تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲

خواص بی نظیر موز که از آن بی اطلاعید

موز حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است و برای کاهش وزن، هضم غذا و سلامت قلب مفید است.
کد خبر: ۳۷۵۱۲

خواص بی نظیر موز که از آن بی اطلاعید

موز یکی از خوراکی‌های فوق العاده سالم، راحت، خوشمزه و از میوه‌های تازه‌ای است که می‌توانید بخرید. به این ترتیب موز برای هر کسی که علاقه مند به تغذیه سالم است، گزینه عالی است. در حالی که موز بومی آسیای جنوب شرقی است، در آب و هوای گرم رشد می‌کند و در سراسر جهان در دسترس است. نوع کاوندیش، رایج‌ترین نوع آن در خواربارفروشی‌ها است و از سفت و سبز رنگ تا زرد، نرم و شیرین در دسترس است.

موز حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است و برای کاهش وزن، هضم غذا و سلامت قلب مفید است.

۱. سرشار از مواد مغذی

یک موز با اندازه ۱۲۶ گرم حاوی مقدار مناسبی فیبر و آنتی اکسیدان است و حدود ۱۱۲ کالری دارد و منحصرا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. پروتئین کمی دارد و چربی ندارد.

کربوهیدرات‌های موجود در موز سبز و نارس بیشتر به شکل نشاسته و نشاسته مقاوم هستند، نوعی فیبر غیر قابل هضم که به زودی به آن خواهیم رسید. با رسیدن میوه، طعم آن شیرین‌تر می‌شود در حالی که محتوای فیبر آن کاهش می‌یابد.


۲. بهبود سطح قند خون

موز سرشار از فیبر محلول است. در طول هضم، فیبر محلول در مایع حل می‌شود و به شکل ژل در می‌آید. این چیزی است که به موز بافت اسفنجی می‌دهد.

۳. کمک به سلامت گوارش

فیبر غذایی با بسیاری از فواید سلامتی از جمله بهبود هضم مرتبط است. یک موز متوسط ​​حدود ۳ گرم فیبر دارد. نشاسته مقاوم، نوع فیبر موجود در موز نارس، یک پری بیوتیک است. پری بیوتیک‌ها از هضم فرار می‌کنند و به روده بزرگ شما ختم می‌شوند، جایی که تبدیل به غذای باکتری‌های مفید روده می‌شوند.

علاوه بر این، پکتین فیبری که هم در موز رسیده و هم در موز نارس یافت می‌شود، به جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع کمک می‌کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پکتین ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.

۴. کمک به کاهش وزن

این میوه محبوب چندین ویژگی دارد که می‌تواند آن را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کند. اول اینکه موز کالری نسبتا کمی دارد. یک موز متوسط ​​کمی بیش از ۱۰۰ کالری دارد، اما مغذی و سیرکننده است. خوردن فیبر بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها بارها با کاهش وزن مرتبط است.

علاوه بر این، موز نارس مملو از نشاسته مقاوم است، بنابراین سیر کننده بوده و اشتهای شما را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید موز نارس را در رژیم غذایی خود بگنجانید، سعی کنید از آن به صورت چند وعده استفاده کنید.

موز نارس همچنین حاوی نشاسته مقاوم است که توسط بدن شما هضم نمی‌شود. این دو نوع فیبر با هم ممکن است سطح قند خون شما را بعد از غذا تعدیل کند. به علاوه، آنها ممکن است با کاهش سرعت تخلیه معده به تنظیم اشتهای شما کمک کنند. این بدان معناست که با وجود محتوای کربوهیدرات بالاتر، موز باعث افزایش شدید سطح قند خون در افراد سالم نمی‌شود. با این حال افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از موز لذت ببرند، توصیه نمی‌شود که یک وعده سنگین از موز میل کنند.

۵. مراقبت از قلب

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب، به ویژه مدیریت فشار خون حیاتی است. علی‌رغم اهمیت آن، افراد کمی پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. به راحتی، موز منبع عالی پتاسیم است، با یک موز متوسط ​​(۱۲۶ گرم) می‌توانید پتاسیم مورد نیاز خود را تامین کنید.

یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. به‌علاوه، طبق تحقیقات افرادی که مقدار زیادی پتاسیم مصرف می‌کنند تا ۲۷ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

علاوه بر این، موز حاوی ۸ درصد منیزیم است، ماده معدنی دیگری که برای سلامت قلب مهم است. کمبود منیزیم ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی، فشار خون بالا و سطوح بالای چربی در خون مرتبط باشد. به این ترتیب، ضروری است که به اندازه کافی از این ماده معدنی از رژیم غذایی یا مکمل های خود استفاده کنید.

۶. سرشار از آنتی اکسیدان

میوه‌ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان‌های رژیمی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

موزها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله فلاونوئیدها و آمین‌ها هستند.


این آنتی اکسیدان‌ها با بسیاری از مزایای سلامتی، مانند کاهش خطر بیماری قلبی و بیماری‌های دژنراتیو مرتبط هستند.

موز نه تنها فوق‌العاده سالم است، بلکه یکی از راحت‌ترین میان وعده‌ها است.حتی می‌توانید آنها را به جای شکر در پخت و پز خود استفاده کنید.

این میوه لذیذ به لطف فیبر و محتوای آنتی اکسیدانی خود هضم و سلامت قلب شما را تقویت می‌کند.

موز رسیده و زرد می‌تواند شیرینی مورد نیاز بدن شما را تامین کند و به سلامت شما کمک کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز