تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۵.۷۹°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «معاصر»:

گرانی کالاها در پی ممنوعیت واردات و محدودیت تولید داخلی

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات و محدودیت تولید در داخل کشور منجر به افزایش روزافزون قیمت کالاهایی نظیر خودرو، مسکن، لوازم خانگی، برنج و... در کشور شده است، گفت: افزایش قیمت این کالاها نشان می دهد که اعتمادی به ماندگاری کاهش نرخ دلار در کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۳۹۳۷۷

گرانی کالاها در پی ممنوعیت واردات و محدودیت تولید داخلی

یک کارشناس اقتصادی درخصوص دلایل کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر گفت: نرخ ارز در کشور ما متاثر از موضوع توافقات برجام است. مگر می شود درآمدهای ارزی یک کشور محدود و بلوکه شده باشد و سوداگری در کشور رونق گرفته باشد و رابطه پولی ملی و نرخ ارز آن به هم نخورده باشد و همه این مسائل به ضرر ایران و تقویت دلار نسبت به ریال است.


آلبرت بغزیان در گفت و گو با «معاصر» با تاکید بر اینکه هر چه از سمت توافقات برجام دورتر شویم، نرخ ارز به طور مسلم به دلیل محدودیت ها افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: اما اینکه تا چه اندازه نرخ ارز رشد پیدا کند، واقعیت آن است که امروز هم کسی گمان نمی کرد که نرخ دلار از 7 تومان به 30 هزار تومان برسد.


کاهش نرخ دلار با توافقات برجام


وی ادامه داد: نرخ دلار به هر عددی که برسد و از آن طرف ما هر چه به توافقات نزدیکتر شویم، این نرخ کاهش پیدا می کند. انتظاراتی شکل می گیرد مبنی بر اینکه درآمدهای ارزی افزایش می یابد و دولت ارز را وارد و تبدیل به ریال می کند که به طور مسلم با افزایش ارز نرخ آن کاهش می یابد، اما اینکه تا چه اندازه دولت اراده و عزم داشته باشد که این نرخ را کاهش دهد، به بانک مرکزی برمی گردد.


بغزیان افزود: اینطور نیست که بگوییم بازار نرخ دلار را کاهش خواهد داد، چون اگر بازار می خواست نرخ دلار را کاهش دهد، در حال حاضر با کاهش نرخ ارز باید شاهد کاهش قیمت کالاها هم می بودیم. اما وقتی ممنوعیت واردات و محدودیت تولید در داخل کشور وجود دارد، به طور مسلم خودرو، مسکن، لوازم خانگی، برنج و... نیز افزایش می یابد. بنابراین عدم کاهش قیمت این کالاها نشان می دهد که اعتمادی به ماندگاری این کاهش نرخ دلار در کشور وجود ندارد.


این اقتصاددان با تاکید بر اینکه اگر نرخ ارز در یک قیمت تثبیت شود و در جامعه نسبت به این تثبیت اطمینان حاصل شود، در آن صورت شروع به کاهش قیمت ها در کشور خواهند کرد، ادامه داد: اما امروز ما با ممنوعیت واردات مواجه هستیم. یعنی شما امروز اگر بخواهید با همین نرخ ارز ماشین کره ای وارد کنید، بسیار ارزانتر از آن نرخی است که در بازار ما وجود دارد. این نشان می دهد که علاوه بر نرخ ارز، خود ممنوعیت ها نیز قیمت ها را بالا برده است.


وی اظهار داشت: این موارد در کنار هم قرار می گیرند و اگر قرار است نرخ دلار کاهش پیدا کند، از آن طرف باید فکری برای بخش خارجی و واردات کنیم. مسلما می شود مطمئن بود که به سمت توافق رفتن، مصادف با کاهش نرخ ارز در کشور خواهد بود و دور شدن از آن افزایش نرخ ارز را به همراه دارد که ممکن است بلافاصله و یا با یک تاملی در این زمینه همراه شود.


گرانی ها ناشی از تحریم ها و مسائل داخلی است


این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اثرات برجام بر اقتصاد داخلی گفت: به طور مسلم و بدون شک عدم توافق یا درواقع تحریم ها به اقتصاد کشور لطمه می زند.
وی ادامه داد: به هر حال درآمدهای ارزی ما و افزایش نرخ ارز 4 هزار تومان به 30 هزار تومان، پراید 200 میلیون تومانی، برنج 100 هزار تومانی اینها همه متاثر از یکسری مسائل ناشی از تحریم ها است و یکسری نیز مربوط به مسائل داخلی از قبیل احتکارها، سوءاستفاده ها، رانت ها، بی انصافی ها و بهم ریختگی اخلاق کسب و کار است.
بغزیان با یادآوری این که به طور مسلم تحریم ها و بلوکه شدن دارایی ها هیچ گاه نمی تواند یک اقتصاد را بسازد و درواقع اقتصاد را تخریب می کند، بیان کرد: شکی نیست که توافقات می تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد و نمی توانیم بگوییم که شرایط قبل از توافق و بعد از توافق برای اقتصاد کشور یکسان است. اما باید دید که چگونه باید به این شرایط دست پیدا کنیم و در شرایط توافق و برقراری مجدد ارتباطات، چقدر عزم و اراده برای استفاده از آن شرایط را داریم و باید بیشتر بر این موضوع تاکید شود.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین به یقین توافقات خوب است، اما مهم این است که چه کمکی به ادامه مسیر می کند. هیچ فرمولی نمی تواند تاثیر مثبت توافق و برداشته شدن تحریم ها را منکر شود.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز