تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با «معاصر» خبر داد:

زنگ ارزانی مسکن با برجام

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران پیش بینی کرد که با احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، حباب قیمت مسکن در شهرهای بزرگ حداقل تا 20 درصد بشکند و حتی در واحدهای مسکونی بزرگ متراژ تا 30 درصد شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.
کد خبر: ۳۹۸۱۶

کاهش 30 درصدی قیمت واحدهای بزرگ متراژ با احیای برجام


نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره وضعیت بازار مسکن در سال 1401 گفت: در سال آینده چه مذاکرات وین به سرانجام برسد و چه این توافقات محقق نشود، درمجموع وضعیت سال آینده را به سمت و سویی می بینم که حباب قیمت مسکن تا حدودی شکسته شود.


حسام عقبایی در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب ادامه داد: در هرصورت امروز قدرت خرید مردم پایین آمده و رشد قیمت مسکن نیز به صورت نامتعارف و غیرمنطقی بوده و حباب بسیار برجسته ای در بازار مسکن تنیده شده است. قاعدتا تا وقتی که این حباب نشکند، قدرت خرید مردم متناسب با رشد قیمت ها نیست و باید به قیمت واقعی و حقیقی نزدیکتر شود.


وی اضافه کرد: اما اگر مذاکرات برجام به توافق نزدیک شود و توافقات برجام سر بگیرد، هرچند نمی توان گفت که قیمت مسکن ارزان می شود اما قاعدتا حباب قیمت مسکن در شهرهای بزرگ حداقل تا 20 درصد می شکند و حتی در واحدهای مسکونی بزرگ متراژ تا 30 درصد شاهد کاهش قیمت مسکن را شاهد باشیم.


عقبایی در خصوص دلیل این امر تشریح کرد: با احیای برجام رونق اقتصادی در کشور شکل می گیرد و سیاست های دولت با رفع تحریم ها تقویت می شود. البته این امر بیشتر جنبه اقتصادی دارد و مربوط به آزادسازی پول ها و ارزهای بلوکه شده است و در عین حال صادرات نفت ما افزایش می یابد و بودجه های اختصاصی داده شده به حوزه های عمرانی به خصوص بخش مسکن افزایش پیدا می کند.


اصلاح سیاست های پولی و بانکی برای رونق مسکن


وی ادامه داد: در عین حال وعده دولت سیزدهم برای تولید 4 میلیون واحد مسکونی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و کمک می کند به اینکه توازن بین عرضه و تقاضا شکل بگیرد. هرچند ممکن است در سال 1401 همه این موارد به تحقق نپیوندد، اما خود این موضوع کمک می کند که ما شاهد میزان معاملات بیشتر و همینطور کاهش نسبی قیمت ها و رونق بیشتر بازار مسکن باشیم.
عقبایی همچنین با بیان اینکه ما به اصلاح سیاست های پولی و بانکی نیاز داریم تاکید کرد: اصلاح سیاست های پولی و بانکی می تواند تزریق نقدینگی بیشتری به انبوه سازان و تولیدکنندگان بکند. در عین حال تزریق نقدینگی با مبالغ بیشتر، بازپرداخت طولانی مدت و سود کمتر به متقاضیان واحدهای مسکونی، می تواند به رشد میزان معاملات، شکسته شدن قیمت ها و همینطور ایجاد یک بازار رقابتی کمک کند.


وضعیت بازار مسکن در سال 1400


این فعال صنفی همچنین درباره وضعیت بازار مسکن در سال جاری گفت: درمجموع در سال 1400 بازار مسکن یک وضعیت رکودی را طی کرد و در پاییز 1400 به دلیل وقوع انتخابات دولت جدید تاحدودی شاهد رشد معاملات مسکن بودیم.


به گفته عقبایی بسیاری از افرادی که منتظر بودند تا با تغییر دولت تغییرات و تحولاتی در بازار مسکن به وجود بیاید و بعد معاملات خود را انجام دهند؛ تقریبا از تابستان بازار تحریک شد و گروهی از خریداران جدید در پاییز وارد بازار مسکن شدند و وضعیت معاملات در پاییز امسال تاحدودی بهبود یافت.


وی ادامه داد: اما در فصل زمستان که در سومین ماه آن به سر می بریم، دوباره وضعیت معاملات مسکن مجددا رکود قبل از پاییز را به خود گرفته و البته قیمت ها چندان کاهشی نبوده و همان روند تقریبا ثبات نسبی بر قیمت ها حاکم است.


ثبات نسبی توام با رکود در بازار مسکن تا آخر اسفند


نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران یادآور شد: اگر قرار بود رشدی در معاملات اتفاق بیفتد، در بهمن ماه باید این رشد اتفاق می افتاد و پیش بینی ما این است که در روزهای باقی مانده از سال که مردم درگیر شب عید خواهند بود، با یک ثبات نسبی و توام با رکود در بازار مسکن مواجه باشیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز