تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
مشروح/ روحانی در مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع):

اسلام شمشیر دارد اما جز در ضرورت از این شمشیر استفاده نمی‌کند

رئیس‌جمهور گفت: اسلام شمشیر دارد اما جز در ضرورت از این شمشیر استفاده نمی‌کند، شمشیر در نیام می‌ماند و با منطق با جهان حرف می‌زند.
کد خبر: ۳۷۳
اخبار معاصر: حجت الاسلام حسن روحانی در ششمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان و حاضرین در جلسه گفت: برای این کنفرانس در رسیدن به اهداف پیش رو آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: امروز این اجلاس در یک شرایط بسیار حساس در جهان اسلام و شرایطی که برای همه مسلمانان ناگوار است، برگزار می‌شود. این مشکلات شامل طایفه‌گرایی، اختلاف، فرقه گرایی، خشونت، افراطی‌گری و کشتار و آوارگی مسلمانان به‌ویژه در منطقه خاورمیانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان ادیان الهی و به‌ویژه دین مبین اسلام، در پی این تفکر بودند که اساساً دوران دین به سر آمده است، اظهار داشت: آنها به فکر دین زدایی بودند. غرب می‌گفت: "دین واپسگرایی و ارتجاع است" و شرق می‌گفت: "دین تخدیرکننده جامعه و نسل جوان است".

روحانی ادامه داد: شرق و غرب هر دو یک هدف را دنبال می‌کردند و آن اینکه دین دینِ ضداستعمار، ضد استبداد و دینی که به‌وجود آورنده قدرت بزرگ جامعه، استقامت، مقاومت و اخلاق است، مانع اهداف مادی‌شان است و تلقی‌شان از دین این بود.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب بزرگ اسلامی به‌رهبری امام راحل بر این توهم که دوران دین پایان یافته است، خط بطلان کشید، گفت: انقلاب اسلامی ایران بر این تفکر که دین تنها عبادت، مناسک و برنامه زندگی فردی است و از دنیای سیاست و مدیریت فاصله دارد، خط بطلان کشید.

رئیس جمهور تصریح کرد: انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کرد که دین بزرگترین قدرت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که توان مدیریت و اداره جامعه را دارد و می‌تواند همزمان با استبداد، استعمار و استثمار بجنگد و مبارزه کند و بدون تکیه بر شرق علیه غرب و یا بدون تکیه بر غرب علیه شرق و با تکیه بر ایمان یک ملت و امت در برابر همه قدرت‌های شرق و غرب می‌تواند بایستد و پیروز شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در اواسط قرن گذشته که در آغاز به‌صورت نهضت اسلامی کار خود را آغاز کرد و پس از 16 سال مبارزه به پیروزی رسید، پرچم احیای دین در سراسر جهان را برافراشت، گفت: این انقلاب بود که روحی تازه به جامعه ما دمید.

وی همچنین در ادامه سخنانش به گوشه‌هایی از حرکت‌های مقاومت‌جویانه و انقلابی مسلمانان و برخی کشورها در سراسر دنیای اسلام اشاره و تصریح کرد: ایستادگی ملت بزرگ افغانستان در برابر اشغال کشورشان توسط ابرقدرت شرق دیروز، حرکت بزرگ احیای تفکر اسلامی در سراسر خاورمیانه، سرآغاز شروع اذان در مأذنه‌های آسیای مرکزی و قفقاز، حضور مردم لبنان در صحنه مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیسم، حرکت اسلامی در ترکیه، حرکت اسلامی در شمال آفریقا و بالاخره حرکت مقاومت جویانه اسلامی در سراسر دنیای اسلام موجی بود که از پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین به‌رهبری امام راحل آغاز شد و این موج همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: موج انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کرد که مرز اسلام، نه مرز خون، نه مرز نژاد و نه مرز افراط است بلکه مرز اسلام، مرز اعتقاد، ایمان و اخلاق است، لذا این الگو و این ایمان مرزهای نظامی و جغرافیایی را نمی‌شناسد.

روحانی ادامه داد: در اعماق اروپا و یا آمریکا و یا در اقصی نقاط آسیا و آفریقا، این ندای اسلام می‌تواند پیروانی مخلص داشته باشد و خواهد داشت.

وی با تأکید بر "ما صدای اسلام را از طریق صفیر گلوله به جهانیان نرساندیم" افزود: ما صدای اسلام را از طریق مأذنه‌ها، مدرسه‌‌ها، حجره‌ها و منبرها و بیانات در اجتماعات و با منطق و استدلال رساندیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما در دنیای آزادی که تک‌صدایی نیست و صداهای مختلف را می‌شنویم و گوش فرا می‌دهیم، اما قدرت گزینش بهترین‌ها را داریم و خواهیم داشت، زندگی می‌کنیم. اسلام دینی است که سرآغاز حکومتش بر پایه یک پیمان آغاز شده است.

روحانی افزود: اسلام دینی است که سرآغاز حکومتش بر پایه یک پیمان آغاز شد، پیمان عقبه سرآغاز اسلام به‌عنوان یک حکومت و حاکمیت در مدینه بود و ادامه این راه نیز با قانون و قرارداد با قبایل ادیان و مذاهب بود.

وی خاطرنشان کرد: این دین همان دینی است که با یهود و نصاری و کفار قرارداد بست و تا زمانی که آنها پای قرارداد ایستادند، پیامبر اکرم(ص) نیز پای آن قرارداد ایستاد.

رئیس جمهور تأکید کرد: اسلام درست است که دین قدرت و اقتدار است اما همزمان دین صلح، سلم و سلام است. اسلام شمشیر دارد اما جز در ضرورت از آن استفاده نمی‌کند و شمشیر در نیام می‌ماند، با منطق و استدلال با جهان و دنیا حرف می‌زند و سخن می‌گوید. مکتب اهل‌بیت(ع) مکتب تفسیر واقعی اسلام و قرآن است.

روحانی افزود: به‌خلاف کسانی که امروز قصد دارند در منطقه تفرقه بیفکنند ما هلال شیعه نداریم بلکه ما قمر اسلام و بدر اسلام را داریم. ما همه مسلمانان یک‌پارچه و متحد در برابر کفار و نفاق عالمی ایستاده‌ایم.

وی به پیوند انقلاب و اسلام اشاره کرد و گفت: امام(ره) به ما یاد داد که چگونه پیروان اهل شیعه و اهل سنت کنار یکدیگر باشند و برادرانه با یکدیگر زندگی کنند، مقام معظم رهبری نیز همواره بر اصل وحدت تکیه کرده‌اند.

رئیس جمهور، انقلاب اسلامی را یک گفتمان جدید نامید و عنوان کرد: انقلاب یک تغییر گفتمانی بود، دیروز غرب و شرق می‌خواستند و قصد داشتند به ما بگویند دوران دین به پایان رسیده است، انقلاب اسلامی این واقعیت را مبرهن ساخت که اتفاقاً عصر امروز عصر دین است، امروز روزی است که منجی انسان‌ها و نسل جوان ایمان و اخلاق است.

روحانی ادامه داد: امروز دشمن راه دیگری را آغاز کرده و زمانی که فهمید دین‌زدایی او به سنگ خورده است، مسیر انحرافی جدید را آغاز کرد که  آن مسیر تحریف واقعیت دین است، دشمن قصد دارد دین قانون، دین اخلاق، دین عطوفت و دین رحمت را تبدیل به دین خشونت و دین افراط، تفرقه و کشتار کند.

وی تأکید کرد: ما باید در برابر این انحراف و تهدید ایستادگی و مقاومت کنیم، ایران اسلامی همانند پیامبر(ص) که حاکمیت و حکمیت با اکثریت بود، اما حقوق اقلیت را در مدینه همواره حفظ می‌کرد، در این کشور نیز مبنایش اسلام و مردم سالاری است. اما حقوق اقلیت نیز در آن حفظ می‌شود و برادری میان شیعه و سنی برقرار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم ما عاشق اهل‌بیت(ع) هستند از مسلمانش، ارمنی‌اش، زرتشتی‌اش مردم ما در روز عاشورا و تاسوعا به حسین‌بن علی(ع) و یارانش احترام می‌گزارند و سر فرود می‌آورند و فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان در تاریخ این کشور وجود نداشته است.

روحانی افزود: بنابراین مکتب اهل‌بیت(ع) یعنی مکتب تفسیر راستین اسلام، قرآن است و مگر می‌توان مسلمانی را یافت که نسبت به سید شباب اهل الجنة(ع) احترام نگزارد.

وی افزود: مگر می‌توان مسلمانی را یافت که به مولای متقیان علی(ع) احترام نگزارد و مگر می‌توان مسلمانی را یافت که آینده تاریخ جهان را به مهدویت گره نزده باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما یک راه، یک هدف داریم و آن دنبال کلمه سواء است، اگر قرآن دیروز نسبت به اهل کتاب و مسلمانان این فریاد را برآورد: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاءٍ» امروز منطق ما در برابر همه جهانیان کلمه سواء است.

روحانی افزود: این کلمه یعنی صلح، همزیستی مسالمت آمیز و کلمه سواء در دنیای امروز وحدت و برابری همه مسلمانان است.

وی  ادامه داد: کلمه سواء امروز دنیای عاری از خشونت و جهان اسلام عاری از انشقاق و افتراق است، در جامعه ایرانی ما اهل سنت ما نه تنها برادرند و از حاکمیت و رهبری و قانون و قانون اساسی دفاع می‌کنند بلکه در بسیاری از بخش‌های مرزی ایران مرزبانان خوب سرزمین ما هستند. در کردستان، در بخشی از خراسان، در ترکمن صحرا، در هرمزگان و سیستان و بلوچستان بخش‌هایی از این سرزمین به‌دست برادران اهل سنت به‌خوبی حفاظت و حراست می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: دشمن می‌خواهد دین را منشأ خشونت قرار دهد و ما را از مسیر واقعی جدا کند. همه ادیان آسمانی در پی کرامت انسانی بودند و چطور شده است که امروز به نام موسی و دین یهود در فلسطین کشتار راه می‌اندازند و زنان و کودکان را به‌ناروا به مسلخ می‌برند. دین موسی و دین یهود دین اخلاق بوده است نه دین تجاوز، این انحراف بزرگ در یک دین ابراهیمی است.

روحانی ادامه داد: در فلسطین به نام دین یهود خیانت می‌کنند، در بخشی از آسیا به نام بودا انسان سوزی راه می‌اندازند و در خاورمیانه یک عده نادان و ناآگاه و مزدور به نام اسلام و جهاد، خشونت می‌کنند و مسجد و کلیسا و معبد را نابود می‌کنند. اسلام همان دینی است که به ما می‌گوید جهان اسلام و دفاع اسلام تنها برای حفاظت از مسجد نیست و اگر باید دفاع کنیم و بایستیم پرچم جهاد را به اهتزاز درمی‌آوریم.

وی افزود: هم کلیساها، هم کنیسه‌ها، هم مساجد و همه معابد و یا هر آنجا که نام خدا برده می‌شود، آنجا باید مورد دفاع قرار گیرد. اساس آیات جهاد قرآن مجید با کلمه دفاع آغاز می‌شود و اگر باید دفاع و ایستادگی و مقاومت کنیم باید از حیثیت و جان و دین و آزادی و مردم سالاری دینی در جامعه دفاع شود.

رئیس جمهور گفت: این بار سنگین مسئولیت، بر دوش همه ما است. دیروز برای احیای اسلام در برابر دین زدایی و امروز برای احیای اسلام در برابر تحریف و انحراف باید حرکت کنیم.

روحانی، دین اسلام را دین برکت برای همه انسان‌ها دانست و گفت: دین اسلام که دین عدل و اعتدال و وحدت است، دشمنان اسلام از طریق گروهک‌های تروریستی دین اسلام را دین کشتار و خشونت به تمدن‌ها معرفی می‌کنند. ما پیرو مکتب خاندان رسالتیم، همان خاندان رسالتی که در دوران ارعاب و یأس، امام سجاد(ع) در دنیای بعد از حادثه عاشورا که مدینه و مکه و کوفه را رعب و وحشت و ناامیدی فراگرفته بود، توانست با موج معنویت و اخلاق آن‌چنان حرکتی را به وجود آورد که امید را به جامعه بازگرداند و به مردم یاد دهد که همیشه باید سخن حق گفت و اگر در بدترین شرایط زمانی نتوانستیم با صراحت حرف بزنیم، باید با بیان رمز با همه سخن بگوییم.

وی ادامه داد: اگر در شرایطی که نمی‌توانستیم بگوییم: "حاکم، والی، قدرتمند، تو باید در برابر مردم تواضع و فروتنی داشته باشی و نباید در برابر مخلوقات گردن‌کشی کنی" آن‌گاه می‌توان با این دعا این حقیقت را بگویید: خدایا، اگر من در جامعه مقامی می‌یابم، به همان اندازه در نفس خودم احساس فروتنی بیشتری کنم.

رئیس جمهور گفت: دنیای امروز مشتاق اسلام معرفت و عطوفت است. دین اسلام و دین اهل‌بیت(ع) دین معنویت، حقیقت و اخلاق است که اساس بعثتش هم برای اخلاق بود.

روحانی، به قدرت جمهوری اسلامی در جهان اشاره کرد و گفت: دولت جمهوری اسلامی امروز اعلام می‌کند که قدرت ما در جهان در سایه منطق است. قدرت ما در سایه مذاکره ما است. ما قدرت‌مان را در زور بازو و در سلاح و اسلحه نمی‌بینیم. ما قدرت‌مان را در منطق و استدلال و به اهتزاز درآوردن پرچم صلح می‌بینیم.

وی افزود: آیا بمب اتم توانست برای متجاوزین صهیونیستی امنیت و ثباتی را به وجود بیاورد؟ و آیا سلاح‌های مدرن توانست امنیتی را برای کشورهای همسایه ما به وجود بیاورد که فکر کردند با بمب و هواپیما می‌توان ملت بزرگ، آزاده و مظلومی مثل یمن را زیر بمباران قرار دهند؟

رئیس جمهور تأکید کرد: قدرت امنیت را علم و دانش و وحدت و اتحاد و یگانگی و انسجام و اخلاق در جامعه به وجود می‌آورد؛ می‌خواهیم از قدرت‌مان برای صلح، ثبات و امنیت در منطقه استفاده کنیم، ما ثابت کردیم با قدرت سیاسی و با منطق قادریم در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان بنشینیم و آنها را وادار کنیم تا به حق ملت مسلمان ما سر فرود بیاورند و اعتراف کنند که این مردم از حقوق خود برای علم و فناوری هسته‌ای، برای از بین بردن تحریم و برای پایان دادن به قطعنامه‌های غلط شورای امنیت قادرند با منطق و استدلال به اهداف بلند خود دست یابند.

روحانی با اشاره به ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: این کنفرانس مبارک جمع عاشقان اهل‌بیت(ع) پیامش برای وحدت دنیای اسلام و صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان است و برای آشنایی بیشتر با معارف اهل‌بیت(ع) و نشر آن در سراسر جهان برپا شده است.

وی تأکید کرد: برای ما شیعه یمنی، شیعه عراقی، شیعه لبنانی، شیعه سوری با اهل سنت یمنی، عراقی و اهل سنت در فلسطین هیچ تفاوتی ندارد. ما برای همه صلح و امنیت و برابری و برای کل منطقه نیز خواهان توسعه هستیم.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز