تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

جلاد کنکور، نابودگر استعدادها

كوتاه اما بى گمان علمى و كارشناسى گفته مى شود كه يكى از مهم ترين قاتلان استعدادهاى كشور سد كنكور است. جلادى كه با كشتن بى رحمانه استعدادها، باعث عقب ماندگى كشور و نااميدى افراد مى شود.
کد خبر: ۳۷۷۸۴

جلاد کنکور، نابودگر استعدادها

بهتر است بدانيم در بسيارى كشورهاى دنيا، سخت گيرى بعد از ورود به دانشگاه است و افراد مى دانند، انتخاب رشته اگر بر مبناى علاقه، توانايى و استعدادشان نباشد در قبولى دروس حتما در مى مانند و عمر و پول خود را تلف كرده اند و به همين دليل در انتخاب رشته، بسيار سعى و دقت مى كنند.
ولی در ايران كنكور مانع بزرگى در انتخاب رشته بر مبناى علاقه و استعداد است و در كارى كه انسان علاقه نداشته باشد نتيجه مشخص است.
بر خلاف آنچه که انتظار می رود نظام آموزش عالی به جای اینکه مسیر بهبودی پیدا کند، به سبب ماهیت دروازه ورودی آن یعنی کنکور، نه تنها بهبود نمی یابد بلکه مسیر به شدت ناکارآمدی پیدا کرده است. به این ترتیب، کنکور یک رکن اصلی در ساختار کلان آموزش عالی کشور است که در تار و پود این ساختار، یک نقش منفی و در همان حال یک نقش فراگیر داشته است. کنکور که از نظر شکلی حکم یک گذرگاه ورودی دانش آموزان با استعداد را به دانشگاه های کشور داشته است، از نظر فحوایی و عملکردی، حکم یک مانع (سد) بزرگ در مسیر کارآمدی آموزش عالی کشور را داشته است.
افزون بر موارد بالا، سد کنکور به بی عدالتی در جامعه دامن می زند دقیقا همان جایی که بهترین استعدادهای کشور را عمدتا به سمت و سوی رشته های تخصصی پول ساز همانند تخصص های پزشکی سوق داده است. از دیرباز تخصص های مهندسی و پزشکی جزو جذاب ترین رشته های دانشگاهی بوده است و در حدود یک قرن از نظام آموزش عالی کشور، بهترین و باهوش ترین دانش آموزان را به خود جذب کرده اند. ولی امروزه می بینیم که متناسب با رشد تخصص های پزشکی و مهندسی، یک جامعه بیمار و افسرده و شهرهایی آلوده و و ناپایدار داریم که این وضعیت، محصول عملکرد یکجانبه همین تخصص ها بوده است. پس کنکور نتوانسته در ظرف توسعه پایدار به گونه ای عمل کند که با کمک بهترین استعدادها یک جامعه بالنده و شکوفا، پایدار و عدالت محور پدید بیاوریم. شایسته است در این حوزه به شدت بازنگری کنیم. بیایید سد كنكور را بشکنیم.

داریوش کشاورز

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز