تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با «معاصر»:

دولت بسترهای ورود بخش خصوصی به ساخت مسکن ملی را فراهم کند

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به ثبت نام های انجام شده در خصوص ساخت مسکن ملی، گفت: هیچ دولتی نمی تواند به تنهایی مسکن تولید کند و دولت برای تولید مسکن باید با بخش خصوصی وارد همکاری شود.
کد خبر: ۳۸۹۳۵

دولت بسترهای ورود بخش خصوصی به ساخت مسکن ملی را فراهم کند

بیت اله ستاریان در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: در طول بیش از 4 دهه پس از انقلاب، حتی در دوره ساخت مسکن مهر طبق آماری که خود دولت اعلام کرده، دولت ها سهمی بیش از 7 درصد نداشته است و بالاترین سهم مشارکت دولت در یک مقطعی 7 درصد بوده که در مابقی سال ها به 5 و حتی 4 درصد رسید.

وی با بیان اینکه در سایر کشورها حتی کشورهای توسعه یافته نیز دولت ها بیش از این سهمی در بخش ساخت مسکن ندارند، ادامه داد: ساخت مسکن در دنیا در اختیار بخش خصوصی است و اساسا دولت بودجه ساخت مسکن را ندارد و همین که بتواند خدمات  زیرساختی و فضاهای جانبی و شهری واحدهای مسکونی را که توسط بخش خصوصی تولید می شود، مدیریت کند، شاهکار بزرگی را انجام داده است و بیش از این توان تامین بودجه را ندارد.

ستاریان تاکید کرد: پس قدر مسلم دولت نمی تواند نیاز کشور به ساخت سالانه بیش از یک میلیون مسکن را پوشش دهد و در خوشبینانه ترین حالت می تواند به طور میانگین حداکثر 60 هزار واحد مسکن در سال را بسازد و برعهده بگیرد و مابقی این تعداد را باید برای ورود بخش خصوصی به عرصه تولید مسکن بسترسازی کند.

ابزارهای لازم برای مشارکت بخش خصوصی

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این بسترسازی باید در تمام حوزه ها صورت بگیرد، بیان کرد: به این معنا که دولت صرفا به ارائه زمین بسنده نکند و برای تامین مصالح، تکنولوژی، ماشین آلات و سایر بسترهای مورد نیاز چاره اندیشی کند تا بخش خصوصی بتواند به موقع به این بسترها دسترسی پیدا کند.

ستاریان همچنین تامین مالی ساخت مسکن به دست بخش خصوصی را از سوی دولت الزامی دانست و گفت: دولت باید به سرعت ابزارهای مالی را طراحی و مشکلات مربوط به قوانین آن را رفع کند. این ابزارهای مالی به یقین باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا بتوانند به تولید مسکن بپردازند، در غیر این صورت برای بخش خصوصی مقدور نیست که تنها با ارائه زمین و حتی مصالح ساختمانی مسکن در تیراژ انبوه بسازند.

چالش های ساخت مسکن در بافت فرسوده

ستاریان همچنین با اشاره به برخی پیشنهادها درباره ساخت مسکن در بافت های فرسوده عنوان کرد: ساخت مسکن در بافت های فرسوده بسیار دشوار است؛ به لحاظ اینکه این بافت ها با مشکلات حقوقی، قانونی و مالکیت مواجهند و باید ابتدا تمامی این مسائل برطرف شود تا در نهایت حداکثر 150 هزار واحد در این بافت ها ساخته شود که البته آن هم به معنی بازسازی یعنی تخریب و نوسازی است و عملا مسکن اضافه تولید نخواهد شد.

مکانیابی ساخت مسکن انجام نشده است

وی اضافه کرد: در عین حال اگر بخواهیم مکانیابی برای ساخت مسکن را انجام دهیم، به مطالعات عمیقی نیاز دارد که هنوز این مطالعات در کشور انجام نشده است. لذا دولت هیچ جایگاهی ندارد اگر بگوید که قصد دارد طی 10 سال آینده 10 میلیون واحد مسکونی بسازد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه هیچ سازمان عریض و طویلی مکانیابی برای ساخت مسکن را انجام نداده است، تصریح کرد: در مطالعات مکانیابی ما همه جوانب اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حمل ونقل را باید در نظر بگیریم که تمام این بخش ها به مطالعات وسیعی نیاز دارد و باید درباره آنها تصمیم سازی شود و سپس یک سازمان و نهاد مشخص، مدیریت راهبردی آن را برعهده بگیرد.

ستاریان ادامه داد: متاسفانه چنین سازمان و نهادی وجود ندارد که حتی درصورت تصویب ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در شورای عالی شهرسازی و معماری، مطالعات و مدیریت راهبردی درخصوص آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه مسکن ماحصل زنجیره صنایع تولیدی است، خاطرنشان کرد: در صورتی که هر کدام از حلقه های این زنجیره کار نکند، مسکن ساخته نخواهد شد. این زنجیره تولید از سنگ آهن گرفته تا مواد پتروشیمی و کابل سیم و... را در برمی گیرد و باید بسترسازی شود که تمام این حلقه ها با هم کار کنند. لذا یک مجموعه اقتصاددان هم باید ساخت و تولید مسکن را در کشور پایش و رصد و برای آن برنامه ریزی کنند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز