محصولی که تولید کرده اید صرف نظر از این‌که قیمت تمام شده شما چه هست باید به قیمتی که ما می گوییم بفروشید.

وی در ادامه افزود: آنچه که اتفاق می افتد این است که به تولیدکننده اجازه نمی دهند محصول خود را سودده به بازار عرضه کند و این اتفاق صدمات زیادی از لحاظ نقدینگی به تولیدکننده وارد می کند.

کریمی سنجری در ادامه افزود: قیمت گذاری دستوری، شرکت های خودروساز را از تحقیق و توسعه دور کرده و زیان انباشته به آنها تحمیل کرده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: قیمت گذاری دستوری باید حذف شود و بنده در اظهارات مقامات دولتی وعده هایی می بینم که اگر این وعده ها بخواهد محقق شود حتما باید قیمت گذاری دستوری برداشته شود و پیش نیاز تحقق وعده های دولتمردان این است که سیاست مداخله دولت در بخشی از اقتصاد باید از میان برداشته شود و اگر قیمت گذاری دستوری برداشته نشود تحقق وعده های دولت به‌نظر غیرعملیاتی خواهد شد.

 

سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو نیز در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری دستوری تاکنون چه آسیب هایی به صنعت خودرو وارد کرده است، گفت: ملاحظات حاکی از آن است که قیمت گذاری دستوری بیشتر بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: قیمت گذاری دستوری بیشتر به مصرف کنندگان آسیب وارد کرده است و مشتریان واقعی در حال حاضر با قیمت های گزاف خودرو را خریداری می کنند و افرادی که واسطه و دلال هستند و نمایشگاه داران که مالیاتی نیز نمی پردازند، بیشتر از خرید و فروش خودرو سود می برند.

زنگنه با ابراز مخالفت در حوزه قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو؛ گفت: بنده در عین حال که مخالف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی هستم موافق خصوصی سازی صنعت خودرو نیز هستم و به نظر بنده صنعت خودروسازی ایران باید با همکاری با شرکت های خارجی در تولید خودروهای روز دنیا تیراژ خود را افزایش دهند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز