تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
محمد درویش در گفتگو با معاصر:

بلند پروازی اردوغان منطقه را به خاک کشاند

یک کنشگر محیط زیست معتقد است که حل مشکل ریزگردها نیاز به همکاری کشورهای منطقه دارد.
کد خبر: ۴۰۹۸۹

دولت ترکیه با بلندپروازی‌هایی که آثار مخربی را در محیط زیست منطقه به وجود آورده باعث نابسامانی اب و هوای منطقه شده است.

محمد درویش ،کنشگر محیط زیست، پژوهشگر و کویرشناس در خصوص ریزگردها و آلودگی هوای ایران در روزهای اخیر به خبرنگار معاصر میگوید: «یکی از فرضیات جدی که در خصوص ریزگردها وجود دارد است که این ریزگردها به دلیل تلاطمات اقلیمی که در حال حاضر در منطقه وجود دارد و بادهای شدیدی که از غرب به شرق وارد کشور شده است.  ابتدا شهرستان‌های غرب کشور مانند کرمانشاه،ایلام وخوزستان را متاثر کرده است و بعد از گذشت از این استان‌ها وارد تهران شده است. از احتمالات دیگر افزایش چشمه‌های تولید گرد و خاک در منطقه باید به سوریه و عراق را اشاره کرد که سبب‌سازی اصلی این ماجرا هستند اما از جمله دلایل دیگر افزایش چشمه‌های گرد و خاک در اطراف تهران  باید به پایان رودخانه کرج ، دشت شهریار ،اشتهارد و دریاچه نمک قم هم اشاره کنیم.»

نمیشود همهی مشکلات را به خارج ربط داد

او در ادامه میگوید: «بخش دیگری که باعث این مشکل است خشک شدن تالاب‌ها در کشور و مسکونی شدن زمین‌های کشاورزی در کشورهای عراق و سوریه است. دلیل اصلی  توهمات بلند پروازانه‌ی دولت اردوغان در ترکیه باعث این مشکل شده است. ترکیه با ساخت سد بر روی رود دجله و فرات باعث خشک شدن و تشکیل چشمه‌های گردو خاک در منطقه شده است البته علاوه بردولت‌ ترکیه دولت‌های سوریه ،عراق و ایران نیز روی سر شاخه های دجله و فرات چندین سد ساخته اند.و نمی‌توانند مظلوم نمایی کنند و بگویند ما بی‌گناه هستیم اگرچه سهم ترکیه بیشتر از مابقی کشورهای دیگر است».

فعال محیط زیست درخصوص عمدی بودن هجوم ریزگردها به کشور ادامه میدهد: «بعید می‌دانم این امر عمدی باشد این مشکل در  تمام منطقه غربی کشوربه وجود آمده است و حدود صد میلیون هکتار در منطقه متاثراز این طوفان است. متاسفانه این مشکلات از نیازمندهای بیش از اندازه بشریت است.»

درویش در خصوص اینکه شهرداری در این گونه طوفانها مقصر است یا خیراضافه میکند : «در این نوع طوفان شهرداری مقصر نیست به دلیل اینکه منشا این طوفان مناطق اطراف تهران وخارج ازکشوراست. شهرداری تهران یا حکومت ایران به تنهایی نمی‌تواند مشکلات ریزگردها را حل کند. تمام منطقه خاورمیانه متاثر از این طوفان ریزگردها است باید یک کنسرسیوم شامل کشورهای ایران، عراق، سوریه ،عربستان، کویت وقطر تشکیل شود. به دلیل منافع مشترکی که این کشورها دارند. بحران ارس هم  به این مشکلات اضافه خواهد شد زیرا ترکیه علاوه بر سدسازی در دجله وفرات  پروژه (گاپ) به دنبال سدسازی در رود ارس (پروژه داپ ) هم است. این سدسازی دررود ارس دشت مغان را متاثر خواهد کرد این مشکل باید فرا منطقه‌ی حل شود.» 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اجتماعی محیط زیست
ارسال نظر

آخرین اخبار روز