تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
اخبار اقتصادی|خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بار دیگر از وزیر صمت درخواست کرده است همکاری‌های لازم برای عرضه خودرو در بورس کالا صورت بگیرد.
کد خبر: ۳۶۶۱۷

خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

 رئیس سازمان بورس بار دیگر بر عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده است اما، آیا امکان این عرضه وجود دارد؟ با توجه به اینکه این طرح قبلا هم مطرح شده بود، موانع اجرایی آن چیست؟

مجید عشقی، با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری دستوری گفت: شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که روی دارایی‌های فیزیکی مخصوصا مواد اولیه کارخانه‌ها حساسیت وجود دارد. فضای بورس کالا به شکلی است که محصول به دست تولید کننده می‌رسد و فضای رقابتی برای قیمت‌گذاری وجود دارد.

او ادامه داد: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، در رابطه با عرضه‌ خودرو است که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست، ما آمادگی کامل داریم که این موضوع را به سرانجام برسانیم.

اگر عملی شود، طرح خوبی است

با توحه به صحبت‌های امروز رئیس سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا، برخی از کارشناسان بازار سهام عقیده دارند اگر این اتفاق رخ دهد خبر خوب و با اثرگذاری مثبت است.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه بحث عرضه خودرو در بورس کالا موضوع تازه‌ای نیست توضیح داد: اگر این اتفاق رخ دهد طبیعتا در قیمت محصولات خودرویی و نماد خودرو اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بورس کالا خریداران و فعالان خاصی وجود دارد، ادامه داد: برای بورس کالا تبدیل معاملات فیزیکی به معاملات اوراق بهادار به دلیل وجود خریداران خاص و شرکت‌های محدود کار نسبتا آسانی بود. اما اگر خودرو وارد بورس کالا شود حجم زیادی از خریداران وارد بورس کالا می‌شوند و شرایط را متفاوت می‌کند.

به اعتقاد او، این مساله تا حد زیادی به نفع نمادهای خودرویی خواهد بود اما برای اجرایی شدن طرح، باید ساز و کار مناسبی تدوین شود تا امکان تحقق آن وجود داشته باشد.

تا مرحله اجرا فاصله دارد

پیام الیاس‌کردی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره  گفت: در حالت کلی خرید و فروش خودروی صفر در بازار امروز ما مشکلات زیادی دارد. اما با توجه به شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد.

به گفته او عرضه خودرو در بورس کالا تا مرحله اجرایی فاصله زیادی دارد.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز