تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
سبزترین کشورهای جهان

ایران در رتبه مناسبی قرار ندارد!

بر اساس شاخص عملکرد زیست محیطی 2020 (EPI) که شامل 32 شاخص کلیدی پایداری است تمام 180 کشور رتبه‌بندی شده‌اند. امتیازات EPI توجه به آخرین داده‌ها در مورد موارد حیاتی مانند کیفیت هوا و آب، مدیریت زباله، انتشار CO2 و سایر عوامل بهداشت عمومی قرار دارد. درواقع این یافته‌ها به «سلامت محیطی و سرزندگی اکوسیستم» یک کشور اشاره دارد.
کد خبر: ۴۰۸۶۹

ایران رتبه مناسبی قرار ندارد!

به گفته محققان دانشگاه‌های ییل و کلمبیا که هر دو سال یک بار کشورهای جهان را از نظر دوستی با محیط زیست رتبه‌بندی می‌کنند، ده کشور برتر جهان از نظر سبزترین، هوای پاک و آگاهی به آب و هوا، همگی در اروپا قرار دارند. در این‌جا 21 کشور برتر که به‌عنوان سبزترین کشور در سال 2020 شناخته شده‌اند، آورده شده است. ایران نیز در رتبه 67 را قرار دارد.

1. دانمارک
دانمارک با امتیاز کلی 82.50 سبزترین کشور جهان است. هم‌چنین با 100 امتیاز در رده منابع آب و تصفیه فاضلاب رتبه اول را به خود اختصاص داده است و هم‌چنین مقام اول را در حیات اکوسیستم دارد.

2. لوکزامبورگ
با وجود رشد جمعیت و تولید ناخالص داخلی، لوکزامبورگ به دلیل پیشرفت در زمینه جداکردن سیاست‌های زیست محیطی از عوامل تولید و رشد ، دومین کشور سبز شناخته شده است. ضمن این‌که لوکزامبورگ کوچک‌ترین و ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا از نظر سرانه است و شهروندان آن از استاندارد زندگی بالایی برخوردار هستند.

3. سوئیس
سوئیس سومین کشور سبز جهان در سال 2020 با شاخص حفاظت از محیط زیست است. اقدامات مختلفی را برای اطمینان از تمیز نگه‌داشتن محیط زیست و در عین حال پایدار انجام داده است. راه‌اندازی پارک آلپاین یکی از اقداماتی است که انجام شد.

4. انگلستان
بریتانیا به‌عنوان چهارمین کشور سرسبز جهان شناخته می‌شود. بریتانیا کشوری است که به تأثیرات اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی بین‌المللی توجه ویژه‌ای دارد.

5. فرانسه
مشارکت نیکلا سارکوزی نقش مهمی در تبدیل شدن فرانسه به پنجمین کشور سبز جهان داشت. او قانونی را به اجرا درآورد که شرکت در ساخت کشور دوستدار محیط زیست و صرفه‌جویی در انرژی را برای تمام فرانسه اجباری کرد. علاوه بر این، فرانسه متعهد شده است که استفاده از منابع و روش‌های تولید خود را برای حفظ محیط زیست تغییر دهد .

6. اتریش
اتریش دارای شاخص عملکرد زیست محیطی 79.6 است و در رتبه ششم قرار دارد. این شاخص را با تلاش بی‌وقفه برای حفظ شرایط طبیعی محیط خود به دست آورده. از جمله اقدامات عمده اتریش، قرار دادن حفاظت از محیط زیست در دستور کار سیاست اجتماعی و اقتصادی خود است.

7. فنلاند
فنلاند با امتیاز 78.9 هفتمین کشور سرسبز جهان در سال 2020 است . در دهه 80، فنلاند به دلیل انتشار نیتروژن بالا و سایر فعالیت‌هایی که محیط زیست را تخریب می‌کرد، درگیر مشکلاتی بود، اما اینک از نظر قرار گرفتن در دسته کیفیت هوا و منابع آب، امتیاز عالی 100 را کسب کرده است.

8. سوئد

9. نروژ
نروژ محیط سبز قابل توجهی دارد. دارای شاخص حفاظت از محیط زیست 77.7 و نهمین رتبه. این کشور اطمینان حاصل کرده که امکانات مسکونی و تجاری خود هیچ‌گونه گاز گلخانه‌ای را به محیط زیست وارد نمی‌کند. نروژ استراتژی‌های توسعه پایدار و قوانین زیست‌محیطی را وضع کرده است که قرار است تا سال 2030 به یک کشور بدون کربن کمک کند. به کودکان از سنین پایین آموزش داده می شود که چگونه با طبیعت زندگی کنند و از محیط زیست محافظت کنند. علاوه بر این، نروژ از دانش زیست محیطی برای تمیز و ایمن نگه‌داشتن محیط زیست خود استفاده می‌کند.

10. آلمان
آلمان با امتیاز EPI 77.2 دهمین کشور سبز است . یک سوم این کشور بزرگ اروپایی جنگل است. از نظر فرهنگی، آلمان برخی از چهره های برجسته جهان را در علوم طبیعی و اجتماعی و هم‌چنین هنر تولید کرده است.

11. هلند
هلند یازدهمین کشور سبز دارای امتیاز EPI 75.3 است. هم‌چنین با امتیاز 100 در رده منابع آب و تصفیه فاضلاب در رتبه اول قرار دارد . هلند یک دشت ساحلی با آسیاب‌های بادی است که مشخصه توسعه آن در اطراف آب است. این کشور پردرآمد و توسعه‌یافته یکی از صادرکنندگان پیشرو محصولات کشاورزی در جهان است، صنعتی که عمدتاً مکانیزه شده است.

12. ژاپن
ژاپن با امتیاز EPI 75.1 دوازدهمین کشور سبز است . ژاپن یکی از باسوادترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. با این‌که که اکثر مناطق ژاپن توسط کوه ها و مناطق پردرخت پوشیده شده، اما مردم این کشور سبک زندگی شهری مشخصی دارند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز